طراحی سامانه ارزشیابی عملکرد دورهای صندوق بازنشستگی کشوری
محورهای موضوعی : دولتیمرتضی قدرتی پور 1 * , علی اصغر پورعزت 2 , مجتبی کیائی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
3 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
کلید واژه: ارزشیابی عملکرد, عملکرد دورهای, ارزشیابی, صندوق بازنشستگی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف اصلی مطالعه طراحی سامانه ارزشیابی عملکرد دورهای صندوق بازنشستگی کشوری میباشد. روش: این تحقیق از نوع اکتشافی، توصیفی و با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری داده، مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از خبرگان اجرایی و دانشی آشنا با صندوق بازنشستگی کشوری و مفهوم ارزشیابی عملکرد است که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. کدگذاری براساس شاکله اشتراوس و کوربین بهصورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافتهها: مقوله محوری همان سامانه ارزشیابی عملکرد دورهای صندوق بازنشستگی کشوری است، شرایط علی (لزوم تسریع و دقت توامان در فرایندهای مختلف و یکپارچه، لزوم اکرام نیروی انسانی بازنشسته، لزوم شفافیت عملکردی)، شرایط زمینها (تامین زیرساختهای فناورانه و فرهنگی، نگرش و عملکرد حرفهای و بلندمدت در تمامی سمتهای سازمانی)، شرایط مداخلهگر (کلیه مسائل مالی اعم از نقدینگی، اقتصادسنجی طرحهای پروژهای و سرمایهگذاری، هماهنگی با دولت، سایر ارتباطات سازمانی) شناسایی شدند. همچنین راهبردهایی با رویکرد برنامهریزی جامعه و مستمر، نظارت و کنترل بر عملکرد، اصلاح و پژوهش و در نهایت رویکرد حمایتی ارائه شد. درنهایت سامانه ارزشیابی عملکرد دورهای صندوق پیامدهایی برای افراد، اجتماع و سازمان خواهد داشت. نتیجهگیری: نشان داد که داشتن سامانه ارزشیابی عملکرد دورهای برای صندوق بازنشستگی کشوری از لحاظ فردی، اجتماعی و سازمانی تاثیرگذار است و بیشترین چالشهای بیرونی مربوط به روابط با سایر سازمانها و مسائل مالی است که نیازمند مدیریت بهینه آن احساس میشود. همچنین موضوع نگرش مدیران از بعد بلندمدت و مثبت و همچنین تهیه زیرساخت های فرهنگی و فناورانه بر بهبود سامانه ارزشیابی عملکرد موثر خواهند بود.
Purpose: The main purpose of the study is to design the periodic performance evaluation system of the Civil Servants Pension Organization. Methodology: This research is exploratory, descriptive, and was conducted with a qualitative approach based on the grounded theory. The data collection tool is a semi-structured interview with 15 executive and knowledge experts who are familiar with the national pension fund and the concept of performance evaluation, who were selected by purposive sampling. Findings: The core category is the periodic performance evaluation system of the Civil Servants Pension Organization, the causal conditions (the need for acceleration and accuracy in various and integrated processes, the need for the dignity of retired human resources, the need for operational transparency), the Contextual Condition (the provision of technological and cultural infrastructure, attitude and professional and long-term performance in all organizational positions), intervening conditions (all financial issues, including liquidity, econometrics of project plans and investment, coordination with the government, other organizational communications) were identified. Also, strategies with the approach of community and continuous planning, monitoring and control over performance, correction and research and finally the support approach were presented. Finally, periodic performance evaluation system of the Civil Servants Pension Organization will have consequences for individuals, society and organization. Conclusion: It showed that having a periodic performance evaluation system for Civil Servants Pension Organization is effective from an individual, social and organizational point of view, and the most external challenges are related to relations with other organizations and financial issues, which require optimal management.
1. ابری، غلامرضا؛ کی احمدی، نصرتاله (1398). بررسی تاثیر متقابل عملکرد و اثربخشی سازمانی با تکیه بر ارزشیابی عملکرد (مورد مطالعه: پرسنل شهرداری شهرستان اراک). دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند.
2. پورعزت، علی اصغر و همکاران(1394). مدیریت از طریق ارزشیابی عملکرد برای هدایت مسیر پیشرفت جامعه. مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
3. پورعزت، علی اصغر(1390). مبانی مدیریت دولتی. چاپ اول، اتشارات سازمان سمت.
4. پورعزت، علیاصغر؛ عبدی، بهنام (1397). سیستم پشتیبان ارزشیابی عملکرد. تهران، نشر مهربان.
5. توکلینژاد، حسن (1399). ارزیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی. چاپ اول، نشر فوژان کتاب.
6. حسینی، سیدمحمد؛ شاه حسینی، محمدعلی؛ فانی، علی اصغر؛ احمدزهی، عبدالعلی (1399). تدوین و طراحی مدل ارزشیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی معلمان دبیرستانی در ایران: کاربست رویکرد ترکیبی. نشریه مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی. شماره25، 236-195.
7. رابینز، استیفن پی؛ کولتر، ماری (1401). مدیریت. ترجمه مهرداد پرچ و فاطمه زرگران خوزانی. تهران، نشر ترمه، چاپ اول.
8. رحمانی، حامد؛ بیگی مقدم، فرشته؛ اصغری، حرمت (1398). شناسایی موانع اجرایی شدن ماده 81 قانون مدیریت خدمات کشوری درراستای ارزشیابی عملکرد کارکنان اداره پست قزوین. نشریه مدیریت سازمانهای دولتی، شماره26، 178-165.
9. زارع، رضا؛ رضایی، محسن؛ حسینی یزدی، سدمحمدحسن (1398). بررسی میزان اثربخشی سیستم ارزشیابی عملکرد کارکنان جامعه الزهرا (سلام الله علیها) حوزه علمیه خواهران قم. دانشگاه پیام نور مرکز دلیجان استان مرکزی.
10. شادفر، سارا (1401). بررسی تاثیر ارزشیابی عملکرد بررفتار شهروندی سازمانی و افزایش بهرهوری منابع انسانی. پنجمین کنفرانس بینالمللی مطالعات بین رشتهای در مدیریت و مهندسی. دانشگاه تهران.
11. شریفیان، مژگان و سبک رو، مهدی (1399). آسیب شناسی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان با رویکرد کیفی (مطالعه موردی: دانشگاه یزد). فصلنامه چشمانداز مدیریت دولتی. دوره 11، شماره3، 125-146.
12. صمدیان، منیرسادات؛ چاوشی، سیدکاظم؛ متنی، حسین (1396). شناسایی و تعیین الگوی بهینه ارزشیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی ناجا. نشریه مدیریت منابع در نیروی انتظامی. شماره17، 56-31.
13. عبدی، بهنام؛ پورعزت، علی اصغر (1400). طراحی مدل مفهومی سیستم پشتیبان ارزشیابی عملکرد سرمایههای انسانی. نشریه سرمایه انسانی دفاعی، شماره1، 50-29.
14. گرجیپور، اسماعیل و اخوان بهبانی، علی(1399). بررسی وضعيت موجود صندوقهای بيمه اجتمـاعی کوچـک و ارائـه الگـو بـرای ساماندهی آنها. گزارشهای کارشناسی (مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی).
15. همایپور، هدیه؛ منوریان، عباس و قلیپور، رحمت الله (1400). طراحی مدل ارزیابی عملکرد شرکت ارتباطات سیار ایران با رویکرد سازمان دانشمحور، فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، سال4، شماره12، صفحه195-155.
16. واعظی، رضا و سهرابی، شهلا(1394). ارزیابی عملکرد در بخش عمومی. در علی اصغر پور عزت(1394)، مدیریت ایران: مدیریت و ارزیابی عملکرد دولت. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 161-133.
17. Dezi, L., Ferraris, A., Papa, A., & Vrontis, D. (2019). The role of external embeddedness and knowledge management as antecedents of ambidexterity and performances in Italian SMEs. IEEE Transactions on Engineering Management
18. Idowu, Ayomikun O. (2017). Effectiveness of Performance Appraisal System and its Effect on Employee Motivation. Nile Journal of Business and Economics. 5: Pp.15-39.
19. Kumar, A., Singh, R. K., & Modgil, S. (2020). Exploring the relationship between ICT, SCM practices and organizational performance in agri-food supply chain. Benchmarking: An International Journal.
20. McAdam, R., Hazlett, S.A., Gillespie,K.A.(2017),Developing a conceptual model of lead performance measurement and bench marking: A multiple case analysis, International JOURNAL OF Operation &Production Management,Vol.28,No.12.
21. Poona, T. S. C., KeiLaw, K. (2020). “Sustainable HRM: An extension of the paradox perspective”, Human Resource Management Review, Available online 23 December 2020, 100818, In Press, Corrected Proof.
22. Robbins, S, Coulter, M (2023). Management. (Translated by Perch, M, Zargaran Khozani, F). Termeh publication, first edition. (in Persian).
23. Zhi, M. (2022). Performance Evaluation of Public Management in View of Fuzzy DEA Model. Hindawi Journal of Mathematics, Volume 2022, Article ID 9822339, 12 pages. https://doi.org/10.1155/2022/9822339