بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر میزان رضایت بیمه گذاران از شرکت بیمه ایران در شهر تهران (مطالعه موردی بیمههای اتومبیل)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیلیلا عشاق خسروشاهی 1 * , سیدمحمد سیدمیرزایی 2 *
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: بیمه گذار, فرهنگ, رضایت مشتری, آگاهی, آموزش,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: عنوان پژوهش حاضر بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر برمیزانرضایت بیمهگذاران از شرکتهای بیمه ایران در شهر (مطالعه موردی بیمههای اتومبیل) است. هدف این پژوهش شناخت عوامل تأثیر گذار بر رضایت مشتریان بیمه و دستیابی به یک الگوی مناسب است که با استفاده از نظریههای مرتبط، عوامل مهم و اثر گذار مورد بررسی قرار میگیرد. پژوهش حاضر با طرح پرسشهای،به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخته است. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی و توصیفی و ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه است. نمونه مورد مطالعه 312 نفر از مشتریان بیمه ایران هستند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. روش پژوهش: دادههای جمع آوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی پیمایشی روشهای آمار استنباطی در این تحقیق به منظور دقت، سرعت، و اطمینان از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون استفاده میگردد، و در ضمن در همه محاسبات و آزمونها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافتهها و نتیجه گیری:نتایج این پژوهش نشانگر رابطه آماری مستقیم در بین متغیرهای مستقل و وابسته میباشد. متغیرهای مستقل آموزش و مشارکت کارکنان، رعایت قانون و مقررات، اطلاعات فنی کارکنان، دسترسی به شبکههای ارتباطی و استفاده مشتریان از محیطهای اینترنتی و تبلیغاتی، فرهنگ و آگاهی مردم از بیمه، میزان تحصیلات، و متغیر وابسته رضایت مشتریان است.
Introduction and research purpose: Title of the present research is to study cultural and social factors effective on satisfaction of the insurance customers with Iran Insurance companies in the city (case study of automobile insurances). Goal of this research is to recognize factors effective on satisfaction of insurance customers and to have access to a suitable model and important and effective factors are studied with use of the related theories. Method: The present research with the designed questions analyzes and explains subject of the research. Research methodology is survey and descriptive method and information gathering tool is ques onnaire. The studied sample includes 312 customers of Iran insurance company who have been selected with random sampling method. Research methodology: the gathered data is analyzed with use of descriptive – survey statistical methods and inferential statistical methods. Spearman and regression correlation coefficients are used in order to ensure accuracy, speed and reliability of the research. SPSS software has been used in all calculations and tests. Results : this research indicates direct statistical relationship between independent and dependent variables. Independent variables include education and participation of the personnel, observing law and regulations, technical information of personnel, access to communication networks and the customers’ use of internet and advertisement media, culture and awareness of the people with insurance, education, and independent variable includes satisfaction of the customers.