بررسی رابطه بین رهبری پدرسالارانه با عملکرد کارکنان و رفتارهای شهروندی سازمانی با نقش میانجی اعتماد در بین دبیران دبیرستان متوسطه اول پسرانه شهرستان کلاله
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسامره شجاعی 1 , منصوره صادقی 2 , صالح صالحی راد 3
1 - گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
2 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان،واحد علیآباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ،علیآباد کتول، ایران
3 - گروه مدیریت،واحد علیآباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ،علیآباد کتول، ایران
کلید واژه: رفتار شهروندی سازمانی, عملکرد کارکنان, اعتماد, رهبری پدرسالارانه,
چکیده مقاله :
در حالیکه پدر سالاری مفهومی برجسته در حوزه خط مشی عمومی است اما بیان آن در ادبیات رهبری بسیار چالش برانگیز می باشد لذا هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین رهبری پدرسالارانه با عملکرد کارکنان و رفتارهای شهروندی سازمانی با نقش میانجی اعتماد در بین دبیران مقطع دبیرستان دوره اول متوسطه پسرانه شهرستان کلاله است.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است و جامعهی آماری آن،کلیه معلمان دوره ی اول دبیرستان های شهرستان کلاله به تعداد 320 نفرمی باشد و تعداد نمونه نیز بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،175 نفر بوده است که جهت حصول اطمینان بیشتر 190 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار گرداوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است که از چهار پرسشنامه رهبری پدرسالارانه شنگ و همکاران (2000)، پرسشنامه اعتماد مک آلیستر (1995)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ویلیام و اندرسون (1991) و پرسشنامه عملکرد مقیمی و رمضان(1390) استفادهشده است که ضریب آلفای کرونباخ همه آنها بالای 7/0 بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری مبتنی بر نرمافزار لیزرل استفادهشده است. نتایج حاکی از آن است که همه فرضیات تحقیق تایید شده اند.
Although paternalistic leadership is an important concept in public policy but utilizing it in leadership literature is so challenging so The chief goal of the present study is to shed light on the relationship between paternalistic leadership and employee performance and organizational citizenship behavior emphasizing the mediating role of trust. Methodology of this research project is survey- descriptive. The participants of this research project were all 320 teachers of Kalale boy first high school. The sample of the study were 175 teachers were chosen through random stratified sampling. Data were collected through 4 questionnaires such as paternalistic leadership of Cheng et al(2000),citizenship behaviors of William Anderson (1991), trust McAlister (1995) and performance Moghimi and Ramezan(2011).The measured Cronbach's alpha in these questionnaires was (0.7). The employed methodology was descriptive- correlation and data were analyzed utilizing structural equitation modeling (SEM). The results show that hypothesis were confirmed.The employed methodology was descriptive- correlation and data were analyzed utilizing structural equitation modeling (SEM). The results show that hypothesis were confirmed.
_||_