ارائه الگوی بالندگی سازمانی کارکنان فراجا با تاکید بر رضایت مردم
محورهای موضوعی : مدیریتعلی ابراهیمی 1 , سید مهدی الوانی 2 , جواد محرابی 3 , مهدی علیزاده 4 , غلامرضا معمارزاده طهران 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت منابع انسانی، دانشگاه امین، تهران، ایران
5 - دانشیار،گروه مدیریت، واحدعلوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بالندگی سازمانی, رضایت مردم, فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران,
چکیده مقاله :
بالندگی کارکنان، بهعنوان یک عامل کلیدی در ارتقای عملکرد سازمانی، نقشی محوری در فعالیتهای مأموران پلیس و ایفای نقش صحیح آنها در مأموریتهای محوله دارد. از این رو هدف از این پژوهش طراحی مدل بالندگی کارکنان در تراز رضایت مردم در واحدهای اجرایی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) است. در این راستا،. برای دستیابی به اهداف این پژوهش از روش توصیفی – پیمایشی استفاده شده است. بدین منظور با مرور اسنادی ادبیات حوزه بالندگی و تشکیل پنل نخبگان خبرگان مؤلفههای اساسی اثرگذار بر بالندگی سازمانی و تأثیر آن بر رضایت مردم استخراج گردیده و مورد اعتبار سنجی قرار گرفته است. سپس از طریق طراحی پرسشنامه و گردآوری دادههای پژوهش با حجم نمونه 270 نفر مدل مفهومی پژوهش ارزیابی و تأیید شد. پرسشنامهها پس از تأیید توسط خبرگان بین 270 نفر از مراجعین به ادارات پلیس توزیع گردید. در نهایت، بار عاملی تأثیر بالندگی پلیس بر عوامل درون و برونسازمانی که جزء رضایت مردم هستند با درنظرگرفتن متغیر میانجی ویژگیهای پلیس بالاتر از ۰.۶ شد و در نتیجه مشخص شد که بالندگی پلیس بر رضایت مردم با درنظرگرفتن متغیر میانجی ویژگیهای پلیس تأثیرگذار است.
The growth of employees, as a key factor in improving organizational performance, has a central role in the activities of police officers and their correct role in assigned missions. Therefore, the purpose of this research is to design a model of employee growth in the level of people's satisfaction in the executive units of the General Police Command of the Islamic Republic of Iran (Faraja).In this regard, To achieve the goals of this research, a descriptive-survey method has been used. For this purpose, by reviewing the literature of the growth field and forming an elite panel of experts, the basic components affecting organizational growth and its effect on people's satisfaction have been extracted and validated.
Then, through questionnaire design and research data collection with a sample size of 270 people, the conceptual model of the research was evaluated and confirmed. Questionnaires after being verified by experts were distributed among 270 clients to police departments. Finally, the factor load of the effect of police growth on internal and external organizational factors that are part of people's satisfaction by considering the mediating variable of police characteristics was higher than 0.6, and as a result, it was found that police growth has an effect on people's satisfaction by considering the mediating variable of police characteristics
[1] اکبری، محسن، صفری، محمود، دلخوش مسمایی، ابوالقاسم (1401). شناسایی ابعاد و مولفه های بالندگی کارکنان وزارت رفاه کار و امور اجتماعی، فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال چهاردهم، شماره اول: 15- 29.
[2] بخشیجغناب، قدیر؛ بجانی، حسین .(1400). « سنجش اثربخشی عملکرد کلانتریها و پاسگاه های انتظامی با تأکید بر رضایت اجتماعی ». فصلنامه نظارت و بازرسی ناجا، سال پانزدهم، شماره 56: 175- 147.
[3] بنی اسدی، میلاد. (1401). روش پژوهش در مطالعات شهری، تصحیح کنندگان: خاتمی، مهدی و نظر پور، محمد، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران، ایران.
[4] حکاک، محمد، و قهرمانی، سمانه. (1401). پایش تاثیر فلات زدگی شغلی بر رفتارهای انحرافی کارکنان؛ تبیین نقش میانجی حسادت سازمانی. فرآیند مدیریت و توسعه، 35(2 (پیاپی 120) )، 29-50. SID. https://sid.ir/paper/1044105/fa
[5] درویشی، صیاد، میرزاخانی، عبدالرحمن (1397). تأثیر ساختار سازمانی بر اثربخشی کارکنان پلیس با نقش میانجی اعتماد سازمانی. فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، سال ششم، شماره چهار: 237 – 257.
[6] فرج پور، مریم، ایزدی، احمد، و رضایی، نورمحمد. (1397). بررسی عملکرد پلیس بر احساس امنیت عمومی از دیدگاه شهروندان. پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، 11(1 (پیاپی 41) )، 75-100. SID. https://sid.ir/paper/380285/fa
[7] فرخی، آتنا، معمارزاده، غلامرضا، عظیمی، پرهام (1400). مدل بالنده سازی دانشی کارکنان در بخش دولتی. فصلنامه مدیریت توسعه منابع انسانی و پشتیبانی، سال شانزدهم، شماره 61: 29- 56.
[8] فرهادی، علی، لطفی، مصطفی، و غفوری، داوود. (1400). طراحی و تبیین الگوی توسعه و تعالی دانشگاه های نیروهای مسلح بر اساس دیدگاه فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی). آموزش علوم دریایی، 8(24 )، 61-79. SID.
[9] فقیهی ، محمد علی (۱۳85) « بالندگی سازمانی. چاپ دوم، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
[10] کاظمی کیا، حسن و احمدی، امینه و احقر، قدسی .(1397). طراحی الگو و اعتباربخشی بالندگی سازمانی، فصلنامه رهبری و مدیریت اموزشی، 3(12)، 225 – 241.
[11] مؤسسه سنجش افکار امین وابسته به وزارت کشور. (1403). پیمایش میزان رضایت مردم از واحد های انتظامی ایران. تهران. ایران.
[12] هماینی دمیرچی, امین, محجوب عشرتآبادی, حسن, مهری, داریوش, & وثوقی نیری, عبدالله. (1395). ارزیابی وضعیت بالندگی اعضای هیئت علمی و ارائه راهکارهای مطلوب برای ارتقای آن (مورد مطالعه: یک دانشگاه نظامی). فصلنامه مدیریت نظامی, 16(61), 29-59
]13]Azam, Muneeba. (2020). UNDERSTANDING CITIZEN PERCEPTIONS: HOW POLICE BEHAVIOR AND COMMUNITY INFLUENCE RESIDENT SATISFACTION WITH POLICE. Available from Zotero
[14]Bolger, Michelle A, Lytle, Daniel J, & Bolger, P Colin. (2021). What matters in citizen satisfaction with police: A meta-analysis. Journal of Criminal Justice, 72, 101760.
[15]Burnes, Bernard, & Cooke, Bill. (2012). The past, present and future of organization development: Taking the long view. Human relations, 65(11), 1395-1429.
[16]Dukes, Richard L, Portillos, Edwardo, & Miles, Molly. (2009). Models of satisfaction with police service. Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 32(2), 297-318.
[17]Hunsaker, William D, & Ding, Wenjing. (2022). Workplace spirituality and innovative work behavior: the role of employee flourishing and workplace satisfaction. Employee Relations: The International Journal, 44(6), 1355-1371.
[18]Marshak, Robert J, & Grant, David. (2008). Organizational discourse and new organization development practices. British Journal of Management, 19, S7-S19.
[19]Merenda, Frank, Trent, Jason, Rinke, Carol R, & Buchanan, Molly. (2021). Understanding citizen satisfaction with the police: Results from a community survey. Police Practice and Research, 22(1), 692-710.
[20]Sani, Ana Isabel, Azevedo, Vanessa, Paulo, Daniela, Magalhães, Mariana, & Nunes, Laura M. (2022). Satisfaction with the police: Perceptions and related variables from an urban community sample. Social Sciences, 11(2), 79.
[21]Shieh, Esmaeil, Daneshpour, Seyed Abdolhadi, & Roosta, Maryam. (2017). Designing a Model of Social Sustainability Place Indicators Using Delphi Method and Shannon Technique. Armanshahr Architecture & Urban Development, 10(19), 119-129.
[22]Skogan, Wesley G. (2005). Citizen satisfaction with police encounters. Police Quarterly, 8(3), 298-321.
[23]Wahyurudhanto, Albertus. (2022). Predictors of citizens' satisfaction and trust in police as a function of good governance and cooperative culture. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 9(3), 152-167.
[24]Weitzer, Ronald, & Tuch, Steven A. (2005). Determinants of Public Satisfaction with the Police. Police Quarterly, 8(3), 279-297. doi:10.1177/1098611104271106
[25]Yosefi, Asadollah. (2020). The Impact of Commitment to Social Responsibility on the Growth of Social Security Organization. Social Security Journal, 16(3), 115-148. doi:10.22034/qjo.2020.135350