بررسی رابطه بین جو سازمانی و حل مساله مدیران آموزش و پرورش شهر تهران و ارائه الگوی مناسب مدیریتی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - آزارد اسلامی رودهن
کلید واژه: ", مدیر", , ", اموزش وپرورش", , ", جو سازمانی ", , ", حل خلاقانه مساله", ,
چکیده مقاله :
باعنایت به اینکه نقش مدیران در سازمان ها و مجموعه های مختلف علی الخصوص نظام های آموزشی که خلاقیت و نوآوری از ضروریات و عوامل اصلی این نظام است بسیار مهم و حساس می باشد زیرا که مدیر می تواند توانایی خلاقیت و حل خلاقانه مسائل و مشکلات را در افراد ایجاد، ترویج و تشویق کند و یا رفتار و عملکرد او می تواند مانع این امر حیاتی می شود هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جو سازمانی و روش حل مساله مدیران در آموزش و پرورش شهر تهران به منظور ارائه الگوی مناسب مدیریتی است . جامعه آماری شامل تمامی مدیران مدارس متوسطه دخترانه 22 گانه آموزش و پرورش شهر تهران است که تعداد آن 85 نفر است از این جامعه تعداد 304 نفر پرسشنامه به صورت کامل پاسخ دادند که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند ابراز پژوهش پرسشنامه است و نتایج حاصل از روش رگرسیون چند متغیری خطی نشان داد که بین جو سازمانی و روش حل مساله مدیران رابطه وجود دارد.
814/5000 Due to the fact that the role of managers in different organizations and colleges, especially educational systems, is that creativity and innovation are essential and important factors of the system, because the manager can be creative and creative ability to solve issues and problems in The purpose of this research is to investigate the relationship between organizational climate and problem solving method in the education of Tehran city in order to provide an appropriate management model. The statistical population consisted of all the managers of 22 secondary schools in Tehran, which has 85 people. From this community, 304 questionnaires were answered in full. The questionnaires were selected using multi-stage random sampling. The results of the research were questionnaire and the results Linear multi-variable regression showed that there is a relationship between organizational climate and problem-solving method of managers.Litauen-Weastringer (1968) argues that the organizational climate refers to the perception of the members of the organization of the formal system, the informal mode of management, and other important environmental factors that influence perception, attitudes, values, and motivation in a particular work environment.
_||_