بررسی تاثیر داستانسرایی برند بر تجربه مشتری
محورهای موضوعی : مدیریت
فرزاد خیری اصل
1
*
,
مهدی زکی پور
2
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: ", داستان سرایی برند", , ", تجربه مشتری", , ", گروه متمرکز", , ", رفتار مصرف کننده", ,
چکیده مقاله :
داستانها همیشه مردم را شیفته خود کرده و راحتتر از واقعیتها به خاطر سپرده میشوند. داستان برند پتانسیل تأثیرگذاری بر تجربه مشتری از برند را دارند. هدف انجام این پژوهش بررسی تاثیر داستانسرایی برند بر تجربه مشتری است. این پژوهش از نظر دستهبندی یک پژوهش کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و پیمایشی است. جامعه پژوهش 30 نفر از افراد جامعه هدف هستند که بصورت غیر تصادفی هدفمند انتخاب و بصورت اتفاقی در دو گروه 15 نفری قرار داده-شده، به روش گروه متمرکز مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که داستانسرایی برند بر تجربه مشتریان تاثیر مطلوبی دارد و مشتریان برندهایی را که از طریق داستان برند با آن آشنا شدهاند، صمیمی و گرم میدانند و هویت بصری آنها را با مفهوم و دوستداشتنی قلمداد میکنند. همچنین این افراد قیمت بالاتری را برای محصولات این برندها پیشنهاد میدهند و تمایل بیشتری به خرید محصولات آنها نشان میدهند. این مطالعه نشان میدهد داستان برند میتواند ارتباط مثبتی با یک برند ایجاد کند و تجربه مشتری از برند را تقویت کند. همچنین این افراد، رفتارهای برند را واقعی، معتبر و خیرخواهانه تفسیر میکنند، و قیمت بالاتری را برای محصولات برند پیشنهاد میکنند.
Stories always fascinate people and are remembered more easily than facts. Brand stories have the potential to influence the customer's brand experience. The purpose of this research is to investigate the effect of brand storytelling on customer experience. In terms of classification, this research is an applied research and it is descriptive and survey. The research population consists of 30 people from the target community who were selected non-randomly and randomly placed in two groups of 15 people, and were investigated by the focus group method. The results show that brand storytelling has a positive effect on customers' experience, and customers consider the brands that they have met through brand stories to be friendly and warm, and consider their visual identity meaningful and lovable. they do Also, these people offer a higher price for the products of these brands and show a greater demand to buy their products. This study shows that the brand story can create a positive connection with a brand and strengthen the customer's experience of the brand. Also, these people interpret the brand's behavior as real, authentic and benevolent, and offer a higher price for the brand's products.