بررسی و شناخت رابطه شبکههای اجتماعی مجازی و نحوه اوقات فراغت (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه کاشان)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعبدالطیف کاروانی 1 , سمیرا آتش افروز 2
1 - دانشجو
2 - دانشجو
کلید واژه: شبکه های اجتماعی مجازی, اوقات فراغت, جهانی شدن,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: وقات فراغت به عنوان یک پدیده و حتی گاهی اوقات در بعضی جوامع به عنوان یک مسئلهی فرهنگی، اجتماعی، و حتی سیاسی موضوع مشترک بین تمامی قشرهای جامعه است. اوقات فراغت به دلیل اهمیت و ویژگیهایی که دارد توجه عدهای را به خود جلب کرده است. اوقات فراغت تحت تاثیر مسائل و موضوعات مختلفی میباشد که یکی از آنها شبکههای اجتماعی مجازی می باشد و پژوهش حاضر هم با همین هدف یعنی، بررسی و شناخت رابطه میان شبکههای اجتماعی مجازی با نحوه گذران اوقات فراغت انجام شده است. روش پژوهش: روش پژوهش تحقیق حاضر، پیمایشی بوده است و در بین دانشجویان دانشگاه کاشان انجام شده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 415 نفر انتخاب و اطلاعات و دادهها با استفاده از شیوه نمونهگیری طبقهای جمع آوری شدهاند. یافتهها:یافته های تحقیق حاضر نشان میدهد که متغیرهای عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی، تعداد دوستان در شبکههای اجتماعی مجازی و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی (چت، لایک و کامنت و تفریح و سرگرمی) با نحوه گذران اوقات فراغت رابطه معنا داری دارند. همچنین از میان متغیرهای پیشینهای، متغیرهای جنس و وضعیت اقتصادی رابطه معناداری با نحوه گذران اوقات فراغت دارند. نتیجه گیری: در مجموع با توجه به یافته های تحقیق حاضر میتوان گفت که شبکههای اجتماعی مجازی نقش برجسته ای بر نحوه گذراندن اوقات فراغت جوانان و به خصوص دانشجویان دارند.
Introduction and purpose research: Leisure as a phenomenon and even sometimes in some communities as a matter of cultural, social, and even political common thread between all segments of society. Because of the importance of leisure time and attributes that have attracted the attention of some of them. Leisure is affected by various issues, one of which is virtual social networks. and With the same aim of the present study to investigate the relationship between virtual social networks and leisure activities. Research Method: The research study was The survey carried out among kashan university students. The sample size based on the sample of 415 selected using stratified sampling data have been collected. Results: The results show that variables such as membership in virtual social networks, the number of friends on virtual social networks and the use of virtual social networks (chat, likes and comments and recreation) have a significant relationship with leisure activities . Also among the background variables, gender and economic status have a meaningful relationship with their leisure time. Conclusion: In total, according to the findings of this study can be said that virtual social networks play an important role in leisure time users.
ابراهیمی، قربانعلی، رزاقی، نادر و مسلمی پطرودی، رقیه (1390)، اوقات فراغت و وامل اجتماعی مؤثر به آن در افراد 4 تا 15 ساله شهرستان جویبار، جامعه شناسی کاربردی، شماره 46.
ارکان، فخرالملوک (1383)، بررسی نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان، طرح تحقیقاتی سازمان آموزش و پرورش استان یزد.
اکبری تبار، علی اکبر (1390)، مطالعه شبکههای اجتماعی مجازی، مطالعه موردی شبکههای دوره ویو 24، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
الهام پور، حسین و پاک سرشت، محمد جعفر (1382)، بررسی الگوی گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه شهید چمران، مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، شماره 4-3.
انصاری مها آبادی، فرشته (1382)، " پیش به سوی جامعه شناسی اوقات فراغت"، کتاب ماه علوم اجتماعی
برات دستجردی، نگین و صیادی، سمیه (1391)، بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت و افسردگی در دانشجویان دانشگاههای پیام نور شهر اصفهان، مجله تحقیقات علوم رفتاری.
بشیر، حسن و افراسیابی، محمدصادق (1391)، شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان:مطالعه موردیبزرگترین جامعه مجازی ایرانیان، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، شماره1.
تیپا، مجتبی (1388)، بررسی پایگاه اجتماعی - اقتصادی و چگونگی گذران اوقات فراغت در بین دانشجویان 29-18 سال دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
حاجی عبدالباقی، زهرا (1385)، گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان متوسطه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
خواجه نوری، بیژن و مقدس، علی اصغر (1387)، " بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر میزان گذران اوقات فراغت، مورد مطالعه: دانش آموزان دبیرستانی شهرستان آباده"، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، نیمه دوم 1387.
دانشور، محمد صادق (1375)، گذران اوقات فراغت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
ذکایی، محمدسعید (1386)، جامعه شناسی جوانان ایران، تهران، نشر آگه، چاپ دوم.
ذکایی، محمدسعید (1386). «تحول الگوی اوقات فراغت در جوامع غربی و ایران».مجله رشد آموزش علوم اجتماعی. 35، صص30ـ35.
ربانی، رسول و شیری، حامد (1388)، " اوقات فراغت و هویت اجتماعی"، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 8.
سازمان ملی جوانان (1384)، گزارش اوقات فراغت جوانان طی سالهای 82-80، معاونت مطالعات و برنامه ریزی.
سرمد، زهره، حجازی، الهه و بازرگان، عباس (1376)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، نشر آگاه.
-شهابی، محمود و بیات، قدسی (1391)، اهداف و انگیزههای عضویت کاربران در شبکههای اجتماعی، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال سیزدهم، شماره 20.
شریفیان، مسعود و اخوی راد، سیدابوالفضل (1376)، چگونگی پرداختن به فعالیتهای اوقات فراغت در بین جوانان و نوجوانان، تهران، دبیرخانه شورای عالی جوانان.
صدیق بنای، هلن (1387)، آشنایی با شبکههای اجتماعی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای.
ضیایی پرور، حمید (1388)، «جنگ نرم سایبری در فضای شبکههای اجتماعی»، فصلنامه رسانه، سال بیستم، شماره 2.
علی بابایی، یحیی (1383)، رگرسیون چند متغیره در نرم افزارspss، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
فتحی، سروش، وثوقی، منصور و سلمانی، گودرز (1393)، بررسی رابطه شبکههای اجتماعی مجازی با سبک زندگی جوانان (مورد مطالعه جوانان شهر خلخال)، فصلنامه مطالعات جامعه شناسی جوانان، سال چهارم، شماره سیزدهم.
فکوهی، ناصر و انصاری مها آبادی، فرشته (1382)، "اوقات فراغت و شکل گیری شخصیت فرهنگی: نمونه موردی دو دبیرستان دخترانه شهر تهران"، مجله انسان شناسی، دوره دوم، شماره 4.
قاسمی، وحید (1380)، گونه شناسی و تبیین فرهنگ سیاسی دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران سال تحصیلی80-1379، رساله دکتری در رشته جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان.
کوثری، مسعود (1386)، جهان فرهنگی کاربران ایرانی در شبکه دوست یابی "اورکات"، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
محمودی اشکوری، حسین (1369)، " بررسی وسایل ارتباط جمعی و گذراندن اوقات فراغت"، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی پایان کارنامه ارشد.
مهدوی نژاد، محمد جواد (1388)، " معماری اوقات فراغت در نظام توسعه فرهنگی شهر تهران"، مجموعه مقالات همایش اوقات فراغت در شهر تهران، تهران، مؤسسه نشر شهر.
نجفیسولاری، حسن (1389)، مدل حمایت از شبکههای اجتماعی تدوین میشود، روزنامه ایران، 36، 4572.
Anderson, C. (2006). The long Tail: How Endless Choice is Creating Unlimited Demand, Random House Business Books: London, Uk.
AsmaakShafie, Nayan, Osman (2012) Constructing Identity through Facebook Profiles. Procedia - Social and Behavioral Sciences 65.
Bourdieu,p. (1984).Distinction;A social critique of the judgment of taste kutledge.
Ellison, N. B. and D.M. Boyd (2007).”Social Network Sites: Definition, History and Scholarship “, Gournal of Computer – Mediated Communication,13 (1), article (11).
Joinson, A.n. (2008). Looking at, looking up or keeping up with people, Motives and uses of face book. In proceedings of the 26th annual SIGCHI conference on human factors in computing systems (pp.1027-1036). New York:Acm.
Lenhart, A. and M. Madden (2007). “Teens, Privacy and Online Social Networks. Pew Internet and American Life Project”, Washing ton, Dc.
Mohseni , m. sociology of information society theran: Iran: bidar publication:2002.
Pempek,T and etal (2009), college students social networking experiences on facebook, Journal of Applied Developmental Psyhology 30:227.
Zhao, Grasmuck, Martin (2008) Identity construction on Facebook. Computers in Human Behavior 24.