شناسایی شاخصهای اصلی ارزیابی عملکرد کارکنان صف بیمارستانهای دولتی استان گیلان
محورهای موضوعی : مدیریتمژگان تقیزاده 1 , سید مهدی الوانی 2 * , ناصر حمیدی 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, شاخص های اصلی, کارکنان صف, بیمارستانهای دولتی,
چکیده مقاله :
امروزه سازمان ها به فراخور فعالیت خود، نیازمند شاخص های متفاوت عملکردی هستند و وجود مرجعی که شاخص ها را ارائه نماید، امری ضروری بنظر می رسد. این تحقیق با هدف شناسایی شاخص های اصلی ارزیابی عملکرد کارکنان صف بیمارستان های دولتی استان گیلان و برای رسیدن به دو سوال اصلی که این شاخص ها کدامند و چگونه اولویت بندی می شوند، انجام شده است . جامعه آماری این تحقیق کاربردی، تمام کارکنان صف بیمارستان های دولتی استان گیلان بوده و از دو نمونه گیری به روش های گلوله برفی با حجم نمونه۱۴و تصادفی ساده با حجم نمونه۶۰ استفاده شده است. روش گردآوری داده ها میدانی و ابزار گرد آوری، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته می باشد. واکاوی داده ها با نرم افزار Smart-PLS و SPSS انجام شده و زمان مربوط به گردآوری داده ها سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ می باشد. آموزش در زمینه امور بیمارستانی، رعایت قوانین مصوب توسط بیمارستان، رضایت شغلی، ابتکارو خلاقیت، مشارکت در انجام کارها و رعایت اخلاق و ارزش های اسلامی، شاخص های اصلی شناسایی شده در این تحقیق بوده که به ترتیب رتبه اول تا ششم را به خود اختصاص دادند. با اجرای این تحقیق میتوان با معرفی شاخص های اصلی، به مدیران بیمارستان های دولتی و مدیران ارشد وزارت بهداشت و درمان جهت برنامه ریزی و سیاست گذاری کمک کرد.
Today, the organizations need of various operational indexes and existence of the reference that exhibiting the indexes is necessary for deserved activities. Purpose of this study is identifying key indexes which evaluating line personnel's performance in government hospitals of Gilan province. All the line personnel of Gilan's public hospitals were considered as statistical population and two methods of snowball sampling with sampling size of 14 and simple random sampling with sampling size of 60 were used. Data acquisition method was field data acquisition and data acquisition tools were interview and questionnaire. Data mining were done by Smart-PLS and SPSS software. The date of collecting data was 2016-2017. First to sixth ranks were components of teaching hospital issues, regarding the regulations which are passed by hospital, job satisfaction, invention in hospital issues, taking apart in doing activities and regarding Islamic behavior and worth, respectively. performing this study can help managers of government hospitals and senior managers of health ministry for programing and policy-making by use of introducing key indexes of performance evaluating.
_||_