تاثیر رهبری تحول گرا بر شکوفایی با تأکید بر نقش میانجی افتخار سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیخاطره رضایی 1 , سید مجید بنی جمالی 2 , دادخدا حاتمی گوربندی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، واحد بین الملل کیش، ایران (نویسنده مسئول)
2 - کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
3 - دکتری گروه ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سیرجان، سیرجان، ایران
کلید واژه: رهبری تحول گرا, شکوفایی, افتخار سازمانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر که با هدف بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر شکوفایی با تأکید بر نقش میانجی افتخار سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر) انجام شده است از جمله ی پژوهش های پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر 250 نفر از کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر بود که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 152 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه های رهبری تحول گرا آرین باس و آولیو (۲۰۰۰)، شکوفایی سلیمانی و همکاران (1394) و افتخار سازمانی نوری و همکاران (1396) بود. دادهها با استفاده از نرمافزار Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که رهبری تحول گرا بر شکوفایی و هر یک از مولفه های آن یعنی هیجانات مثبت، روابط، معنا و پیشرفت کارکنان تاثیر دارد، به این معنا که هر چقدر تحول گرایی و مولفه های آن در بین مدیران بیشتر باشد، شکوفایی کارکنان نیز بیشتر می شود. همچنین رهبری تحول گرا بر افتخار سازمانی و هر یک از مولفه های آن یعنی نگرشی، رفتاری و هیجانی کارکنان تاثیر دارد، به این معنا که هر چقدر تحول گرایی و مولفه های آن در بین مدیران بیشتر باشد، افتخار سازمانی کارکنان نیز بیشتر می شود. نتیجه گیری کلی پژوهش نشان داد که با تقویت و پیاده سازی رهبری تحول گرا در اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر می توان به افزایش شکوفایی و افتخار سازمانی کارکنان کمک نمود.
The present study, which aims to investigate the effect of transformational leadership on prosperity with emphasis on the mediating role of organizational pride (Case study: staff of the General Department of Education in Bushehr Province) was one of the survey research. The statistical population of the present study was 250 employees of the General Department of Education of Bushehr province who were selected through simple random sampling of 152 people. Data collection tools in this study were Transformational Leadership Questionnaires by Arian Bass and Olivier (2000), Shokoofai Soleimani et al. (2015) and Organizational Honor Nouri et al. (2017). Data were analyzed using Smart PLS software. Findings showed that transformational leadership has an effect on prosperity and each of its components, ie positive emotions, relationships, meaning and employee development, meaning that the more transformational and its components are among managers, the more employee prosperity. Also becomes more. Also, transformational leadership has an effect on organizational honor and each of its components, namely the attitude, behavior and emotions of employees, which means that the more transformational and its components are among managers, the more organizational pride of employees. The general conclusion of the study showed that by strengthening and implementing transformational leadership in the General Department of Education of Bushehr Province, we can help increase the prosperity and organizational pride of employees.
_||_