بررسی نقش آموزش و دانشگاهیان در مشارکت سیاسی شهروندان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفتحعلی همتی 1 , امین روان بد 2 , علی محمد حقیقی 3
1 - دانشجوی دوره دکترای علوم سیاسی. گرایش مسایل ایران. رودهن. ایران
2 - استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد
3 - استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد
کلید واژه: دانشگاه, ایران, انتخابات, مشارکت سیاسی, بینش سیاسی,
چکیده مقاله :
تعامل بین تحصیلات بر مشارکت سیاسی یک سؤال دیرینه و محوری در فلسفه سیاسی و علوم سیاسی است. آموزش رسمی در واقع با مشارکت سیاسی ارتباط ثابت و قابل توجهی دارد. پیوند بین آموزش و مشارکت سیاسی از جمله یافتههای تکراری و مورد استناد در علوم سیاسی است. سوال و هدف اصلی پژوهش ارتباط بین تحصیلات و مشارکت سیاسی شهروندان است. با روش تبیینی می توان گفت که گرچه نظریات مختلفی وجود دارد ولی دو دیدگاه مختلف در این ارتباط وجود دارد. یک نظریه معتقد به کاهش مشارکت به دلایلی همچون افزایش آگاهی، بی تاثیری مشارکت شهروندان در سیاستگذاری، نگرش اعشاری به انتخابات، شکاف بین طبقه متوسط و توده مردم است. نظر دوم معتقد به تاثیرات مثبت در مشارکت سیاسی در چارچوب گفتگومحوری، انتقاد علمی از سیاستگذاری، انتقال مسالمت امیز قدرت و کاهش تنش سیاسی معنا می شود. البته به طورکلی می توان گفت که دانشگاه فاقد روش هایی برای تأثیرگذاری بر دانشجویان برای مشارکت بیشتر در کشور داری و افزایش مشارکت مردم در انتخابات در عصر جهانی شدن است.
The interaction between education on political participation is a long-standing and central question in political philosophy and political science. Formal education actually has a consistent and significant relationship with political participation. The link between education and political participation is one of the repeated and cited findings in political science . The main question and purpose of the research is the relationship between education and political participation of citizens. With explanatory method, it can be said that although there are different theories, there are two different perspectives in this connection. One theory believes in the reduction of participation due to reasons such as increasing awareness, the ineffectiveness of citizens' participation in policy making, the decimal attitude towards elections, the gap between the middle class and the mass of people. One theory believes in the reduction of participation due to reasons such as increasing awareness, the ineffectiveness of citizens' participation in policy making, the decimal attitude towards elections, the gap between the middle class and the mass of people. The second opinion believes in the positive effects of political participation in dialogue-oriented framework, scientific criticism of policy making, peaceful transfer of power and reduction of political tension. Of course, in general, it can be said that the university lacks methods to influence students to participate more in the country and increase people's participation in elections in the age of globalization
_||_