مدل فازی ارزیابی طرح های کسب و کار متمرکز بر توسعه محصولات جدید
محورهای موضوعی : امنیت غذاییامیر بهرامی پور 1 , صادق عابدی 2 , علیرضا ایرج پور 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: منطق فازی, توسعه محصول جدید, عدم قطعیت, طرح کسب و کار,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل فازی ارزیابی طرحهای کسب و کار متمرکز بر توسعه محصولات جدید انجام شده است. این پژوهش از آن جهت که می تواند در خوشه صنعتی تولید مواد شیمیایی مورد بهره برداری قرار گیرد و بصورت سیستمی عملکرد توسعه محصولات جدید را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد، از حیث هدف کاربردی و از حیث اجرا یک روش پژوهش اکتشافی-مدلسازی می باشد. جامعه پژوهش حاضر را در این پژوهش 12 نفر از صاحبنظران شرکتهای صنایع شیمیایی را تشکیل میدهند. به منظور تحلیل دادهها از روش تکنیک دلفی فازی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد 6 متغیر برون زا به عنوان متغیرهای کلیدی در انتخاب و توسعه محصول جدید در سازمان انتخاب گردید. برای تعیین اهمیت متغیرهای برون زا که خبرگان در مشخص نمودن میزان اهمیت آنها که تردید دارند از روش تکنیک تحلیل فازی مردد استفاده شد که اهمیت وزنی متغیرهای برون زا عبارت است از سهم پذیرش محصول جدید در بازار(0.275)، اطمینان سرمایه گذاری توسعه محصول جدید(0.239)، استراتژی توسعه محصول جدید(0.209)، سطح پاس کردن استاندارد و الزامات(0.136)، جذب بودجه تحقیقات توسعه محصولی(0.077) و جذب بودجه تحقیقات کاربردی(0.061). مدل توسعه محصول پویا، که مبتنی بر رابطه علت و معلولی است، طراحی و در مطالعات آتی نیاز به آزمون شبیهسازی عملکرد تصمیمگیری حال و آینده دارد.
The current research was conducted with the aim of providing a fuzzy model for the evaluation of business plans focused on the development of new products. This research can be used in the industrial cluster of chemical production and systematically examines and analyzes the development of new products. It is an exploratory-modeling research method in terms of practical purpose and in terms of implementation. . In this research, the present research community consists of 12 experts from chemical industry companies. In order to analyze the data, fuzzy Delphi technique has been used. The results show that 6 exogenous variables were selected as key variables in the selection and development of a new product in the organization. In order to determine the importance of exogenous variables that experts doubt in specifying their importance, the method of fuzzy fuzzy analysis technique was used. (0.239), new product development strategy (0.209), level of passing standards and requirements (0.136), absorption of product development research funding (0.077) and absorption of applied research funding (0.061). The dynamic product development model, which is based on the cause and effect relationship, needs to be designed and tested in future studies to simulate the current and future decision-making performance.
_||_