بررسی عوامل مؤثر بر شکاف مالیاتی در مؤدیان بازرگان استان گیلان از دیدگاه مأموران مالیاتی
محورهای موضوعی : امنیت غذاییعلی رضا امین خاکی 1 , رحمت شیخ حسینی پیرکوهی 2
1 - استادیار، گروه مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: Tax Gap, : Frequent Audit Activity, Selective Strategy, Tax Officer Commitment,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر شکاف مالیاتی در مؤدیان بازرگان استان گیلان از دیدگاه مأموران مالیاتی پرداخته است. لذا از نظر هدف کاربردی محسوب میشود و از نظر روش اجرا در زمره پژوهش-های توصیفی ـ پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان و مؤدیان امور مالیاتی به ویژه حوزه بازرگانی در استان گیلان (به تعداد 70 نفر) است. با توجه به تعداد جامعه آماری، پرسشنامه به-صورت ایمیل برای تمامی افراد ارسال شد. از هفتاد ایمیل ارسال شده پس از شش بار یادآوری در نهایت 67 پرسشنامه بازگردانده شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد است که از دو بخش سؤالات عمومی (جمعیتشناختی) و اختصاصی تشکیل شده است. روایی و پایایی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد. در نهایت آزمون کولموگراف اسمیرنوف نشان داد که دادهها غیرنرمال بوده لذا نرمافزار مورد استفاده برای آزمون فرضیهها نرمافزار Smart Pls تعیین شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در قسمت آمار توصیفی از نرمافزار SPSS 26 و برای آمار استنباطی که در آن روابط میان متغیرها بر اساس هدف پژوهش مدلسازی میشود از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرمافزار Smart PLS 2 استفاده شده است. نتایج نشان داد که فعالیت مکرر حسابرسی و استراتژی انتخابی بر شکاف مالیاتی تأثیر معنادار دارند و تعهد مأمور مالیاتی تأثیری بر شکاف مالیاتی ندارد.
The present study investigates the factors affecting the tax gap in business taxpayers of Guilan province from the perspective of tax officials. Therefore, in terms of purpose, it is considered practical and in terms of implementation method is in the category of descriptive-survey research. The statistical population of the present study is tax experts and taxpayers, especially in the field of trade in Gilan province (70 people). According to the statistical population, the questionnaire was sent to all individuals by e-mail. Out of seventy emails sent, 67 questionnaires were returned after six reminders. The data collection tool is a standard questionnaire that consists of two parts: general questions (demographic) and specific questions. The validity and reliability of the questionnaire were reviewed and confirmed. Finally, the Smirnov Kolmograph test showed that the data were abnormal, so the software used to test the hypotheses was the Smart Pls software. In order to analyze the data in the descriptive statistics section of SPSS 26 software and for inferential statistics in which the relationships between variables are modeled based on the purpose of the research, structural equation modeling (SEM) based on the partial least squares approach (PLS) and Smart PLS 2 software are used. The results showed that frequent auditing activities and selected strategies have a significant effect on the tax gap and the commitment of the tax officer has no effect on the tax gap.
_||_