بررسی ابعاد موثر بر وفاداری به نشان تجاری
محورهای موضوعی : مدیریتحمید شاهبندرزاده 1 , محمد حسین کبگانی 2
1 - استادیار، دانشگاه خلیج فارس، مدیریت صنعتی، بوشهر، ایران(عهده دار مکاتبات)
2 - مربی، دانشگاه خلیج فارس، مدیریت صنعتی، بوشهر، ایران
کلید واژه: وفاداری, بازاریابی, مدلسازی ریاضی, نشان تجاری, غیر خطی,
چکیده مقاله :
نشان تجاری و وفاداری نسبت به آن از موضوعات مهمی میباشد که توجه به آن بسیار حائز اهمیت است. از این رو در این مطالعه تلاش شده است مهمترین عواملی که بر وفاداری مشتریان نسبت به یک نشان تجاری تاثیرگذار است مورد شناسایی قرار گیرد. در ابتدا تحقیقات گذشته که با موضوع وفاداری به نشان تجاری بوده اند مورد بررسی قرار گرفته و مهمترین عوامل تاثیر گذار بر وفاداری به نشان تجاری شناسایی شدند. در ادامه با توجه به تحقیقات گذشته، به ارائه مدلی مفهومی راجع به عوامل تاثیرگذار بر وفاداری به نشان تجاری پرداخته شده است که رضایت، اعتماد، نگرش به نشان تجاری، تعهد، هویت نشان تجاری و کیفیت، تبلیغات، توزیع و قیمت به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار بر وفاداری به نشان تجاری مورد شناسایی قرار گرفتند. در گام بعد با نظرسنجی از متخصصان حوزه بازاریابی و مدلسازی ریاضی غیرخطی فازی، رتبه هریک از این عوامل استخراج شد. بر اساس نتیجه این پژوهش کیفت محصول با وزنی معادل با 22/0 و رضایت از محصول با کسب وزنی معادل با 159/0 به ترتیب از عوامل اصلی رشد و سودآوری شرکت ها بر اساس بررسی ابعاد موثر بر وفاداری به نشان تجاری معرفی شده اند.
Brand and loyalty to it is an important issue to note is very important. Therefore, in this study is the most important factors that affect customer loyalty to a brand be identified. In the previous studies that have examined the issue of loyalty to the brand and the factors influencing brand loyalty were identified. Then, according to previous research, a conceptual model of the factors affecting loyalty to the brand is focused on satisfaction, trust, brand attitude, commitment, brand identity and quality, advertising, distribution and price as most important factors influencing brand loyalty were identified. Next, a survey of experts in marketing and nonlinear mathematical modeling phase, rank each of these factors were extracted. Based on the results of this study weighs the product quality 0/22 and 0/159 respectively with the consent of the weight of the product, with the main factors affecting the growth and profitability of firms based on loyalty to the brand introduced.
_||_