ارائه مدل نگاشت شناختی فازی سیستم انگیزش منابع انسانی در دانشگاههای نسل چهارم
محورهای موضوعی :فهیمه بابائی نیولوئی 1 , محمد عطایی 2 , مهدی الوانی 3 , ناصر حمیدی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استاد ، گروه مدیریت دولتی ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
4 - دانشیار ، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: دانشگاه نسل چهارم, انگیزش منابع انسانی, تعالیگرایی, حرفهایسازی, بینالمللیگرایی,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر ارائه مدل نقشه شناختی فازی سیستم انگیزش منابع انسانی دانشگاههای نسل چهارم است. این مطالعه بر اساس روش آمیخته کیفی(متاسنتز) و کمّی(نقشه شناختی فازی) است. مفاهیم مستخرج از متاسنتز در نرم افزار Matlab تعریف و روابط بین مفاهیم و شدت آنها تحلیل شد. خروجی ماتریس نهایی در قالب دادههای ماتریس بالامثلثی جهت طراحی FCM وارد نرم افزار آنلاین Mental Modeler شد و مدل گرافیکی طراحی و وزنهای ورودی، خروجی، درجه مرکزیت و نوع هر مفهوم مشخص و دادههای عددی برای ارتباط مستقیم و غیرمستقیم به تجزیه و تحلیل دقیقتری منجر گردید. از میان 16 مفهوم موجود در مدل، یک مفهوم انتقالدهنده و دو مفهوم دریافتکننده و بقیه مفاهیم دوطرفه هستند. نتایج حاصل از مدل نشان میدهد که حرفهایسازی از طریق تخصصگرایی هوشمندانه در مسیر انگیزش منابع انسانی دانشگاههای نسل چهارم از اولویت بیشتری برخوردار است و مفاهیم تعالیگرایی مبتنی بر استعلای درون دانشگاهی و نیز مفهوم بینالمللیگرایی از طریق توسعه پارکهای علم و فناوری به ترتیب جزو مفاهیم اهم در جهت دستیابی به سیستم بهینه انگیزش و کاربرد مؤثر منابع انسانی در دانشگاههای نسل چهارم قرار گرفتهاند.
Background: The fourth generation university is based on educational, research, entrepreneurship and software technology, and the impact of this modern generation of universities is unlikely without motivated human resources. Purpose: The purpose of this study was to explain the policy of the country's fourth generation universities towards motivating academic human resources. Methods: This study was based on a mixed qualitative (metasynthesis) and quantitative (FCM) method. In the qualitative stage, 16 concepts have been defined using the theoretical, research and analytical foundations of experts and the analytical model and concepts in Matlab software. The output of the final matrix in the form of high-triangular matrix data for FCM design was entered into Mental Modeler online software and the graphic design model and weights of input, output, degree of centrality and any type of concepts were clarified. Findings: According to the degree of centrality of each concept, professionalization through intelligent specialization as the first factor, excellence based on intra-university transcendence as the second meaningful concept and internationalization through the development of science and technology parks as the third important concept to achieve the optimum policy and use of human resources were introduced in the fourth generation universities of the country. Based on the output of FCM, four scenarios were designed, each of which represented the changes caused by the increase in other components. Conclusion: Professionalization through intelligent specialization is an important priority in the way of motivating human resources of the fourth generation university.
_||_