مدلسازی تأثیر کرامت انسانی بر شکوفایی در کار: تحلیل نقش دوگانه محصورشدگی شغلی معلمان تربیتبدنی
محورهای موضوعی : منایع انسانیصدیقه نجفی 1 , زهرا نوبخت رمضانی 2 * , فریبا محمدیان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد قزوين، دانشگاه آزاد اسلامي، قزوين، ايران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
کلید واژه: کرامت انسانی, شکوفایی در کار, محصورشدگی شغلی, معلمان تربیتبدنی.,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر کرامت انسانی بر شکوفایی شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش محصورشدگی در کار بود. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردي، از نظر روش توصیفی- همبستگی و به لحاظ زمانی مقطعی است. جامعه آماري موردمطالعه معلمان تربیتبدنی در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 370 نفر در قالب 5 گروه از استانهای شمالی، جنوبی، غربی، شرقی و مرکزی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه¬های کرامت انسانی فروتنی و بحرانی (1396)، محصورشدگی شغلی میچل و لی (2001) و شکوفایی در کار دینر (2010) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه¬ها توسط صاحبنظران و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمودن فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرمافزار smartpls نسخه 3 استفاده شد. یافته¬هاي تحقیق نشان میدهد که کرامت انسانی بهصورت مستقیم و با ضریب 566/0 بر شکوفایی شغلی و با ضریب 731/0 بر محصورشدگی شغلی اثر مثبتی دارد. با توجه به آنکه تأثیر مثبت محصورشدگی شغلی بر شکوفایی در کار به میزان 411/0 تائید شده است؛ نقش میانجی محصورشدگی شغلی نیز در رابطه بین کرامت انسانی و شکوفایی در کار با ضریب 300/0 به لحاظ آماری معنادار است. علاوه بر این، محصور شدگی شغلی تأثیر کرامت انسانی بر شکوفایی در کار را به میزان 197/0 تعدیل و تقویت می¬کند. یافتههای این پژوهش، میتواند به مدیران آموزشوپرورش کمک کند تا برنامهها و سیاستهای خود را بر اساس ارتقاء کرامت انسانی و زمینههای محصورشدگی شغلی، بهبود بخشند.
The aim of this study is to investigate the effect of human dignity on the workplace flourishing of physical education teachers with the roles of job embeddedness. This research is practical in terms of purpose, descriptive- correlational in terms of method, and cross-sectional in terms of time. The statistical population of the study was physical education teachers in the academic year 2021-2022, who were selected in the form of a cluster random sampling, and 370 people were selected in 5 groups from northern, southern, western, eastern, and central provinces. Data were collected using the questionnaires of human dignity of Froutani and Bahrani (2017), job embeddedness of Mitchell and Lee (2001) and Diener workplace flourishing (2010). The content validity of the questionnaires was confirmed by experts and their reliability was confirmed using cronbach's alpha and composite reliability. The findings of the research show that human dignity has a direct effect on workplace flourishing with a coefficient of 0.566 and job embeddedness with a coefficient of 0.731. Considering that positive effect of job embeddedness on workplace flourishing has been confirmed by 0.411; the mediating role of job embeddedness is statistically significant in the relationship between human dignity and workplace flourishing with coefficient of 0.300. In addition, job embeddedness moderates the effect of human dignity on flourishing at work by 0.197. The findings of this research can help education managers to improve their human resource plans and policies based on the promotion of human dignity and the areas of job embeddedness.
[1] اصل دهقان، فاطمه، پور شهریاری، مه سیما، و مهراندیش، ندا. (۱۴۰۰). تدوین مدل شکوفایی بر اساس خودکارآمدی با واسطهگری امید در مشاوران و روانشناسان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، ۱۲(۴۶)، ۸۱-۱۰۸.
[2] برزگری، یوسف. طالبی، بهنام. ملکی آوارسین، صادق.(1401). نقش واسطه ای عزتنفس و اسناد علّی در رابطهِ بین کرامت انسانی و بهرهوری. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5 (1)، 306-319.
[3] حکاک محمد، فعلی راضیه، و بازگیر افشین. (۱۴۰۱). طراحی مدل شکوفایی کارکنان در زندگی سازمانی رفاه اجتماعی، ۲۲(۸۴)، ۳۹۶-۳۶۳.
[4] رستگار، عباسعلی، علیکرمی، سجاد، و جباری، اقبال. (۱۴۰۱). پیشایندهای راهبردی شکوفایی کارکنان در سازمان. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، ۱۳(۵۰)، ۱۳۵-۱۴۸.
[5] گیاهی، مهرزاد، بابایی، منصور، و محمدیان، محمد. (۱۴۰۱). بررسی تأثیر کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان: مطالعه موردی کارکنان یک دانشگاه نظامی. طب نظامی، ۲۳(۷)، ۶۱۸-۶۲۶.
[6] محمدجانی هیوا، رضایی علی محمد، محمدی فر علی، و هژبریان هانیه. (۱۳۹۹). پیش بینی شکوفایی معلمان بر اساس مؤلفههای الگوی روانشناختی شکوفایی انسان. مجله علوم روانشناختی، ۱۹(۹۵)، ۱۴۵۲-۱۴۳۹.
[7] مشعل پور فرد مرضیه، امیرپور برزو، و ذاکرپناه معصومه. (۱۴۰۲). مقایسه کیفیت زندگی کاری و نهادینه شدن شغلی بر اساس جهتگیری زندگی سرشتی خوش بینانه-بدبینانه: موردمطالعه نمایندگیهای بیمه پاسارگاد شهر کرمانشاه. فصلنامه علمی تخصصی طب کار، ۱۵(۳)، ۳۵-۴۳.
[8] مومنی، سجاد، و یزدی، رضوان. (۱۴۰۲). تحلیل نقش تعدیل کنندگی فضیلت سازمانی در تبیین رابطه بین توانمندسازی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیتبدنی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، ۱۰(۳)، ۷۹-۹۲.
[9] نکویی، نسرین، آل مومن دهکردی، افشین، و عمادزاده مصطفی. (۱۴۰۲). تأثیر سرمایه روانشناختی بر شکوفایی در شغل با نقش میانجی رفتارهای کاری انگیزشی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، ۷(۲۵)، ۱۳۳۳-۱۳۵۰.
[10] A’yuninnisa, R. N., Carminati, L., & Wilderom, C. P. (2023). Job flourishing research: A systematic literature review. Current Psychology, 1-23
. [11] Abid, G., and Contreras, F. (2022). Mapping thriving at work as a growing concept: review and directions for future studies. Information. 13, 383–403. doi: 10.3390/info13080383
[12] Abid, G., Ijaz, S., Butt, T., Farooqi, S., & Rehmat, M. (2018). Impact of perceived internal respect on flourishing: A sequential mediation of organizational identification and energy. Cogent Business & Management, 5(1), 1507276
[13] Ariza-Montes, A., Molina-Sánchez, H., Ramirez-Sobrino, J., & Giorgi, G. (2018). Work engagement and flourishing at work among nuns: The moderating role of human values. Frontiers in psychology, 9, 1874
[14] Basinska, B. A., & Rozkwitalska, M. (2022). Psychological capital and happiness at work: The mediating role of employee thriving in multinational corporations. Current Psychology, 41(2), 549-562
[15] De Colle, S., Freeman, R. E., Parmar, B., & de Colle, L. (2015). Practicing human dignity:
[16] Duffy, R.D., Blustein, D.L., Diemer, M.A. and Autin, K.L. (2016), “The psychology of working theory”, Journal of Counseling Psychology, Vol. 63 No. 2, pp. 127-148, doi: 10.1037/cou0000140
[17] Erum, H., Abid, G., & Contreras, F. (2020). The calling of employees and work engagement: The role of flourishing at work. Business, Management and Economics Engineering, 18(1), 14-32
[18] Fabricio, A., Kaczam, F., Obregon, S. L., de Almeida, D. M., Lopes, L. F. D., da Veiga, C. P., & da Silva, W. V. (2022). Quality of life: Flourishing in the work context. Current Psychology, 41(10), 6987-7002
[19] Fontrodona, J., & Melé, D. (2022). Thinking about the Future of work: Promoting Dignity and Human Flourishing. Humanistic Management Journal, 7(2), 181-188
[20] Girsang, P. J., Absah, Y., & Purnomo, R. (2023, September). The Effect of Work Overload on Job Embeddedness with Quality of Work Life as an Intervening Variable at PT. Bank Mandiri (Persero) Tbk, Medan Imam Bonjol. In 7th Global Conference on Business, Management, and Entrepreneurship (GCBME 2022) (pp. 1304-1312). Atlantis Press
[21] Gruman, J. and Saks, A. (2019), “What is work good for? a positive organizational psychology perspective”, Industrial and Organizational Psychology, Vol. 12 No. 4, pp. 448-450, doi: 10.1017/iop.2019.75
[22] Halvorsen, B., Treuren, G. J., & Kulik, C. T. (2015). Job embeddedness among migrants: Fit and links without sacrifice. The International Journal of Human Resource Management, 26(10), 1298-1317
[23] Hicks, D. (2018). Leading with dignity: How to create a culture that brings out the best in people. Yale University Press
[24] Hicks, D. (2023). 37 Dignity in the Workplace. Rethinking Work: Essays on Building a Better Workplace, 37
[25] Hicks, Donna and Waddock, Sandra. (2016) Dignity, Wisdom, and Tomorrow's Ethical Business Leader. Business and Society Review, Vol. 121, Issue 3, pp. 447-462, 2016
[26] Ho, H. C., & Chan, Y. C. (2022). Flourishing in the workplace: A one-year prospective study on the effects of perceived organizational support and psychological capital. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(2), 922
[27] Huang H, Zhang H, Xie Y, Wang SB, Cui H, Li L, et al. Effect of balint group training on burnout and quality of work life among intensive care nurses: a randomized controlled trial. Neurology, Psychiatry and Brain Research. 2020; 35:16-21. doi:10.1016/ j. npbr.2019.12.002
[28] Kiazad, K., Kraimer, M. L., Seibert, S. E., & Sargent, L. (2020). Understanding organizational embeddedness and career success: Who and what you know. Journal of Organizational Behavior, 41(7), 678-693
[29] Kleine, A. K., Rudolph, C. W., & Zacher, H. (2019). Thriving at work: A meta‐analysis. Journal of Organizational Behavior, 40(9-10), 973-999
[30] Leitão J, Pereira D, Gonçalves Â. Quality of work life and organizational performance: workers’ feelings of contributing, or not, to the organization’s productivity. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019;16(20):3803. doi:10.3390/ijerph16203803
[31] Majumder, S., & Biswas, D. (2023). Decent Work-life in Business: Essential Tool for Sustainable Development. Taylor & Francis
. [32] Mea, W. J., & Sims, R. R. (2019). Human dignity-centered business ethics: A conceptual framework for business leaders. Journal of Business Ethics, 160, 53-69
[33] Mertz, B. A., Locander, J. A., Brown, B. W., & Locander, W. B. (2023). Dignity in the workplace: a frontline service employee perspective. Journal of Marketing Theory and Practice, 1-16
[34] Mitchell, T. R., & Lee, T. W. (2001). 5. The unfolding model of voluntary turnover and job embeddedness: Foundations for a comprehensive theory of attachment. Research in organizational behavior, 23, 189-246
[35] Najafi S, nobakht ramezani Z, Mohammadian F. Offering a Paradigm for Human Dignity and Work Life of Physical Education Teachers. AIJH 2020; 27 (2) :69-89
[36] Nel, E. C. (2019). The impact of workplace bullying on flourishing: The moderating role of emotional intelligence. SA Journal of Industrial Psychology, 45(1), 1-9
[37] Ragadu, S. C., & Rothmann, S. (2023). Decent work, capabilities and flourishing at work. Mental Health and Social Inclusion
[38] Ragadu, S.C. and Rothmann, S. (2023), "Decent work, capabilities and flourishing at work", Mental Health and Social Inclusion, Vol. 27 No. 4, pp. 317-339. https://doi.org/10.1108/MHSI-05-2023-0054
[39] Redelinghuys, J.J., Rothmann, S. and Botha, E. (2019), Rothmann, S., Redelinghuys, K., & Botha, E. (2019). Workplace flourishing: Measurement, antecedents and outcomes. SA Journal of Industrial Psychology, 45(1), 1-11
[40] Redelinghuys, K., Rothmann, S., & Botha, E. (2019). Flourishing-at-work: The role of positive organizational practices. Psychological Reports, 122(2), 609-631
[41] Ren, S., Babalola, M. T., Ogbonnaya, C., Hochwarter, W. A., Akemu, O., and Agyemang-Mintah, P. (2022). Employee thriving at work: the long reach of family incivility and family support. J. Organ. Behav. 43, 17–35. doi: 10.1002/job.2559
[42] Robeyns, I. (2017), Well-being, Freedom and Social Justice: The Capability Approach Re-Examined, Cambridge University Press, Cambridge
[43] Rothmann, S., van Zyl, L.E. and Rautenbach, C. (2019), “Measuring flourishing@ work interventions: the development and validation of the flourishing-at-work scale”, in van Zyl, L.E. and Rothmann, S. (Eds), Positive Psychological Intervention Design and Protocols for Multi-Cultural Contexts, Springer, Cham, pp. 241-276, doi: 10.1007/978-3-030-20020-6_11
[44] Sari, I. N., & Riani, A. L. (2023). The Effect of Prosocial Motivation on Work Engagement with Thriving at Work as a Mediating Variable. [45] Shibiti, R., Mitonga-Monga, J., & Lerotholi, M. Y. (2018). Perceived job embeddedness in relation to work engagement in Tshwane Municipality public schools. Journal of Contemporary Management, 15(1), 78-99
[46] Tabak, F., & Hendy, N. T. (2016). Work engagement: Trust as a mediator of the impact of organizational job embeddedness and perceived organizational support. Organization Management Journal, 13(1), 21-31
[47] Teixeira, M. L. M., das Graças Torres Paz, M., & Alves, S. S. (2021). Dignity and well-being at work. Organizational Dignity and Evidence-Based Management: New Perspectives, 271-281
[48] Vakilkhani, S., Abbasian, A., & Ghanbari, S. (2023). Explaining Perceived Organizational Support based on Human Dignity Management and Employee Organizational Loyalty. International Journal of Advanced Management and Accounting, 1(4), 0-28
[49] van Zyl, L.E., Gaffaney, J., van der Vaart, L., Dik, B.J. and Donaldson, S.I. (2023), “The critiques and criticisms of positive psychology: a systematic review”, The Journal of Positive Psychology, pp. 1-30, doi: 10.1080/17439760.2023.2178956
[50] Wah, D. C. (2020). Recognition of Human Dignity through Organizations: Its applicability and actions toward it (Doctoral dissertation, EGADE Business School, Instituto Tecnologico y de Estudios Superiores de Monterrey (Mexico))
[51] Yang, B., Su, S., Zong, Z., Du, Q., & Wang, J. (2023). Effects of thriving at work on employees’ family role performance: A moderated mediation model. Frontiers in Psychology, 14, 1079201