پیشبینی عملکرد شغلی معلمان بر اساس سبک مدیریت مدیران با توجه به نقش واسطهای رضایت شغلی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسیروس مرادخواه 1 , فاروق یزدان ستا 2 , مریم رسولیان 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران؛
3 - گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران
کلید واژه: رضایت شغلی, عملکرد شغلی, کلیدواژه: سبک مدیریت,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش پیشبینی عملکرد شغلی معلمان ابتدایی بر اساس سبک مدیریت مدیران و باتوجه به نقش واسطهای رضایت شغلی بود. جامعهی آماری شامل کلیهی معلمان ابتدایی شهر(633 نفر) و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای ۲۳۹ نفر به دست آمد. بهمنظور جمعآوری دادهها پرسشنامههای رضایت شغلی، سبک مدیریت و عملکرد شغلی مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن بود که سبک مدیریت تأثیر معنیداری بر عملکرد شغلی معلمان داشته است. از بین سبکهای مدیریت فقط سبک انسانمدار تأثیر معنیداری بر عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان داشته. از بین مؤلفههای رضایت شغلی، ماهیت کار تأثیر معنیداری بر عملکرد شغلی معلمان دارد. با توجه به مقدار t بهدستآمده در مدل کلی نتیجهگیری میشود که همهی مسیرها درحد 01/. معنیدار است. از طرفی با توجه به آنکه ضریب مسیر بهدستآمده در مدل مستقیم معنادار شد اما در مدل میانجی معناداری خود را از دست داد میتوان نتیجه گرفت که متغیر رضایت شغلی تأثیر سبک مدیریت بر عملکرد شغلی را بهطور کامل میانجیگری میکند.
The purpose of this study was to predict the job performance of primary school teachers based on the management style of principals by considering the mediating role of job satisfaction. The statistical population included all primary school teachers in Saghez city (633 people) by using of Cochran's formula and cluster sampling method sample size was equal to 239 person. Job satisfaction, management style and job performance questionnaires were used to collect data. Descriptive and inferential tests (Structural equation modeling) were used to analyze the data. The results showed that management style had a significant effect on teachers' job performance. Among management styles, only humanistic style had a significant effect on job performance and job satisfaction of teachers. Among the components of job satisfaction, the nature of work had a significant effect on teachers' job performance. Considering the T value of the general model, it is concluded that all paths were significant in 0.01 level. On the other hand, considering that the path coefficient obtained was significant in the direct model but lost its significance in the mediation model, it can be concluded that the job satisfaction variable completely mediates the effect of management style on job performance.
_||_