شناسایی عوامل تشکیل دهنده رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ایران به منظور ارائه مدل
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفریدون رشیدی 1 , تورج مجیبی 2 , مجید جهانگیرفرد 3 , علی مهدیزاده اشرفی 4
1 - دانشجو دکتری مدیریت دولتی، گروه رفتار سازمانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
4 - گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
کلید واژه: بانک ملی ایران, رهبری فضیلت گرا, مولفه های ارتباطی, مولفههای مدیریتی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیل دهنده رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ایران انجام شده است. پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی- کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع دادهها، از نوع کیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند، 21 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه استفاده شد. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در بخش کیفی پژوهش، ازنظرات اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی استفاده شد. از پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجام گرفته استفاده شد که همگی مورد تایید قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده در پژوهش حاضر، کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مولفههای رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ابران شامل، مولفه های فردی، مدیریتی و ارتباطی بود.
The aim of this study was to identify the components of virtuous leadership in the Bank Melli Iran. The research was fundamental in terms of purpose and also qualitative in terms of data type. The statistical population of the study included academic experts and experts of the Bank Melli of the Islamic Republic of Iran and 21 people were selected based on purposive sampling. Interviews were used to collect data. To ensure the validity of the instrument in the qualitative part of the research, the opinions of professors familiar with this field and academic experts were used. The reliability of the retest and the intra-subject agreement method were used to calculate the reliability of the interviews, which were all confirmed. The method of data analysis in the present study was theoretical coding derived from the method of data theory of the foundation. The results showed that the components of virtuous leadership in the Bank Melli Iran included individual, managerial and communication components.
_||_