الگوی تاثیر تکنولوژی های نوین ارتباطی بر چابک سازی سازمان های رسانه ای
محورهای موضوعی : امنیت غذایی
مینو تشکری
1
,
محمد دادگران
2
*
,
اکبر نصرالهی
3
1 - دانش آموخته دکتری، گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: " سازمانهای رسانه", "فناوریهای نوین ارتباطی", "چابک سازی", "تعالی سازمان",
چکیده مقاله :
در دنیای متغیر و پررقابت کنونی، یکی از عوامل مهم برای بقا و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان های رسانهای چابکی آنهاست، تا توانایی خود را در پاسخگویی، درک و مدیریت تغییرات و استفاده از آنها بعنوان فرصت افزایش دهند. فناوریهای نوین، بعنوان یک اهرم مهم، نقش اساسی در توسعه چابکی بازی می کند که بدون آن دستیابی به سرعت و انعطاف پذیری که از مفاهیم چابکی می باشد غیر ممکن خواهد بود. تحقیق حاضر برآنست تا با استفاده از روش آمیخته (تحلیل محتوای کمی + پیمایشی) به تبیین نقش و جایگاه اتوماسیون، یکی از فناوریهای نوین ارتباطی، در چابکسازی سازمانهای رسانهای و ارائه الگویی برای تاثیر اتوماسیون بر چابکسازی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق اساتید دانشگاه در رشته مدیریت رسانه و ارتباطات، کارکنان و مدیران فعال و بازنشسته سازمان صدا و سیما هستند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه میباشد. به منظور بررسی و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کمی و آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد: اتوماسیون، ابزاری کارآمد برای "افزایش سرعت انجام کار"، "بهبود انعطاف پذیری"، "ارتقای شایستگی سازمانی" و "بهبود پاسخگویی" است. این چهار مولفه از الزامات تعالی سازمانی نیز هست که بطور مستقیم بر چابک سازی سازمان موثرند. و در نهایت ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺻـﻠﻲ ﺗﺤﻘﻴـﻖ ﻛـﻪ وجود ارتباط میان اجرای سامانه اتوماسیون و چابک سازی سازمانهای رسانه ای، ثابت و شکل عینی آن در الگوی جدید طراحی و ارائه گردید.
Nowaday, in changing and competitive world, one of the essential factors for survival and competitive advantage for agile media organizations is to increase their ability to respond, understand and manage change and use it as an opportunity. New technologies, as an important lever, play a key role in developing agility without which it would be impossible to achieve the speed and flexibility that are the concepts of agility. The present study aims at explaining the influence of automation, one of the new technologies, in the agility of media organizations and providing a model for the impact of automation on agility through the use of mixed method (quantitative content + survey analysis). The statistical population of this research is university professors in media and communications management, active and retired staff and managers of IRIB. Data gathering tools are interviews and questionnaires. Quantitative content analysis and descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The research findings indicate: New technologies are an effective tool for “speed”, “flexibility”, “Responsiveness” and “competency”. These four components are the necessities to an organization excellence which have direct effect on agility. Finally, it is hypothesized that the relationship between the use of new technologies and the agility of media organizations has been designed and presented in a new paradigm.
_||_