طراحی و تدوین مدل راهبردهای نوین سرمایه انسانی مبتنی بر تحول فناوری دیجیتال
محورهای موضوعی :
مدیریت بلایای طبیعی
حمید رضا تولائی
1
,
علی رضا شیروانی
2
,
محمد رضا دلوی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
تاریخ دریافت : 1399/07/28
تاریخ پذیرش : 1399/09/22
تاریخ انتشار : 1400/03/01
کلید واژه:
سرمایه انسانی,
راهبردهای نوین سرمایه انسانی,
فناوری دیجیتال,
تحول فناوری دیجیتال,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تدوین راهبردهای سرمایه انسانی مبتنی بر فناوری دیجیتال انجام شده است. برای این منظور از طرح آمیخته رویکردی استفاده شد، که در بخش پژوهش کیفی آن بر مبنای مطالعات و تحلیل داده های کیفی مدل مفهومی پژوهش طراحی شد و در بخش کمی آن از تحلیل های آماری برای آزمون مدل پژوهش استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل ۴۵۰۰ نفر از کارشناسان، سرپرستان و مدیران شرکت مخابرات ایران با سطح خبرگی بالا در حوزه های فناوری دیجیتال و منابع انسانی بوده است. برای جمع آوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با پایایی ۹۸ درصد استفاده شد.پرسشنامه در قالب ۹۸ گویه طراحی شد و بین ۳۶۰ نفر از خبرگان در مناطق مخابراتی ۸ استان توزیع گردید. بمنظور تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمونی یا تماتیک و در بخش کمی از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری، فرضیات مرتبط با ابعاد مختلف مدل پژوهش را مورد تایید قرار داد. یکی از دستاوردهای کلیدی پژوهش حاضر تبیین و معرفی ۶ راهبرد نوآورانه در حوزه مدیریت سرمایه انسانی است.
چکیده انگلیسی:
This research designed to make Strategies Human Capital Model based on digital technology. For this aim we used mixed approach pattern that in Section of quality research, design research model and also in quantity section apply statistical analysis that use for model testing. Statistical universe contain 4500 expert, supervisor and manager of Iran telecommunication, company that have high skill and knowledge in human resources and digital technology. For gathering data in quality research used deep and semi structure interview and in quantity section we design questionnaire with reliability 98 percent. Questionnaire contain 98 question and distribution between 360 professional, person as sample in 8 province of Iran telecommunication company. In quality Section for data analysis and design research model, we used thematic analysis and in quantity section we used structural equation and confirmatory factor analysis. At the end, modeling results show that all of dimensions and hypothesis is accepted. We design 6 new human capital strategies
منابع و مأخذ:
Rindfleisch, A., Ohen, M., Sachdev, V. (2017). The Digital Revolution, 3D Printing and Innovation as Data. Journal of Prod Innovate Manage, 34(1), 681-690
Secundo, G., Ndou, V., Vecchio, P., Pascale, G.D. (2020). Sustainable Development, Intellectual Capital and Technology Policies. Journal of Technological Forecasting and Social Chang. 153(2020), 911-917
Hou, Z., Jin, Man., Kumbhakar,S.C .(2020). Productivity Spill over and Human Capital. European Journal of Operational Research, 287, 317-330
Onkelinx, J., Manolova, T.S., Edelman, L.F. (2016). The Human Factor: Investment in Employee Human Capital, Productivity. Journal of International Management. 22(4), 351-364
Majchrzak, A., Markus, M.L., Wareham, J. (2016). Designing for Digital Transformation. Journal of MIS Quart, 40(2), 267-277
Albats, E., Bogers, M, Podmetina, D. (2020). Companies Human Capital for University Partnership. Journal of Technological Forecasting & Social Chang, 157(2020), 120085
Eijaz, Ahmad Kan., Quaddus, Mohammed. (2018). Dimension of Human Capital and Firm Performance. (2018). Journal of Management Review, 295, 1-15
Matt, C., Hess, T., Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Journal of Bus, Inform, Sys, Eng. 57(5), 339-343
Ceipek, R., Hautz, J., Petruzelli, A., Massis, A., Matzler, k. (2020). A Motivation and Ability Perspective on Engagement in Emerging Digital Technologies. Journal of Long Rang. Planning, 63, 911-926
Ekowati, D., Eliyana, A., Abbas, A., Saud, M., Wardani, R. (2020). Data Set on Cping Strategy in The Digital Age. Journal Data in Brif, 30, 72-78
Gregory, R.W., Piccinini, E., Kobe, L.M. (2015). Chang in the Producer- Consumer toward Digital Transformation. Wirtschafts Informatic Confernce, AIS Electronic Library, 1634-1648
Ismail, M.H., Khater, M., Zaki, M. (2017). Digital Business Transformation and Strategy. University of Cambridge, Working Paper IT Web to LOT Survey.
Albukhitan, S. (2020). Developing Digital Transformation Strategy for Manufacturing. Journal of Procedia Computer Science, 170, 664-671
Lobschat, L., Mueller, B., Eggers, F., Brandimarte, L. (2019). Corporate Digital Responsibility. Journal of Business Research. 2019; 84(2): 341-356
Mogaji, E., Soetan, T., Kieu, T.A. (2020). The Implication of Artificial Intelligence on the Digital Marketing of Financial Services to Vulnerable Customer. Journal of Australasian Marketing. 28(3), 257-276
Rogers, D.L. (2016). The Digital Transformation. Play Book of Columbia Business .school. 16-35
Verhoef, P., Broekhuizen, T., Bart, Y. (2019). Digital Transformation: A Multi .Disciplinary Reflection and Research Agenda. Journal of Business. 84(2), 372-387
Davidon, R.M., Ou, C.X.Y. (2017). Digital Work in a Digital Challenged Organization Information and Management. 54(1): 129-137
Paviainen, P., Tihinen, M., Kaariainen, J., Teppola, s. (2017). Taking the Digitalization Challenge. Journal of International Information. 5(1), 63-77
Fang Chou, S., Shyan Horng, J., Hsing Liu., C. (2020). The Critical Criteria for Innovation Entrepreneurship of Restaurants. Journal of Hospitality and Tourism Management. 42, 222-234
Foss, N.J., Saebi, T. (2017). Fifteen Years of Research on Business Model Innovation: How far Have We Come. Journal of Management. 43(1), 200-227
Suciu, M.C., Nasulea, D.F. (2017). Intellectual Capital and Creative Economy as Key Drivers for Competitiveness toward a Smart and Sustainable Development. 153, 67-97
Phillips, J., Phillips, P.P. (2015). High-Impact Human Capital Strategy. New York Book of AMACOM Publication
Bradley, W.H. (2008). The New Human Capital Strategy. New York Book of AMACOM Publication
Stone, D.L., Deadrick, D.L., Lukaszewski, K.M. (2015).The Influence of Technology on the Future of Human. Journal of Human Resource Management Review. 25, 216-231
_||_