ارائه مدل اندازهگیری پیچیدگی زنجیره تأمین و نقش آن در رقابتپذیری با استفاده از رویکرد پویایی سیستم در صنعت خودروسازی
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیسعید زنگنه 1 * , بلقیس باورصاد 2 , مجید نیلی احمدآبادی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران
2 - مدیریت،مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد مسجد سلیمان،مسجد سلیمان،ایران
3 - مدیریت،دانشکده مدیریت،دانشگاه قم ،قم،ایران
کلید واژه: پیچیدگی, قابلیت, عملکرد زنجیره تامین, مزیت رقابتی, پویایی سیستم ها,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل اندازهگیری پیچیدگی زنجیره تأمین و نقش آن در رقابتپذیری با استفاده از رویکرد پویایی سیستم در صنعت خودروسازی می باشد. این پژوهش از نوع كاربردي بوده و درزمره ي تحقيق هاي توصيفي می باشد. روش مورد استفاده دراين تحقيق، پيمايشي ازنوع همبستگي با استفاده از اطلاعات تاريخي به صورت پس رویدادی است. تحقیق در دوبخش کیفی و کمی نگارش شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق در بخش کیفی خبرگان حوزه دانشگاه و صنعت اخودروسازی در استان خوزستان می باشد که به روش هدفمند 15 نفر انتخاب شدند در بخش کمی از آمارهای رسمی و سری های زمانی متغیرهای مورد نظر در شرکت ایران خودرو استفاده شده است. روش تجزیه تحلیل در این پژوهش در بخش کیفی روش دلفی و در بخش کمی از نوع رویکرد پویایی سیستم است. با این عوامل، مدیریت کارآمد زنجیره تامین به یک عامل کلیدی برای موفقیت و حفظ مزیت رقابتی در این صنعت تبدیل شده است. در بخش کمی بعد از تحلیل نمودارهای علی معلولی و حالت جریان، در این پژوهش دو سناریو تعیین شد.1-(سناریوی اول افزایش شتابنده متغیرهای کلان اقتصادی مانند نرخ ارز، نرخ تورم و قیمت طلا و مسکن می باشد. 2-سناریوی دوم ناکارامدی بازار می باشد که عواملی انحصار، بی اعتمادی مردم به دلیل کیفیت پایین محصولات و جایگزین کردن ماشین های وارداتی می باشد. تاثیر دو سناریو بر روی عوامل احصاء شده پژوهش، با مدل شبیه سازی شده مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که هر دو سناریو تا حدودی شبیه به یکدیگر تاثیرات یکسانی را در روندسازی بلند مدت بر روی متغیرهای پژوهش دارند ولی سناریوی اول که عوامل اقتصادی می باشد غالبا با نوسانات بیشتری همراه است.
The present study was aimed to present a model to measure supply chain complexity and its role in competitiveness using a system dynamics technique in the automotive industry. This research is applied and descriptive. The methodology of this study is correlation survey using historical information and ex post facto. The research is based on qualitative and quantitative techniques. The statistical population included the qualitative section of experts in the university and automotive industry in Khuzestan province, 15 people were selected using a purposeful method, and in the quantitative section, official statistics and time series of the variables in Iran Khodro Company were applied. The analysis method in this study is the Delphi technique in the qualitative section and the system dynamics approach in the quantitative section. By using these factors, efficient supply chain management has turned into a key factor for success and maintaining competitive advantage in this industry. In the quantitative section after analyzing the causal and flow diagrams, two scenarios were determined. 1-(The first scenario is the growing increase in macroeconomic variables such as exchange rates, inflation rates, and gold and housing prices. 2-The second scenario is market inefficiency due to monopoly, public distrust due to low quality products, and the replacement of imported cars. The impact of the two scenarios on the research variables was examined using a simulated model, and the results demonstrated that both scenarios are relatively similar to each other and have the same effects on long-term trending on the variables of research, but the first scenario, which is economic factors, is related to high fluctuations.
ابراهیمی، مهران؛ جعفر نژاد، احمد؛ صفری، حسین؛ صادقی مقدم، محمدرضا (1395) مدیریت تداوم زنجیره تأمین. تهران: کتاب مهربان نشر.
اقبالپور، جمشید (1392). طراحی و تبیین مدل توان رقابتی (رقابتپذیری) با رویکرد مدیریت زنجیره تأمین در صنعت خودرو، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان - دانشکده علوم اقتصادی.
فارسیجانی، حسن و چوپانی، مهناز،1402،بررسی تاثیر مدیریت زنجیره تامین سبز بر عملکرد زیست محیطی و عملکرد سازمانی با توجه به نقش تعدیلگر رقابت پذیری (مطالعه موردی: شرکتهای صنایع غذایی)،ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت
فربد، ابراهیم ؛ حمیدیه ، علیرضا؛ و امینی نیا، هوتن.( 1402). بررسی تاثیر قابلیت پویایی زنجیره تامین بر عملکرد مالی با رویکرد ساختار اختلال در زنجیره تامین. نشریه مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی 2. 100-116.
وهابی همابادی، الهه و جفری، عزیزاله،1401،تحلیل زنجیره ارزش و تولید در زنجیره تامین صنعت فرش با رویکرد پویایی سیستم ها،کنفرانس بین المللی پویایی شناسی و تفکر سیستمی،تهران هاشمی نژاد، سیدمحمد، و محمدیان امیری، احسان. (1399). یکپارچه سازی و بهبود عملکرد مدیریت زنجیره تامین سبز با استفاده از مدیریت منابع انسانی سبز. مطالعات مدیریت صنعتی، 18(58 )، 279-306.
Ateljević, J., Kulović, D., Đoković, F., & Bavčić, M. (2023). Business strategy and competitive advantage: A reinterpretation of Michael Porter’s work. Routledge. Baker, D., Jackson, E. L., & Cook, S. (2022). Perspectives of digital agriculture in diverse types of livestock supply chain systems. Making sense of uses and benefits. Frontiers in veterinary science, 9, 992882. Bendell, T. (2016). Building anti-fragile organisations: Risk, opportunity and governance in a turbulent world. Routledge. Blecker, T., Kersten, W., & Meyer, C. M. (2005). Development of an approach for analyzing supply chain complexity. In Mass customization: concepts–tools–realization. proceedings of the international mass customization meeting (pp. 47-59). Bode, C., & Wagner, S. M. (2015). Structural drivers of upstream supply chain complexity and the frequency of supply chain disruptions. Journal of Operations Management, 36, 215-228. Bozarth, C. C., Warsing, D. P., Flynn, B. B., & Flynn, E. J. (2009). The impact of supply chain complexity on manufacturing plant performance. Journal of operations management, 27(1), 78-93. Bozarth, C. C., Warsing, D. P., Flynn, B. B., & Flynn, E. J. (2009). The impact of supply chain complexity on manufacturing plant performance. Journal of operations management, 27(1), 78-93. Chan, F. T., & Qi, H. J. (2003). An innovative performance measurement method for supply chain management. Supply chain management: An international Journal, 8(3), 209-223. Christopher, M., & Ryals, L. J. (2014). The supply chain becomes the demand chain. Journal of Business Logistics, 35(1), 29-35. de Leeuw, S., Grotenhuis, R., & van Goor, A. R. (2013). Assessing complexity of supply chains: evidence from wholesalers. International Journal of Operations & Production Management, 33(8), 960-980. Febransyah, A., & Camelia Goni, J. I. (2022). Measuring the supply chain competitiveness of e-commerce industry in Indonesia. Competitiveness Review: An International Business Journal, 32(2), 250-275. Gunasekaran, A., & Ngai, E. W. (2005). Build-to-order supply chain management: a literature review and framework for development. Journal of operations management, 23(5), 423-451. Gunasekaran, A., Hong, P. & Fujimoto, T. (2014). Building supply chain system capabilities in the age of global complexity: Emerging theories and practices. International Journal of Production Economics, (147), 189-197. Gunasekaran, A., Lai, K. H., & Cheng, T. E. (2008). Responsive supply chain: a competitive strategy in a networked economy. Omega, 36(4), 549-564. Isik, F. (2010). An entropy-based approach for measuring complexity in supply chains. International journal of production research, 48(12), 3681-3696. Kavilal, E. G., Venkatesan, S. P., & Kumar, K. H. (2017). An integrated fuzzy approach for prioritizing supply chain complexity drivers of an Indian mining equipment manufacturer. Resources Policy, 51, 204-218. Keaney, M. (2021). One world, no longer: the past, the present, and the future of global value chains. National Accounting Review, 3(1), 1-49. Lie, H., Rich, K. M., Kurwijila, L. R., & Jervell, A. M. (2012). Improving smallholder livelihoods through local value chain development: a case study of goat milk yogurt in Tanzania. International Food and Agribusiness Management Review, 15(3), 55-85. Mangan, J., & Lalwani, C. (2016). Global logistics and supply chain management. John Wiley & Sons. Pero, M., Abdelkafi, N., Sianesi, A., & Blecker, T. (2010). A framework for the alignment of new product development and supply chains. Supply Chain Management: An International Journal, 15(2), 115-128. Saiz, J.J.A., Bas, A.O., Radriguez, R.R. (2008). performance measurement system for enterprise networks, international journal of productivity and performance management, 56(4): 305-334. Serdarasan, S. (2013). A review of supply chain complexity drivers. Computers & Industrial Engineering, 66(3), 533-540. Serdar-Asan, S., & Tanyas, M. (2005, November). An investigation of supply chain management solutions considering supply chain complexity. In Proceedings of the 3rd International Logistics and Supply Chain Congress (pp. 23-24). Shahbandarzadeh, H., & Kabgani, M. H. (2017). Green supply chain management analysis of the risks involved in using mathematical modeling. Iranian Journal of Trade Studies, 21(82), 1-32. Sivadasan, S., Efstathiou, J., Calinescu, A., & Huatuco, L. D. H. (2004). Supply chain complexity. In Understanding supply chains (pp. 133-163). Oxford University Press. Tseng, M. L., Bui, T. D., Lim, M. K., & Lewi, S. (2021). A cause and effect model for digital sustainable supply chain competitiveness under uncertainties: enhancing digital platform. Sustainability, 13(18), 10150. Zitzmann, I. (2014). How to cope with uncertainty in supply chains?-conceptual framework for agility, robustness, resilience, continuity and anti-fragility in supply chains. In Next Generation Supply Chains: Trends and Opportunities. Proceedings of the Hamburg International Conference of Logistics (HICL), Vol. 18 (pp. 361-377). Berlin: epubli GmbH.