تاثیر استحقاق روانشناختی بر خرید اظهارنظر حسابرسان با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی
امیرحسین قاسم زاده گنجهای
1
(
دانشجوی دکتری
)
امیر شمس
2
(
گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
)
علیرضا مهرآذین
3
(
گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
)
محمد کریمی
4
(
گروه مدیریت- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور- خراسان
)
کلید واژه: خرید اظهارنظر, استحقاق روانشناختی, تعهد سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر بررسی چارچوب نظری مبتنی بر نظریه تبادل اجتماعی برای بررسی تاثیر استحقاق روانشناختی بر خرید اظهارنظر حسابرسان با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی است. به همین منظور، اطلاعات 205 نفر از کارکنان مؤسسات حسابرسی در کلیه ردهها در سال 1403 جمعآوری و توسط رگرسیون چندگانه و آزمون سوبل مورد تجزیهوتحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که با افزایش بهزیستی روانشناختی رفتار خرید اظهارنظر حسابرسان نیز بیشتر میشود. به عبارتی، حسابرسان با سطوح بالای استحقاق روانی ممکن است در شرایط خاص، نگرشها و رفتارهای منفی را در محل کار نشان دهند و گزارش خود را تعدیل کنند. همچنین، تعهد سازمانی رابطه بین استحقاق روانشناختی و خرید اظهارنظر حسابرسان را میانجی کرد. بر اساس نتایج توصیف شده میتوان نتیجه گرفت که نگرش استحقاقی بهعنوان یک پدیده چند بعدی با محیط کار مرتبط است و میتواند تا حدودی خرید اظهارنظر و تعهد سازمانی را پیشبینی کند.
چکیده انگلیسی :
The aim of the present study is to investigate the theoretical framework based on social exchange theory to investigate the effect of psychological entitlement on the auditors opinion shopping regarding the mediating role of organizational commitment. For this purpose, the information of 205 employees of auditing institutions in all categories was collected in 2024 and analyzed by multiple regression and Sobel test. The results of the research showed that with the increase in psychological well-being, the shopping behavior of auditors also increases. In other words, auditors with high levels of psychological entitlement may show negative attitudes and behaviors in the workplace under certain circumstances and moderate their report. Also, organizational commitment mediated the relationship between psychological entitlement and auditor opinion shopping. Based on the described results, it can be concluded that the entitlement attitude as a multidimensional phenomenon is related to the work environment and can to some extent predict the shopping of the opinion and organizational commitment.
عباسپور، کسری، اسلامی مفیدآبادی، حسین، و ابراهیمی شقاقی، مرضیه. (1402). تأثیر ویژگیهای حسابرس و ساختار هیئتمدیره بر احتمال وقوع تقلب در صورتهای مالی شرکتهای تجاری، قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری، 7 (2)، 115-145.
رجب دری، حسین، وکیلی فرد، حمیدرضا، سالاری، حجت الله و امیری، علی. (1401). رابطه نظریههای اخلاقی و رفتار اخلاقی در قضاوت حسابرسان، قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری، 1 (1)، 113-142.
کریمی، زهرا، یعقوب نژاد، احمد، صمدی، محمود و پورعلی، محمدرضا. (1402). تأثیر مؤلفههای پنجگانه شخصیت حسابرسان بر مدیریت سود، قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری، 60 (2)، 95-114.
اکبری نفت چالی، عیسی، پورحیدری، امید و خدامیپور، احمد. (1397). تأثیر تجربه بر رفتارهای غیرارادی حسابرسان، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 41 (11)، 197-227.
علی زادهگان، لیلا، صمدی لرگانی، محمود و ایمنی، محسن. (1402). تحلیل توانایی حسابرسان در کشف تقلب با استفاده از تئوری رفتار برنامهریزی شده: تأثیر تجربه حسابرس و تیپ شخصیتی با نقش تردید حرفهای، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 57 (15)، 184-149.
Anastasio, P. A., & Rose, K. C. (2014). Beyond deserving more: Psychological entitlement also predicts negative attitudes toward personally relevant out-groups. Social Psychological and Personality Science, 5(5), 593-600.
Campbell, W. K., Bonacci, A. M., Shelton, J., Exline, J. J., & Bushman, B. J. (2004). Psychological entitlement: Interpersonal consequences and validation of a self-report measure. Journal of personality assessment, 83(1), 29-45.
Campbell, W. K., Bonacci, A. M., Shelton, J., Exline, J. J., & Bushman, B. J. (2004). Psychological entitlement: Interpersonal consequences and validation of a self-report measure. Journal of Personality Assessment, 83, 29–45.
Fisk, G. M. (2010). “I want it all and I want it now!” An examination of the etiology, expression, and escalation of excessive employee entitlement. Human Resource Management Review, 20(2), 102-114.
Fisk, G. M., & Neville, L. B. (2011). Effects of customer entitlement on service workers' physical and psychological well-being: A study of waitstaff employees. Journal of occupational health psychology, 16(4), 391.
Harvey, P., & Dasborough, M. (2015). Entitled to solutions: The need for research on workplace entitlement. Journal of Organizational Behavior, 36, 460–465.
Harvey, P., & Martinko, M. J. (2009). An empirical examination of the role of attributions in psychological entitlement and its outcomes. Journal of Organizational Behavior, 30, 459–476
Harvey, P., & Harris, K. J. (2010). Frustration-based outcomes of entitlement and influence of supervisor communication. Human Relations, 63, 1639– 1660
Lee, A., Schwarz, G., Newman, A., & Legood, A. (2019). Investigating when and why psychological entitlement predicts unethical pro-organizational behavior. Journal of Business Ethics, 154, 109-126.
Lee, T. S. H., Sun, H. F., & Chiang, H. H. (2019). Development and validation of the short-form Ryff's psychological well-being scale for clinical nurses in Taiwan. Journal of Medical Sciences, 39(4), 157-162.
Naumann, S., Minsky, B., & Sturman, M. (2002). The use of the concept ‘entitlement’ in management literature: a historical review, synthesis, and discussion of compensation policy implications. Human Resource Management Review, 12, 145−166.
Neville, A. R., Moothathamby, N., Naganathan, M., Huynh, E., & Moola, F. J. (2019). “A place to call our own”: The impact of camp experiences on the psychosocial wellbeing of children and youth affected by cancer–A narrative review. Complementary therapies in clinical practice, 36, 18-28.
Neville, L., Fisk, G. M., & Ens, K. (2024). Psychological entitlement and conspiracy beliefs: evidence from the COVID-19 pandemic. The Journal of Social Psychology, 1-23.
O’Leary-Kelly, A., Rosen, C. C., & Hochwarter, W. A. (2017). Who is deserving and who decides: Entitlement as a work-situated phenomenon. Academy of Management Review, 42(3), 417-436.
O’Leary-Kelly, A., Rosen, C. C., & Hochwarter, W. A. (2017). Who is deserving and who decides: Entitlement as a work-situated phenomenon. Academy of Management Review, 42(3), 417-436.
Raskin, R., & Terry, H. (1988). A principal-components analysis of the Narcissistic Personality Inventory and further evidence of its construct validity. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 890−902.
Wheeler, A. R., Halbesleben, J. R., & Whitman, M. V. (2013). The interactive effects of abusive supervision and entitlement on emotional exhaustion and co‐worker abuse. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 86(4), 477-496.
Wheeler, K. S. (2015). The relationships between television viewing behaviors, attachment, loneliness, depression, and psychological well-being.