شناسایی و اولویت بندی امکان ها در توسعه رویکرد شناختی آموزش ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیآتنا مسن آبادی 1 , سید احمد هاشمی 2 , عباس قلتاش 3 , علیرضا چناری 4
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد ا سلامی واحد لامرد. ایران
2 - دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی،لامرد، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
4 - ستادیار مدیریت آموزشی، دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد رودهن، رودهن، ایران
کلید واژه: مدارس ابتدایی, آموزش ابتدایی, توسعه رویکرد شناختی, نظام آموزشی کشور,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت بندی امکانها در توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری مدیران مدارس استان تهران تشکیل میدهند. جامعه آماری حدودا 3384 نفر بوده است که حجم نمونه براساس جدول مورگان 367 نفر است و روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است. که پس از جمع آوری پرسشنامهها تعداد 348 پرسشنامه جمع آوری گردید. به طور کلی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS22، و لیزرل انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و به منظور امکان ها در توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی نتایج نشان داد که بالاترین میانگین رتبه (88/4) به هوش هیجانی اختصاص دارد و بدین معناست که مهمترین عامل موثر در توسعه رویکرد شناختی است. همچنین در راستای امکان ها در توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی بعد از شاخص نیکویی بزارش مدل از GOF استفاده کردیم، نشان از برازش کلی بسیار قوی مدل کلی تحقیق است. همچنین میزان تناسب الگوی توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی نشان داد که بر اساس تحقیقات انجام شده و مبانی نظری موجود تناسب الگوی یافت شده مورد تایید می باشد.
Abstract The main purpose of this study is to identify and prioritize the possibilities of developing a cognitive approach in primary education. This research has been done in terms of applied purpose and in terms the experimental method. The statistical population consists of school principals in Tehran province. The statistical population was about 3384 people, the sample size according to the Morgan table is 367 people and a multi-stage cluster sampling method was used. After collecting the questionnaires, 348 questionnaires were collected. In general, SPSS22 and LISREL software was used for data analysis. In order to analyze the data and in order to develop the cognitive approach in elementary education, the results showed that the highest average rank (4.88) belongs to emotional intelligence, which means that the most important factor in development It is the cognitive approach. We also used GOF in order to develop the cognitive approach in elementary education after the goodness index of the model, indicating a very strong overall fit of the overall research model. Also, the appropriateness of the pattern of development of the cognitive approach in primary education showed that based on the research done and the existing theoretical foundations, the suitability of the found pattern is approved.
_||_