ارائه مدل بومی تشخیص و بهره برداری از فرصتهای کارآفرینانه در حوزه تجارت الکترونیک
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آب
محسن ورزشکار
1
(دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران)
مرتضی موسی خانی
2
(استاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات))
علی داوری
3
(استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران)
کامبیز حیدرزاده
4
(دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
کلید واژه: تجارت الکترونیک, تشخیص و بهره برداری از فرصت, فرصتهای کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
مفهوم فرصت و عوامل اثر گذار بر تشخیص و بهره برداری از فرصتهای کارآفرینانه یکی از جنبههای اساسی قلمرو موضوعی علم کارآفرینی به عنوان یک قلمرو علمی میان رشته ای می باشد. آگاهی از عوامل اثرگذار و روشهای شناسایی فرصتهای کارآفرینانه به عنوان اولین گام در فرآیند کارآفرینی، از نقش تعیین کننده ای در انتخاب فرصتهای سودآور و اجتناب از شکست در فرایند کارآفرینی برخوردار می باشد. علیرغم مطالعات انجام شده لیکن به علت اثرپذیری آن از متغیرهای محیطی و اقتضائات بومی، ابهاماتی در این خصوص قابل شناسایی می باشد. با توجه به نیاز بسیاری از کارآفرینان بالقوه به شناخت عوامل موثر و همچنین چگونگی تشخیص ، شناسایی و بهره برداری از فرصتها، این پژوهش با هدف ارائه یک مدل منطبق با شرایط زیست بوم کشور ایران در جهت تشخیص و بهره برداری از فرصتهای کارآفرینانه در حوزه تجارت الکترونیک و بطور خاص خرده فروشی آنلاین طراحی و اجرا شده است. برای دستیابی به اهداف پژوهش و پاسخ به سئوالات پژوهش، از روش پژوهش آمیخته استفاده شده است. لذا در گام اول از روش پژوهش کیفی داده بنیاد و ابزار مصاحبه جهت توسعه مدل و در گام دوم از روش پژوهش کمی و ابزار پرسش نامه برای گردآوری اطلاعات از شرکتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک به منظور اعتبارسنجی مدل، استفاده شده است. این پژوهش، خرده فروشی آنلاین را به عنوان موضوع مورد مطالعه انتخاب نموده و دستاوردهای آن در این نوع از کسب و کارها و در کانتکست زمینه کشور ایران قابل تحلیل می باشد.
The concept of opportunities and factors influencing the identification and exploitation of entrepreneurial opportunities is one of the central aspects of the subject matter of entrepreneurship as an interdisciplinary scientific domain. Awareness of effective factors and methods of identifying entrepreneurial opportunities as a first step in the entrepreneurial process has a decisive role in choosing profitable opportunities and avoiding failures in the entrepreneurial process. Despite studies on this subject, however, due to its impact on environmental variables and indigenous conditions, ambiguities can be identified in this regard. Considering the need of many potential entrepreneurs to identify effective factors as well as understanding how to identify and exploit opportunities, this study aims to provide a native model that meets the ecosystem conditions of Iran to identify and exploit opportunities. In order to achieve the main and the secondary goals of the research, as well as the response to the research, the mixed method research has been used. So that at the first step, the qualitative method and deep interviews tools used for the generation of the model, and in the second step, the quantitative method and questionnaire tool is used to collect information from companies active in the field of e-commerce in order to validate the model. In This research, online retail is selected as the subject of study and its achievements in these types of businesses and in the context of Iran can be analyzed.
_||_