آسیب شناسی نظام آموزشی کارکنان بانک ملی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسید عنایت اله مومنی 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , پریوش جعفری 3
1 - دانشجو دکتری گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات، دوبی
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
کلید واژه: نظام آموزشی بانک ملی, آسیب ساختاری, آسیب محتوایی و آسیب زمینه ای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی نظام آموزشی کارکنان بانک ملی انجام پذیرفت. بر این اساس، پژوهش حاضر برحسب نوع داده آمیخته، بر حسب هدف، کاربردی-بنیادی، ازنظر زمان گرداوری داده مقطعی و ازنظر روش اجرای پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران شعب بانک ملی ایران بودند که با استفاده از اصل اشباع و روش نمونه گیری هدفمند تعداد 10 نفر برای بخش کیفی انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش نیز، جامعه آماری شامل تمامی کارکنان بانک ملی ایران، شعب تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، تعداد 346 نفر از کارکنان بانک ملی بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده های به دو روش کتابخانه ای و میدانی انجام پذیرفت. در بخش میدانی، از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه شامل روایی صوری، محتوا و روایی سازه بود و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی .اندازهگیری و مورد تایید قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی تحلیل محتوای متن (کدگذاری) و در بخش کمی در دو قسمت توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت. در بخش استنباطی، از تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و آزمون تی تک نمونهای بهره گرفته شد.
The present study was conducted with the aim of the pathology of National Bank staff training system. Accordingly, the present study was based on the field dimension in terms of the study environment, in terms of purpose, it was applied, from the point of view of the data collection period and from the point of view of the method of research, it was, descriptive-survey. The statistical population of the research in qualitative part consists of academic experts and managers of the branches of the Meli Bank of Iran. Ten people were selected for qualitative part acoording to targeted methed. In the quantitative part of the research, the statistical population included all employees of Meli Bank of Iran, Tehran Branches. Using a Cochran formula and a cluster sampling method, 365 employees of the Meli Bank were selected as sample size. Data collection was done in two ways: library and field studies. In the field, interviews and a researcher-made questionnaire were used. Validity of the questionnaire consisted of face validity, content and construct validity, and its reliability was determined by Cronbach's alpha coefficient and composite reliability coefficient .were measured and all were approved. Data analysis was done in descriptive and inferential parts. In the inferential part, structural equation modeling and other inferential statistics prototypes such as exploratory factor analysis and single sample t-test were also used.
_||_