واکاوی گفتمان استادان دانشگاه فرهنگیان از فرایند تدریس
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمجید نقیه 1 , نرگس کشتی ارای 2 , جهان بخش رحمانی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: دانشگاه فرهنگیان, فرایند تدریس, واکاوی گفتمان, استادان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف واکاوی گفتمان استادان دانشگاه فرهنگیان از فرایند تدریس و به روش کیفی و از نوع تحلیل گفتمان انجام گرفت. شرکت کنندگان دراین پژوهش استاداناند که تعداد آنان 22 نفر و داده ها به حد اشباع رسید. روش نمونهگیری، هدفمند ملاک محور و ابزار جمع آوری اطلاعات، گفتگوها و مصاحبههای غیرساختاری بود. گفتگوها و مصاحبهها پیاده وسپس با فرایند کد گذاری مورد تحلیل قرار گرفت تا در نهایت مفاهیم به دست آمد. نتایج نشان داد که باید مولفههای ساختار دانشگاه، فرایند تدریس، ارزشیابی استادان از دانشجویان، پژوهش محوری و گزینش و جذب استادان مورد مداقه بیشتری قرار گیرد تا معلمان حرفه ای تربیت شوند. بر اساس پژوهش انجام شده، در مؤلفه ی فرایند تدریس استادان، نیاز به یک بازنگری همه جانبه و جدی است. آنان باید روش های نوین و الگوهای تدریس و نظریه های یادگیری را شناخت پیدا کنند و در فرایند تدریس خود در کلاس ها به کار ببندند و "تدریس برای یادگیری" را با "تدریس برای تدریس" توأم ببینند.
The purpose of this study was to analyze the discourse of Farhangian University lecturers from the teaching process by discourse analysis of qualitative method. Participants in this study were 22 lecturers who were saturated. The sampling method was purposive sampling and tools for data collections were conversations and unstructured interviews. Conversations and interviews were transcribed and then analyzed by coding method until the themes were finally obtained. The results showed that the components of university structure, teaching process, students’ evaluation by lecturers, research based lecturers and selection and recruitment of lecturers need to be further considered in order to train professional teachers.According to research, in the teaching process component of teachers, there is a need for a comprehensive and serious review. They need to learn new methods and patterns of teaching and learning theories, apply them to their teaching process in the classroom, and combine "teaching for learning" with "teaching for teaching."
_||_