طراحی مدل مفهومی محیط آموزشی وتبیین نقش آن بر افزایش میزان سرمایه روانشناختی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسادینا پیرا 1 , کامران محمدخانی 2 , علی تقی پور ظهیر 3
1 - مدرس گروه مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ساوه
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی ،دانشگاه علوم وتحقیقات تهران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: تاب آوری, : مدل مفهومی, محیط آموزشی, سرمایه روان شناختی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف،طراحی یک مدل مفهومی محیط آموزشی جهت افزایش سرمایه روانشناختی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران انجام شده است.روش مطالعه از نظر هدف،کاربردی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی – پیمایشی میباشد.برای تعیین وضعیت موجود سرمایه روانشناختی دانشجویان از پرسشنامه استاندارد لوتانز وپرسشنامه محقق ساخته محیط آموزشی استفاده گردید.روایی صوری پرسشنامه ها از طریق نظرات متخصصان تأیید شد و روایی سازه پرسشنامه محیط آموزشی با تحلیل عاملی0/81و سرمایه روانشناختی 0/56بدست آمد.آلفای کرونباخ و پایایی پرسشنامه محیط آموزشی0/95 و پرسشنامه سرمایه روانشناختی0/88 محاسبه گردید.جامعه آماری کلیه دانشجویان منطقه 8دانشگاههای آزاد بوده است.که 400 نفر بصورت تصادفی–طبقه ای خوشه ای بعنوان حجم نمونه انتخاب شدند.برای تعیین مؤلفه های مدل از تحلیل عاملی و آزمون T تک گروهی برای تعیین وضعیت سرمایه روانشناختی دانشجویان استفاده شد.نتایج تحلیل مسیر نشان داد که یادگیرنده بطور مستقیم با ضریب تأثیر 0/44 بیشترین اثر را بر سرمایه روانشناختی دارد و ضریب تأثیر روشهای آموزشی بدون واسطه بر این سرمایه 0/30 و تکنولوژی با ضریب 0/19کمترین اثر مسقیم بر سرمایه روانشناختی داشته است .چهار بعد اهداف، روش ها ، ارزشیابی و یاددهنده بصورت غیر مسقیم براین سرمایه تأثیر دارند.آمارهTمحاسبه شده،وضعیت موجود سرمایه روانشناختی را در سطح اطمینان 0/50در چهار بعد خودکارآمدی،امیدواری،تاب آوری و خوش بینی 51/24- است واین نشان میدهد سرمایه روانشناختی دانشجویان در شرایط نامطلوبی قرار دارد.با استفاده از مدل تحلیل مسیر با تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار لیزرل مدل نهایی پژوهش با نقش هر یک از عناصر محیط آموزشی بصورت مستقیم یا با واسطه بر سرمایه روانشناختی نشان داده شد.
This study aims to present a model to explain how the educational environment can promote Psychological Capital. District 8students of Azad University is done. The methodology of this study is applied and in terms of performance, correlation, descriptive - is survey.Luthans standard psychological questionnaire was used.Validity of the questionnaire was confirmed by experts educational environment based on factor analysis 0/81 and construct validity of psychological capital gain 0/56 through 0/95 learning environment Cronbach's alpha reliability and validity of psychological capital questionnaire0/88 respectively.The study population included all students of Azad University district eighth.Randomly selected 400 student as sample size.Data from the questionnaires were using statistical tests factor analysis ,T-test was used to determine to psychological capital statuse.The results of the analysis revealed that the learner directly impact: 0/44 the most effect on psychological capital and the impact educational practices without intermediaries on the capital 0/30 and technology with a direct effect on psychological capital has the lowest coefficient of 0/19.The next four goals, methods, evaluation and teaching as a direct and indirect impact of these capital. Statistics T is calculated psychological capital at a confidence level of 05/0 in the four dimensions of self-efficacy, hope, resiliency and optimism 51/24 and this shows that psychological capital in adverse conditions and is low. Using structural equation modeling technique of path analysis LISREL final version of the role of each of the environment directly or indirectly on how to improve psychological capital is shown. Also proposed mechanisms for the application of the proposed model.
_||_