تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان با توجه به نقش میانجی دلبستگی شغلی کارکنان در دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمرتضی غضنفری 1 , میترا دیلمقانی 2 , امیرحسین احمدی 3
1 - استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 - استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر. (نویسنده مسئول)
3 - کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار
کلید واژه: یادگیری سازمانی, دلبستگی شغلی, توانمندسازی روانشناختی, دانشگاه صنعتی مالک اشتر,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف این مقاله، بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان با توجه به نقش میانجی دلبستگی شغلی کارکنان در دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران است.روش پژوهش: روش تحقیق پیمایشی تحلیلی و از نوع همبستگی است. گردآوری اطلاعات از طریق روشهای کتابخانههای و میدانی انجام گرفت. جامعه آماری کارکنان دانشگاه صنعتی مالک اشتر میباشد که ا استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری 200 نفر است. تجزیه و تحلیل با نرمافزار Smart P LS انجام شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان در دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران به میزان 61.3 درصد تاثیر دارد، دلبستگی شغلی کارکنان بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه به میزان 28.2 درصد تاثیر دارد و یادگیری سازمانی بر دلبستگی شغلی کارکنان دانشگاه به میزان 70.7 درصد تاثیر دارد.نتیجهگیری: با توجه به تایید فرضیههای تحقیق؛ پیشنهادهایی در خصوص افزایش توانمندسازی روانشناختی کارکنان در دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران ارائه شده است.
Objective: The purpose of this article is to investigate the effect of organizational learning on psychological empowerment of employees with respect to the mediating role of job engagement of employees in Malek Ashtar University of Technology in Tehran.Methodology: The Research method is analytical and correlational survey. Data collection was carried out through library and field methods. The statistical population of this study is employees university whose numbers are 600. The sample size is estimated at 200 people using the cochran formula.Findings: Analysis with Smart Pls software showed that organizational learning on the psychological empowerment of employees has an influence of 61.3 percent, job engagement of employees on the psychological empowerment of employees has a 28.2 percent effect and organizational learning affects employees ' job engagement by 70.7 percent. In this study, some suggestions have been proposed to increase the psychological empowerment of employees at the Malek Ashtar University of technology in Tehran.
انتصار فومنی، غلامحسین (۱۳۹۴). رابطه انگیزش شغلی، دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی معلمان با بهرهوری مدیران در سازمان آموزش و پرورش استان زنجان، مدیریت بهرهوری.
پاک طینت، اقبال و فتحیزاده، علیرضا (1387). توانمندسازی کارکنان: ضرورتها و راهکارها، فصلنامه مدیریت (پژوهشگر)، سال پنجم، شماره 11.
تیمورنژاد، کاوه، صریحی اسفستانی رسول (1389). تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول.
خانعلیزاده، رقیه؛ کردنائیج، اسدالله، فانی؛ علی اصغر، مشبکی، اصغر (1389). رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه تربیت مدرس)، پژوهش نامه مدیریت تحول.
شفی، آرزو (1385). رابطه توانمندسازی کارکنان و یادگیری سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
صمدی عباس و مهرداد سوری (1389) تاثیر توانمندسازی نیروی انسانی در عملکرد کارکنان اداره کل تعاون استان همدان. تعاون و کشاورزی (تعاون).
فرزانه، محمد؛ اشرفی، سکینه؛ عزیزی، مهدی (۱۳۹۶). رابطه مدیریت استعداد و تمایل به ترک خدمت معلمان با نقش میانجی دلبستگی شغلی، اندیشههای نوین تربیتی.
فرمانی، م، روانگرد، ر، رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی در میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مدیریت اطلاعات سلامت.
نوع پسند، محمود مرادی، گیلدا دقیقی (1393). بررسی نقش راهبرد کسب و کار بر رابطه بین اقدامات مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی: (مطالعه موردی در کارخانههای صنایع غذایی استان گیلان). بهبود مدیریت.
نیستانی فاطمه و منیره حسینی (1393). بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روان شناختی در بین کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. همایش ملی رفتار سازمانی در پرستاری.
Shukla, A, Singh, S, Rai, H & A. Bhattacharya (2018). Employee Empowerment Leading to Flexible Role Orientation: A Disposition Based Contingency Framework. IIMB Management Review.
Conger, Jay & N. Kanungo (1988), the Empowerment Process: Integrating Theory and Practice. Academy of Management Review.
Chang, S. C & M. S. Lee (2007). A study on relationship among leadership, organizational culture, the operation of learning organization and employees job satisfaction. The learning organization.
Chang-Wook Jeung & Hea Jun Yoon (2016). Leader humility and psychological empowerment: investigating contingencies. Journal of Managerial Psychology.
Chiang, C. F & T.S. Hsieh (2012). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior. International Journal of Hospitality Management.
Divesh O, et al (2018) Supply chain organizational learning, exploration, exploitation, and firm performance: A creation-dispersion perspective. International Journal of Production Economics.
Marquaradt, M & Reynolds, A (1994). the global Learning Organization: Gaining Competitive Advantage through Continuous Learning, McGraw-Hill.
Neefe. D. O (2001). Comparing Levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating traditional and non-traditional (academic quality improvement project) accreditations processes.
Schaufeli, W. B, Bakker, A. B & M. Salanova (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and psychological measurement.
_||_