تبیین رفتارهای کارآفرینانه در موفقیت کسب و کارها
محورهای موضوعی : اکوسیستم هاشاپور انوری 1 , محمد عطایی 2 , حبیب اله طاهرپور کلانتری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران،
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران)عهده دار مکاتبات(
3 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران
کلید واژه: موفقیت, کارآفرینی, رفتار کارآفرینانه, پارک های علم و فناوری, کسب و کارهای نوپا و تثبیت شده,
چکیده مقاله :
رفتارهای کارآفرینانه، نقشی محوری در دستیابی کسب و کارها به نوآوری های بنیادین و مزیت های مطلق رقابتی دارند. مرور ادبیات پژوهش نشان داد که علیرغم تمرکز بالای مطالعات بر شناسایی عوامل بروز موفقیت، تفکیک چندانی بین این عوامل و رفتارهای کارآفرینانه صورت نپذیرفته است. در این مقاله، با استفاده از ابزار مصاحبه، بیست نفر از کارآفرینان نوپا و تثبیت شده مستقر در پارک های علم و فناوری دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفته اند. روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها به تایید خبرگان رسیده است. نتایج تحلیل مصاحبه ها با رویکرد نظریه داده بنیاد و طی سه مرحله کدگذاری خاص این روش، مشخص نمود که رفتار کارآفرینانه که تابع عوامل پیش بین می باشد، قابل طبقه بندی به چهار دسته اصلی یعنی رفتارهای اطلاعاتی، رفتارهای ارتباطی و شبکه سازی، رفتارهای مدیریت راهبردی و رفتارهای مدیریت اجرایی می باشد. مطالعۀ حاضر همچینین، شناختی کلی در زمینه عوامل محیطی خرد و کلان موثر بر بروز رفتارهای کارآفرینانه ارائه نموده و شاخص های موفقیت کارآفرینان را نیز در دو گروه شاخص های عینی و ذهنی طبقه بندی نموده است.
Entrepreneurial behaviors play a cardinal role in achieving highly radical innovations and absolute competitive advantages by businesses and nations. Reviewing the literature around entrepreneurial behaviors leading success shows there is not a satisfactory separation between factors and behavioral aspects. Using a grounded theory approach, in this article, twenty Startups and Stablished Entrepreneurs seat in the Academic Science and Technology Park interviewed and data analyzed through three phase coding process. Both reliability and validity measures of data gathering tool were at a satisfactory level and this has been confirmed by experts. Results of the analysis interviews show that entrepreneurial behavior, triggered by predicting factors, can be categorized into four distinct groups. These groups include Informational behaviors, Relational and network-building behaviors, Strategic management behaviors and Executive management behaviors. This study also provides the reader with macro and micro-level environmental factors affecting entrepreneurial behaviors and classified the success criteria divided into both objective and subjective criteria.
_||_