تعیین روابط علی بین مدیریت دانش و عوامل اثرگذار
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسمانه نقی پور ایوکی 1 , مهدی باقری 2 , قدسی احقر 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش، کیش، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، بندر عباس، ایران
3 - دانشیار سازمان پژوهش و برنامهریزی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران.
کلید واژه: مدیریت دانش, آموزش و پرورش, استان هرمزگان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین روابط علی بین مدیریت دانش و عوامل اثرگذار انجام پذیرفت. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی-بنیادی؛ برحسب نوع داده، کمی ؛ برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، غیرآزمایشی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان و مدیران مدارس در سال 1397 بودند که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 246 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری، چند مرحله ای بوده است. گرداوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از پرسشنامه حسینی و همکاران (1394)، انجام پذیرفت. برای سنجش روایی، از روایی صوری، محتوا و سازه و برای سنجش پایایی در بخش کمی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که مورد تایید قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی(میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی) و استنباطی(آزمونهایی نظیر همبستگی پیرسون، مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) انجام پذیرفت. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مولفه های تاثیر گذار بر مدیریت دانش شامل، نیروی انسانی(59/0)، راهبردهای سازمانی(55/0)، مدیریت توانمند (48/0)، فرهنگ دانشی(54/0)، فناوری اطلاعات(85/0)، ارزشیابی(44/0)، حمایت سازمانی(47/0)، فرایند سازمانی(48/0 بودند که طبق یافته های پژوهش تاثیر معناداری بر مدیریت دانش داشتند.
The purpose of this study was to determine the causal relationship between knowledge management and effective factors. The research methodology was applied- fundamental in terms of the purpose and was quantitative in terms of data type and was non-experimental- correlation according to the data collection method or the nature and method of the research. The statistical population of the study consisted of all managers of department of education in Hormozgan province and school administrators in 2018 that 642 people were selected as sample size using Cochran formula. The sampling method has been multi- stages. Data collection was performed using a research- made questionnaire adapted from Hoseini et al. formal validity, content and strvcture were used to measure validity. To assess reliability in the quantitative part, cronbach ,s alpha coefficient and combined reliability were used. They were approved. Data analysis was performed in two parts: descriptive (mean, standard deviation, skidding and elongation) and inferential (tests such as pearson correlation, modeling of structural equation, confirmatory factor analysis). The results of data analysis showed that the components affecting management of knowledge include human resources (0.93), organizational strategies (0.99), powerful management (0.44), knowledge culture (94.4), information technology (49.2), evaluation (0.44), organizational support (0.41), organizational process (0.44) which according to research findings had a significant effect on knowledge management.
_||_