نقش نفوذ ذینفعان بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکت
محورهای موضوعی : حسابداری و مالیروزبه یزدی 1 , سیدمحمدرضا خلیل زاده 2 , حسین اسلامی مفیدآبادی 3
1 - گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی لامعیگرگانی، گرگان، ایران
2 - گروه حسابداری، داﻧﺸﮕﺎه لامعیگرگانی، گرگان، ایران
3 - - گروه حسابداری ومدیریت،واحدشهریار،دانشگاه آزاداسلامی،شهریار،ایران
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی شرکت, واژههای کلیدی: قدرت مدیرعامل, نفوذ ذینفعان,
چکیده مقاله :
چکیدهمسئولیت اجتماعی شرکتها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسانها و محیط مورد فعالیت بوده که از منافع اقتصادی و مالی نیز فراتر میرود. مسئولیت اجتماعی شرکت را میتوان به منزلۀ فعالیتهای پیش برنده سود، منفعت اجتماعی و حتی فراتر از منافع سازمان در نظر گرفت که در حوزه قانون نیز مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو، هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی با نقش تعدیلی نفوذ ذینفعان در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سالهای1394 تا 1398 استفاده شده است، به طوریکه پس از اعمال محدودیتهای موردنظر در این پژوهش، نمونه نهایی متشکل از 172 شرکت انتخاب گردید. پس از اندازهگیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره، برای آزمون فرضیهها پژوهش استفاده شد. آزمون فرضیههای پژوهش نیز با استفاده از نرمافزار اقتصادسنجی ایوییوز و فنون آماری و دادههای تلفیقی صورت پذیرفته است. به طورکلی، نتایج حاصل از آزمونهای آماری پژوهش نشان میدهد که بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکت رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد نفوذ ذینفعان رابطه بین قدرت مدیرعامل و افشای مسئولیت پذیری اجتماعی را تشدید میکنند.The Role of Stakeholder Influence on the Relationship between CEO Power and Corporate Social ResponsibilityAbstractCorporate social responsibility is related to the company's responsibility to society, people and the environment in which it operates, which goes beyond economic and financial benefits. Corporate social responsibility can be considered as activities that promote profit, social benefit and even beyond the interests of the organization, which has also been considered in the field of law. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between CEO power and social responsibility with the moderating role of stakeholder influence in companies listed on the Tehran Stock Exchange. To test the research hypotheses, the financial information of companies listed on the Tehran Stock Exchange between 2015 and 2019 has been used, so that after applying the restrictions in this study, the final sample consisting of 172 companies was selected after measuring the research variables. Multivariate linear regression analysis was used to test the research hypotheses. The hypotheses of research are also tested using Eviews econometric software and statistical techniques and panel data. Generaly, the results of research statistical tests show that there is a positive and significant relationship between CEO power and corporate social responsibility. Also, the results showed that stakeholder influence intensifies the relationship between CEO power and disclosure of social responsibility.
Abstract Corporate social responsibility is related to the company's responsibility to society, people and the environment in which it operates, which goes beyond economic and financial benefits. Corporate social responsibility can be considered as activities that promote profit, social benefit and even beyond the interests of the organization, which has also been considered in the field of law. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between CEO power and social responsibility with the moderating role of stakeholder influence in companies listed on the Tehran Stock Exchange. To test the research hypotheses, the financial information of companies listed on the Tehran Stock Exchange between 2015 and 2019 has been used, so that after applying the restrictions in this study, the final sample consisting of 172 companies was selected after measuring the research variables. Multivariate linear regression analysis was used to test the research hypotheses. The hypotheses of research are also tested using Eviews econometric software and statistical techniques and panel data. Generaly, the results of research statistical tests show that there is a positive and significant relationship between CEO power and corporate social responsibility. Also, the results showed that stakeholder influence intensifies the relationship between CEO power and disclosure of social responsibility.
ابزری، مهدی و مهدی یزدانشناس، (1386)، "مسؤولیت اجتماعی و اخلاق کار در مدیریت کیفیت نوین"، مدیریت فرهنگ سازمانی، 5(1)، صص 42-5.
اخگر، محمدامید و حمزه زاهددوست، (1397)، "بررسی تأثیر نفوذ مدیرعامل بر رابطه بین عملکرد شرکت و گردش مدیرعامل"، حسابداری مالی،۱۰(۳۹)، صص ۶۰-۸۱.
اسماعیل پور، رضا، یاسر رضائی پیتهنوئی و محمد غلامرضاپور، (1398)، "مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و ضعف کنترلهای داخلی: آزمون تجربی نظریه ذینفعان و علامتدهی"، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری،۴ (8)، صص 18-19.
اميدوار، عليرضا، (1384)، "سياستگذاري حكومت در ترويج مسئوليت اجتماعي شركتها در ايران"، دانشگاه تهران، پاياننامهي كارشناسي ارشد، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه تهران.
آقایی، محمدعلی، حسین اعتمادي و عادل آذر، (1389)؛ "ویژگیهای حاکمیت شرکتی و محتوای اطلاعاتی سود در بورس اوراق بهادار تهران با تأکید بر نقش مدیریت سود"، فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 4(16)، صص 27-58.
توانگر حمزه کلایی، افسانه و مهدی اسکافی اصل، (1397)، "ارتباط بین قدرت مدیرعامل، ویژگیهای کمیته حسابرسی وکیفیت کنترل داخلی"، پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی، 10(38)، صص 187-207.
چناری، حسن و بهمن بنی مهد، (1400)، "تبیین مفهومی تأثیرپذیری میزان معاملات و داد وستدها از اعلان سودها"، قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری وحسابرسی، مقاله آماده برای انتشار، شماره برخط انتشار مقاله (10.30495/JDAA.2022.1944926.1013).
حساس یگانه، یحیی و رافیک باغومیان، (1384)، "حاکمیت شرکتی وکیفیت گزارشگري مالی"، مجله حسابدار رسمی، صص 45-86.
رضائی پیته نوئی، دکتر یاسر و محمد غلامرضاپور، (1399)، "قدرت مدیرعامل و بهرهوری نیروی کار شرکت: آزمون تجربی نظریه تورنمنت"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی. شماره برخط انتشار مقاله (10.22059/acctgrev.2021.313035.1008461) .
رضائی، فرزین و سمیرا گلزاریان فر، (1399)، "تاثیر توسعه بازار سهام بر ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتها"، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 12(46)، صص 81-96.
سهرابی، نفیسه، بدری شاهطالبی و غلامرضا احمدي، (1388)، "رابطه بین منابع قدرت مدیر و انواع فرهنگ سازمانی در مدارس متوسطه و راهنمایی شهرستان خمین"، دانش و پژوهش در علوم تربیتی،6 (21)، صص 79-100.
صفری گرایلی، مهدی، (1397)، "مسئولیتپذیری اجتماعی و ارزشگذاری بازار از نگهداشت وجه نقد شرکت"، راهبرد مدیریت مالی،6(1)، صص 163-183.
عزیزي، بیستون، علی مهرابی کوشکی، مسعود پیري و همکاران، (1388)، "تعیین منابع قدرت مدیران سازمان تربیت بدنی و ارتباط آن با سطح آمادگی و رضایت کارکنان"، مدیریت ورزشی، 1(3)، صص 119-251.
علوي طبري، سید حسین و زهره عباس تفرشی، (1392)، "تاثیر نظام راهبري شرکتی بر افشاي سرمایه فکري"، تحقیقات حسابداري و حسابرسی، 5(17)، صص 18-33.
فخاری، حسین، یاسر رضائی پیته نوئی و محمد نوروزی، (1395)، "تاثیر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت بر کارایی سرمایهگذاری"، راهبرد مدیریت مالی، 4(4)، صص 85-106.
فرجی، امید، فاطمه جنتی دریاکناری، کفسان منصوری و فاطمه یونسی مطیع، (1399)، "مسئولیتپذیری اجتماعی و ارزش شرکت: نقش تعدیلگر مدیریت سود"، مدیریت سرمایه اجتماعی،7(1)،25 صص -58.
فرح آبادی، مسعود و فرزانه حیدر پور، (1400)، "ارزیابی تاثیر جهتگیری محیط زیست بر عملکرد مالی با تاکید بر اثرات مدیریت سبز تامین کننده و سرمایه ارتباطی"، نشریه قضاوت و تصمیمگیری در حسابداری و حسابرسی، مقاله آماده برای انتشار، شماره برخط انتشار مقاله (10.30495/JDAA.2022.1945841.1014).
فوکویاما، فرانسیس، (1379)، "پایان نظم"، ترجمه غلام عباس توسلی، تهران، انتشارات جامعه ایرانیان.
مجتهدزاده، ویدا، (1390)، "رابطه نظریه نمایندگی و مالکیت مدیریت در شرکتهاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، تحقیقات حسابداري،10(3)، صص 93-115.
مرادي، مهدي و امین رستمی، (1391)، "ارتباط بین سازو کارهاي حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت پس از عرضه اولیه: شواهدي از شرکتهاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه اقتصاد پولی، مالی،19(4) صص ،1-23.
مران جوری، مهدی و رضیه علی خانی، (1393)، "افشای مسئولیتهای اجتماعی و راهبری شرکتی"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی،21(3)، صص 329-348.
ملاحسینی، علی و کبری کهنوجی، (1387)، "بررسی منابع پنجگانه قدرت مدیران با تعهد کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان رفسنجان"، توسعه و سرمایه، 1(1)، صص 117-132.
مهربان پور، محمدرضا، مرتضی کاظم پور و فروغ اسماعیل بیگی، (1395)، "تبیین رابطه متقابل بین مسئولیتپذیری اجتماعی و نظام راهبری شرکتی با استفاده از معادلات همزمان"، حسابداری سلامت، 5(2)، صص 112-129.
نیکبخت، محمدرضا، سیدعزیز سیدي و روزبه هاشم الحسینی، (1389)، "بررسی تاثیر ویژگیهاي هیئت مدیره بر عملکرد شرکت"، مجله پیشرفتهاي حسابداري دانشگاه شیراز، 2(3/58)، صص 251-270.
نیکومرام، هاشم و بهنام فیض آبادی، (1389)، "مسئولیت اجتماعی از دیدگاه اسلام"، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی سازمان¬ها، شماره 61، صص 86-69.
وحیدی الیزایی، ابراهیم و ماندانا فخاری، (1394)، "تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی"، فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 7(27)، صص 82-99.
وکیلی فرد، حمیدرضا و فاطمه حسین پور، (1396)، " بررسی اثر شدت نگرش مذهبی حسابداران بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت"، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۲ (۳)، صص ۲۱۴-۱۸۵.
یاراحمدی، جاوید و عبداله محمدی، (1399)، "تأثیر خانوادگی بودن شرکتها بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و مدیریت سود"، پژوهش حسابداری و حسابرسی، 10(3)، صص 93-115.
Adams, R. B., Almeida, H., & Ferreira, D. (2005), “Powerful CEOs and Their Impact on Corporate Performance”, Review of Financial Studies, 18(4), PP. 1403-1432.
Agle, B. R., Mitchell, R. K., & Sonnenfeld, J. A. (1999), “Who Matters to Ceos? An Investigation of Stakeholder Attributes and Salience, Corpate Performance, and Ceo Values”, Academy of Management Journal, 42(5), PP. 507-525.
Appuhami, R., and S. Tashakor. (2017), “The Impact of Audit Committee Characteristics on CSR Disclosure: An Analysis of Australian Firms: An Analysis of Australian Firms”, Australian Accounting Review 27(4), PP. 400-420.
Bach, Seung B., & Smith, Anne D., (2007), "Are Powerful CEOs Beneficial to Post-IPO Survival in High Technology Industries? An Empirical Investigation",The Journal of High Technology Management Research, 18(1), PP. 31-42.
Barnea, A., & Rubin, A. (2010), “Corporate Social Responsibility as a Conflict between Shareholders”, Journal of Business Ethics, 97(1), PP. 71-86.
Belal, A. R., & Owen, D. L. (2007), “The Views of Corporate Managers on the Current State of, and Future Prospects for, Social Reporting in Bangladesh: An Engagement‐based Study”, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 20(30), PP. 472–494.
Benlemlih, M., & Bitar, M. (2018), “Corporate Social Responsibility and Investment Efficiency”, Journal of Business Ethics, 148(3), PP. 647-671.
Berman, S. L., Wicks, A. C., Kotha, S., & Jones, T. M. (1999), “Does Stakeholder Orientation Matter? The relationship between Stakeholder Management Models and Firm Financial Performance”, Academy of Management Journal, 42(5), PP. 488-506.
Bhagat, S., & Black, B. (2001), “The Non-correlation between Board Independence and Long-term Firm Performance”, Journal of Corporation Law, PP. 231.
Bhagat, S., & Black, B. S. (2002), “The Non-correlation between Board Independence and Longterm Firm Performance”, Journal of Corporation Law, 27, PP. 231-273.
Boonstoppel.A, (2011), “The Relationship between Corporate Social Responsibility and Financial Performance: an Empirical Study of Companies Included in the Dow Jones Sustainability Index”, Master Thesis, Erasmus University Rotterdam, Erasmus School of Economics, Accounting, Auditing and Control.
Bose, S., Khan, H. Z., Rashid, A., & Islam, S. (2018), “What Drives Green Banking Disclosure? An Institutional and Corporate Governance Perspective”, Asia Pacific Journal of Management, 35(2), PP. 501-527.
Bose, S., Podder, J., & Biswas, K. (2017), “Philanthropic Giving, Market-based Performance and Institutional Ownership: Evidence from an Emerging Economy”, The British Accounting Review, 49(4), PP. 429-444.
Burton, B. K., & Hegarty, W. H. (1999), “Some Determinants of Student Corporate Social Responsibility Orientation”, Business and Society, 38(2), PP. 188–2005.
Calton, J. M., & Payne, S. L. (2003), “Coping with Paradox: Multistakeholder Learning Dialogue as a Pluralist Sensemaking Process for Addressing Messy Problems”, Business & Society, 42(1), PP. 7-42.
Carroll, A. B. (1991), “The Pyramid of Corporate Social Responsibility: toward the Moral Management of Organizational Stakeholders”, Business Horizons, 34(4), PP. 39–48.
Chao, C. C., Hu, M., Munir, Q., & Li, T. (2017), “The Impact of CEO Power on Corporate Capital Structure: New Evidence from Dynamic Panel Threshold Analysis”, International Review of Economics & Finance, 51, PP. 107-120.
Chatterji, A.; Levine, D. & Toffel, M. (2009), “How Well Do Social Ratings Actually Measure Corporate Social Responsibility?”, Journal of Economics & Management Strategy, 18(1), PP. 125–169.
Chen, M.H., Hou, C.L., & Lee, S. (2012), "The Impact of Insider Managerial Ownership on Corporate Performance of Taiwanese Tourist Hotels", International Journal of Hospitality Management, 31(2), PP. 338-349.
Cho, S. Y., Lee, C., & Pfeiffer Jr, R. J. (2013), “Corporate Social Responsibility Performance and Information Asymmetry”, Journal of Accounting and Public Policy, 32(1), PP. 71-83.
Clarkson, P. M., Li, Y., Richardson, G. D., & Vasvari, F. P. (2008), “Revisiting the Relation between Environmental Performance and Environmental Disclosure: An Empirical Analysis”, Accounting, Organizations and Society, 33(4-5), PP. 303-327.
Clarkson, P. M., Li, Y., Richardson, G. D., & Vasvari, F. P. (2008), “Revisiting the Relation between Environmental Performance and Environmental Disclosure: An Empirical Analysis”.
Dahlsrud, A. (2008), “How Corporate Social Responsibility Is Defined: an Analysis of 37 Definitions”, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 15(1), PP. 1-13.
Daily, C. M., & Johnson, J. L. (1997), “Sources of CEO Power and Firm Financial Performance: A Longitudinal Assessment”, Journal of Management, 23(2), PP. 97-117.
Davis, K. (1975), “Blomstrom. Business and Society: Environment and Responsibility (3rd ed.)”, New York: McGraw-Hill Book Company.
Dhaliwal, D., Li, O. Z., Tsang, A., & Yang, Y. G. (2014), “Corporate Social Responsibility Disclosure and the Cost of Equity Capital: The Roles of Stakeholder Orientation and Financial Transparency”, Journal of Accounting and Public Policy, 33(4), PP. 328-355.
Donaldson, L., Lorsch, J.W. (1983), “Decision Making at the Top: The Shaping of Strategicdirection”, Basic Books, New York.
El Ghoul, S., Guedhami, O., Kwok, C. C. Y., Mishra, D. R. (2011), “Does Corporate Social Responsibility Affect the Cost of Capital?”, Journal of Banking & Finance, 35(9), PP. 2388–2406.
Fama, E. F., & Jensen, M. C. (1983), “Separation of Ownership and Control”, The Journal of Law and Economics, 26(2), PP. 301-325.
Fassin, Y. (2009), “The Stakeholder Model Refined”, Journal of Business Ethics, 84(1), PP. 113-135.
Finkelstein, S. (1992), “Power in Top Management Teams: Dimensions, Measurement, and Validation”, Academy of Management Journal, 35(3), PP. 505-538.
Freeman, R. E. (2010), “Strategic Management: A Stakeholder Approach”, Cambridge University Press, Cambridge.
Gao, F., Dong, Y., Ni, C., & Fu, R. (2016), “Determinants and Economic Consequences of Non-financial Disclosure Quality”, European Accounting Review, 25(2), PP. 287-317.
Gao, Ning, & Jain, Bharat A., (2011), "Founder CEO Management and the Long-run Investment Performance of IPO Firms", Journal of Banking & Finance, 35(7), PP. 1669-1682.
Giannarakis, G. (2014), “The Determinants Influencing the Extent of CSR Disclosure”, International Journal of Law and Management, 56 (5), PP. 393-416.
Graham, J. R., Kim, H., & Leary, M. (2017), “CEO Power and Board Dynamics”, Working Paper, Duke University.
Guillet, B. D., Seo, K., Kucukusta, D., & Lee, S. (2013), “CEO Duality and Firm Performance in the US Restaurant Industry: Moderating Role of Restaurant Type”, International Journal of Hospitality Management, 33, PP. 339-346.
Haji, A. A. (2013), “Corporate Social Responsibility Disclosures over Time: Evidence from Malaysia”, Managerial Auditing Journal, 28(7), PP. 647-676.
Han, S., Nanda, V. K., & Silveri, S. (2016), “CEO Power and Firm Performance under Pressure”, Financial Management, 45(2), PP. 369-400.
Haniffa, R. M., & Cooke, T. E. (2005), “The Impact of Culture and Governance on Corporate Social Reporting”, Journal of Accounting and Public Policy, 24(5), PP. 391-430.
Harjoto, M. A., & Jo, H. (2011), “Corporate Governance and CSR Nexus”, Journal of Business Ethics, 100(1), PP. 45-67.
Harper, J., & Sun, L. (2019), “CEO Power and Corporate Social Responsibility”, American Journal of Business, 34 (2), PP. 93-115.
Hayward, M. L., & Hambrick, D. C. (1997), “Explaining the Premiums Paid for Large Acquisitions: Evidence of CEO Hubris”, Administrative Science Quarterly, 42, PP. 103-127.
He, L. (2008), “Do Founders Matter? A Study of Executive Compensation, Governance Structure and Firm Performance”, Journal of Business Venturing, 23(3), PP. 257-279.
Hermalin, B., & Weisbach, M. S. (2001), “Boards of Directors as an Endogenously Determined Institution: A Survey of the Economic Literature”, Center for Responsible Business. Working Paper Series. Paper 3.
Ioannou, I., Serafeim, G. (2012), “What Drives Corporate Social Performance? The Role of Nation-level Institutions”, Journal of International Business Studies, 43 (9), PP. 834- 864.
Islam, M. A., & Deegan, C. (2008), “Motivations for an Organisation within a Developing Country to Report Social Responsibility Information: Evidence from Bangladesh”, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 21(6), PP. 850-874.
Jensen, M. (2001), “Value Maximisation, Stakeholder Theory, and the Corporate Objective Function”, European Financial Management, 7(3), PP. 297-317.
Jensen, M. C. (1993), “The Modern Industrial Revolution, Exit, and the Failure of Internal Control Systems”, The Journal of Finance, 48(3), PP. 831-880.
Jensen, M. C., & Meckling, W. H. (1976), “Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure”, Journal of Financial Economics, 3(4), PP. 305-360.
Jensen, M. C., & Ruback, R. S. (1983), “The Market for Corporate Control: The Scientific Evidence”, Journal of Financial Economics, 11(1-4), PP. 5-50.
Jiraporn, P., & Chintrakarn, P. (2013), “How do Powerful CEOs View Corporate Social Responsibility (CSR)? An Empirical Note”, Economics Letters, 119(3), PP. 344-347.
Kassinis, G., & Vafeas, N. (2006), “Stakeholder Pressures and Environmental Performance”, Academy of Management Journal, 49(1), PP. 145-159.
Kim, K. H., Al-Shammari, H. A., Kim, B., & Lee, S. H. (2009), “CEO Duality Leadership and Corporate Diversification Behavior”, Journal of Business Research, 62(11), PP. 1173-1180.
Kim, Y. S., Kim, Y., & Kim, H. D. (2017), “Corporate Social Responsibility and Internal Control Effectiveness”, Asia‐Pacific Journal of Financial Studies, 46(2), PP. 341-372.
Kirkman, B. L., & Rosen, B. (1999), “Beyond Self-management: Antecedents and Consequences of Team Empowerment”, Academy of Management Journal, 42(1), PP. 58-74.
Li, F., Li, T., & Minor, D. (2016), “CEO Power, Corporate Social Responsibility, and Firm Value: A Test of Agency Theory”, International Journal of Managerial Finance, 12(5), PP. 611-628.
Li, Y., Gong, M., Zhang, X. Y., & Koh, L. (2018), “The Impact of Environmental, Social, and Governance Disclosure on Firm Value: The Role of CEO Power”, The British Accounting Review, 50(1), PP. 60-75.
Lisic, L. L., Neal, T. L., Zhang, I. X., & Zhang, Y. (2016), “CEO Power, Internal Control Quality, and Audit Committee Effectiveness in Substance Versus in Form”, Contemporary Accounting Research, 33(3), PP. 1199-1237.
Liu, Y., & Jiraporn, P. (2010), “The Effect of CEO Power on Bond Ratings and Yields”, Journal of Empirical Finance, 17(4), PP. 744-762.
Liu, Y., Jiraporn, P. (2015), “The Effect of CEO Power on Bond Ratings and Yields”, Journal of Empirical Finance, 17(4), PP. 744-762.
Mitchell, R. K., Agle, B. R., & Wood, D. J. (1997), “Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts”, Academy of Management Review, 22(4), PP. 853-886.
Mueller, E., & Spitz‐Oener, A. (2006), “Managerial Ownership and Company Performance in German Small and Medium‐sized Private Enterprises”, German Economic Review, 7(2), PP. 233-247.
Ntim, C. G., Opong, K. K., & Danbolt, J. (2012), “The Relative Value Relevance of Shareholder Versus Stakeholder Corporate Governance Disclosure Policy Reforms in South Africa”, Corporate Governance: An International Review, 20(1), PP. 84-105.
Orlitzky, M., Schmidt, F. L., & Rynes, S. L. (2003), “Corporate Social and Financial Performance: A Meta-analysis”, Organization Studies, 24(3), PP. 403-441.
Perez-Batres, L. A., Doh, J. P., Miller, V. V., & Pisani, M. J. (2012), “Stakeholder Pressures as Determinants of CSR Strategic Choice: Why Do Firms Choose Symbolic Versus Substantive Self-Regulatory Codes of Conduct?”, Journal of Business Ethics, 110(2), PP. 157-172.
Pour, E. K. (2015), “IPO Survival and CEOs’ Decision-making Power: The Evidence of China”, Research in International Business and Finance, 33, PP. 247-267.
Rashid, A., Shams, S., Bose, S., & Khan, H. (2020), “CEO Power and Corporate Social Responsibility (CSR) Disclosure: Does Stakeholder Influence Matter?”, Managerial Auditing Journal, doi: 10.1108/MAJ-11-2019-2463.
Rezaei Pitenoei, Y., Gholamrezapoor, M. (2019), “Free Cash Flow, Institutional Ownership and Long-Term Performance”, Advances in Mathematical Finance and Applications, 4(2), PP. 31-42. doi: 10.22034/amfa.2019.1865670.1207
Ryan Jr, H. E., & Wiggins III, R. A. (2004), “Who is in Whose Pocket? Director Compensation, Board Independence, and Barriers to Effective Monitoring”, Journal of Financial Economics, 73(3), PP. 497-524.
Sheikh, S. (2018), “The Impact of Market Competition on the Relation between CEO Power and Firm Innovation”, Journal of Multinational Financial Management, 44, PP. 36-50.
Sheikh, S. (2019), “An Examination of the Dimensions of CEO Power and Corporate Social Responsibility”, Review of Accounting and Finance, Vol. 18(2), PP. 221-244.
Simsek, Z. (2007), “CEO Tenure and Organizational Performance: An Intervening Model”, Strategic Management Journal, 28(6), PP. 653-662.
Surroca, J., & Tribó, J. A. (2008), “Managerial Entrenchment and Corporate Social Performance”, Journal of Business Finance & Accounting, 35(5‐6), PP. 748-789.
Tang, J., Crossan, M., & Rowe, W. G. (2011), “Dominant CEO, Deviant Strategy, and Extreme Performance: The Moderating Role of a Powerful Board”, Journal of Management Studies, 48(7), PP. 1479-1503.
Tong, L., Liu, N., Zhang, M., & Wang, L. (2018), “Employee Protection and Corporate Innovation: Empirical Evidence from China”, Journal of Business Ethics, 153(2), PP. 569-589.