بررسی عوامل تاثیرگذار بر پذیرش فناوریهای دیجیتال در سیستم بانکی،
محورهای موضوعی : امنیت غذاییفاطمه محمدابراهیم زاده سپاسگذار 1 , یوسف رمضانی 2 , شریفه سرگلزایی 3 , صمد محمدابراهیم زاده سپاسگزار 4
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت مالی، موسسه آموزش عالی حکیم نظامی، قوچان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران
3 - استادیار، گروه شهرسازی، دانشگاه زابل، زابل، ایران، (عهدهدار مکاتبات)
4 - استادیار، گروه مدیریت پروژه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کلید واژه: بانکداری اینترنتی, پذیرش فناوری, دیجیتال, نگرش کاربران,
چکیده مقاله :
فناوریهای جدید امکان ایجاد تغییرات اساسی در سیستم بانکی و فرآیندهای مالی را فراهم کردهاند. بانکها بر اساس شرایط خود از جمله میزان آموزش و آمادگی مشتریان، اقدام به بکارگیری فناوریهای جدید میکنند. در این میان نبود درک صحیح و شفاف از میزان پذیرش مشتریان بانک از خدمات دیجیتالی، مسئله اساسی پیشروی صنعت بانکداری کشور به شمار میرود. تحقیقات اخیر نظر هر دو گروه کاربران فناوری که شامل مشتریان بانک میباشد را ارزیابی نکرده است. امروزه یکی از چالشهای مهم بانکها شناخت دقیق و صحیح عوامل تاثیرگذار بر رفتار کاربران است. بنابراین این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر ایجاد قصد استفاده در مشتری در سیستم بانکداری انجام شده است. مدل پژوهش براساس دو نظریهی پذیرش فناوری و رفتاربرنامهریزیشده طراحی شده است. این تحقیق کاربردی میباشد. دادهها به صورت پیمایشی و با استفاده از 200 پرسشنامه توزیع شده میان کاربران در شعب بانک مهر استان خراسان شمالی گردآوری شده است. پایایی و روایی پرسشنامه آزمون و دادهها به کمک نرمافزار SPSS و Amos، تحلیل شدهاند. نتایج تحلیل نشان میدهد، اثر درک سهولت و درک مفید بودن بر نگرش تایید و اثر نگرش و درک مفید بودن در ایجاد قصد استفاده در مشتری مستقیم و معنادار و اثر کنترل رفتاری بر ایجاد قصد استفاده، معنادار و معکوس میباشد. اما اثر هنجارهای ذهنی بر قصد استفاده تایید نشده است.
New technologies have made it possible to make fundamental changes to the banking system and financial processes. Banks use new technologies based on their own circumstances, including the level of training and readiness of customers. In the meantime, the lack of a clear understanding of the level of adoption of bank customers from digital services is a key issue for the banking industry. Recent research does not measure the view of both users of technology that includes bank customers. One of the major challenges facing banks today is the accurate understanding of factors affecting user behavior. Therefore, this paper has been conducted with the aim of investigating the factors affecting the intention to use the customer in the banking system. The research model is based on technology acceptance model and theory of planned behavior. This is an applied research. Data were collected through a survey of 200 questionnaires distributed among users at the Mehr Bank Branches of North Khorasan Province. Reliability and validity of the questionnaire were analyzed by SPSS and Amos softwares. The results of the analysis show that the effect of perceived ease of use and perceived usefulness of the confirmation attitude and the effect of attitude and perceived usefulness of the intention to use in the customer is direct and significant and the effect of behavioral control on the intention to use, is significant and inverse. But the effect of subjective norms on intention to use is not confirmed.
_||_