طراحی مدل عوامل تعیینکننده ارزش ویژه برند شرکت
محورهای موضوعی : مدیریتوحیدرضا نصابی 1 , بهرام خیری 2 , حمیدرضا یزدانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین،دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد تهران مرکز
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده فارابی، دانشگاه تهران، ایران
کلید واژه: ارزش ویژه برند, ارزش گذاری برند, شرکت تدبیرگران فردای امید.,
چکیده مقاله :
در ارزشگذاری ویژه برند تنها بر اساس داراییهای ملموس یک شرکت امری منسوخ است. اگر قبول کنیم ارزش ویژه برند، چتری است که بر سر تمام اعمال و رفتار سازمان کشیده شده، تمام شرکتهای برند معتبر، سعی دارند قدرت سازمانی خود را زیر چتر ارزش ویژه برند به جهانیان اعلام نمایند. در این تحقیق برند شرکت تدبیرگران فردای امید مورد بررسی قرار گرفت. هدف این تحقیق بررسی پارامترهای تعیینکننده ارزش ویژه برند و ارزشگذاری ویژه برند شرکت تدبیرگران فردای امید (سهامی خاص) است. در بخش روششناسی تحقیق با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس به اعتبارسنجی مدل پرداخته شد و با استفاده از نظر متخصصان، خبرگان و صاحبنظران شرکت که با این امر، سرو کار دارند، منتج به استخراج متغیرها گردید. نمونه جامعه آماری 360 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. نتایج آزمون نشان داد که پارامترهای ارزش ویژه برند بر ابعاد تداعی برند تاثیر دارد، پارامترهای ارزش ویژه برند بر ابعاد آگاهی برند تاثیر دارد، پارامترهای ارزش ویژه برند بر ابعاد وفاداری برند تاثیر دارد و پارامترهای ارزش ویژه برند بر ابعاد کیفیت ادراک شده تاثیر دارد. بنابراین ابعاد تداعی برند، ابعاد آگاهی برند، ابعاد وفاداری برند و ابعاد کیفیت ادارک شده به صورت معناداری از ابعاد پارامترهای ارزش ویژه برند محسوب میشوند. واژههای اصلی: ارزش ویژه برند، ارزشگذاری برند، شرکت تدبیرگران فردای امید.
Valuing the brand based only on the tangible assets of a company is obsolete. If we accept that the special value of the brand is an umbrella that is drawn over all the actions and behavior of the organization, all the reputable brand companies are trying to announce their organizational power to the world under the umbrella of the special value of the brand. In this research, the brand of Tadbirgaran Fardaye Omid company was investigated. The purpose of this research is to investigate the parameters that determine the special value of the brand and the special valuation of the brand of Tadbirgaran Fardaye Omid Company (Special Shares). In the methodology part of the research, the model was validated using SmartPLS software, and by using the opinion of specialists, experts and experts of the company who deal with this matter, it resulted in the extraction of variables. . The statistical population sample of 360 people was randomly selected. The results of the test showed that brand equity parameters have an effect on brand association dimensions, brand equity parameters have an effect on brand awareness dimensions, brand equity parameters have an effect on brand loyalty dimensions, and brand equity parameters have an effect on perceived quality dimensions. Therefore, dimensions of brand association, dimensions of brand awareness, dimensions of brand loyalty and dimensions of perceived quality are meaningfully considered as parameters of brand equity. Key words: brand equity, brand valuation, Tadbirgaran Farda Omid company.