طراحی و تبیین الگوی سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش مبتنی بر تمدن سازمانی دانش محور در دانشگاه های علوم پزشکی
محورهای موضوعی : مدیریت بلایای طبیعیسیما کاظمی 1 , محمد محمدی 2 , نور محمد یعقوبی 3 , جلیل جراحی فریز 4
1 - دانشجوی دکترای، گروه مدیریت، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
2 - . استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی ، بیرجند، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه زاهدان، زاهدان، ایران.
4 - . استادیار، گروه آمار، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
کلید واژه: سیستم, تمدن سازمانی, الگو, ارزیابی عملکرد و پاداش, دانش محور,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، طراحی و تبیین الگوی سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش مبتنی بر تمدن سازمانی دانش محور بود. رویکرد پژوهش کیفی و پارادایم تحقیق از نوع تفسیری و پژوهش براساس هدف، کاربردی و به صورت توصیفی از شاخه نظریه زمینه ای، داده بنیاد است. جامعه آماری اساتید مدیریت خدمات بهداشت درمانی، مدیران دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و اساتید مدیریت دولتی بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند 16 نفر تا اشباع نظری انتخاب شدند. برای جمع اوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. پس از انجام مصاحبه، اطلاعات به صورت کدگذاری باز و محوری انجام شد. نتایج تحقیق پس از تحلیل مضمونی نشان داد، کدهای باز شامل 44 مفهوم و 8 مولفه(سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش ارگانیک، سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش مبتنی بر دانش، سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش عادلانه، سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش انگیزشی، الگوبرداری و سنجش عملکرد، سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش مبتنی بر ارزش ها، سیستم پاداش مبتنی بر کارکنان خلاق و نوآور، سیستم ارزیابی 360درجه) شناسایی شد. بنابراین بهبود در سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش موجب بهبود در مزیت رقابتی و افزایش خلاقیت و نوآوری در سازمان شده و از این طریق موجب بهبود عملکرد سازمان می شود.
The main purpose of this study was to design and explain the model of performance appraisal and reward system based on knowledge-based organizational civilization. Qualitative research approach and research paradigm of interpretive type and research based on purpose, applied and descriptive from the branch of grounded theory, data foundation. The statistical population consisted of professors of health services management, directors of medical universities across the country and professors of public administration who were selected by purposive sampling of 16 people to theoretical saturation. Semi-structured interviews were used to collect information. After the interview, the information was coded openly and centrally. The results of the research after thematic analysis showed that open source includes 44 concepts and 8 components (organic performance appraisal and reward system, knowledge-based performance appraisal and reward system, fair performance appraisal and reward system, motivational performance appraisal and reward system, modeling and Performance appraisal, value-based performance appraisal and reward system, creative and innovative employee-based reward system, 360-degree evaluation system) were identified. Therefore, improving the performance appraisal and reward system improves the competitive advantage and increases creativity and innovation in the organization, thereby improving the organization's performance.
_||_