تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر میزان کارایی کارشناسان سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1388
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: آموزش, کارایی, فناوری اطلاعات و ارتباطات,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر میزان کارایی کارشناسان سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1388 است. روش پژوهش توصیفی پسرویدادی می باشد. جامعه آماری 130 نفر از کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه، که بر اساس سرشماری نمونه گیری صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. پس از بررسی تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS (آمار توصیفی و استنباطی) نتایج نشان میدهد که: میانگین نمره میزان تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآیی کارشناسان مرد بیش از کارآیی زنان سازمان اوقاف و امور خیریه است. میانگین میزان تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان کارآیی کارشناسان در گروه کم سابقه و در گروه با سابقه سازمان اوقاف و امور خیریه اختلاف معنی داری با هم ندارند. با توجه به مقدار ضریب همبستگی و ضریب تعیین به دست آمده 005/0 R2=مشاهده می شود. متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها 05/0 از تغییرات کارآیی را تعیین می کند.
Iin order to investigate the effect of information and communication instruction (ICT) on the staff’s efficiency in charity institution and endowment organization in year 1388, a descriptive method was chosen. The population included 130 employees of Charity and Endowment Organization. The research tool was a validiated questionnaire. After factor analysis using SPSS Software, statistical analsis (descriptive and inferential) for all three subsidiary assumptions under investigation were applied. Variables were gender (men and women), education level (Diploma, associate Diploma, B.A, and M.A) and work experience (low experience B.A. and M.A. holders), the results showed that: first assumption that is, communication and information technology instruction has more effect on the effiency of men tha women; regarding the second assumption, communication and information technology instruction has the same effect on experienced and low experienced staff; considering the third assuonption, communication and information technology instruction has the same effect on all staff with different academic degrees. However, when the effect of communication and information technology instruction was studied individually, it appeared that it had more effect on specialists with Diploma than those with Associate Diploma or higher degrees.
- پورحسن هرزندی، اکبر. (1385). بررسی تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر بهرهوری در شرکت برق منطقهای سیستان و بلوچستان. پایاننامه کارشناسی ارشد.
- دولان، شیمون ال و رندال اس، شولر. (1381). مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی. ترجمه محمدعلی طوسی و محمد صایبی، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- صرافیزاده، اصغر. (1383). فناوری اطلاعات در سازمان. انتشارات میر.
- صرافیزاده، اصغر. (1386). سیستمهای اطلاعات مدیریت. انتشارات ترمه.
- صرافیزاده، اصغر. (1388). فناوری اطلاعات در سازمان (مفاهیم و کاربردها). انتشارات میر.
- قائدی، صفدر. (1386). بررسی نگرش کارکنان سازمان آب منطقهای فارس در مورد تأثیر مهارتهای هفتگانه فناوری اطلاعات (ICDL) بر بهبود عملکرد شغلی آنان. دانشگاه شهید بهشتی.
- کاظمی شهمیرزادی، ربابه. (1384). بررسی نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در ارائه
برنامه درسی از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته علوم تربیتی مقطع کارشناسـی دانشگــاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در سال تحصیلی 1384. پایاننامه کارشناسی ارشـد. تهران: دانشگــــاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
- Al-Naibi, S. (2002). The impact f information and communication technology on education, school of education, university of Birmingham, Edgbaston.
- Ananiadou, K. & Jenkins, A. (2006). The Benefits to Employears of Raising work force Basic Skills Levels. Available at: http://www.tlrp.org/dspace/retriever/177/doe.
- Ballot, G. & Taymaz, E. (2001). Firms Human Capital: A study on Freneh & Swedish firms. Labour Economics.
- Campbell, J.P., & Kuncel, N.R. (2001). Individual & Team Training. London. Sage.
- Jacobs, R.L. (2001). Prefac. Advances in Developing Human Resource.
- Rivard, H. (2000). A survey on the impact of information technology on the Canadian architecture, engineering and construction industry. http://ITcom.org.
- Thatcher, M. (2001). The impact of information technology on quality improvement, productivity, and profit: an analytical model of a monopolist.
- Vanderklink, M.R. (2006). Explaining the (in) effectiveness of on-the job training Human Resource Development & Management. Vol. 6, No.1