رابطه فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمحمد خانباشی 1 , رامین صدیقی 2 , شهرام کریم زاده 3
1 - استادیار، دکتری مدیریت دولتی، مدرس دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول): Rsadeighi@yahoo.co
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابرسی، مؤسسه آموزش عالی رجاء، قزوین، ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, هویت سازمانی, هوش سازمانی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی - همبستگی است. جهت جمعآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون(2000) و هوش سازمانی آلبرخت(2003) و هویت سازمانی چنی(1983) استفاده شده است. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی(850 نفر) میباشد که با استفاده از جدول مورگان، 265 نفر از کارکنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای توصیف دادهها از جداول توزیع فراوانی و برای پاسخ به فرضیههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی جزیی استفاده شده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد بین فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی رابطه معنادار وجود دارد، که شدت این رابطه در همبستگی بین مؤلفه درگیری در کارها و هویت سازمانی بیشترین و در همبستگی بین مؤلفه مأموریت و هویت سازمانی کمترین است. همچنین شدت این رابطه در همبستگی بین مؤلفه درگیری در کارها و هوش سازمانی بیشترین و در همبستگی بین مؤلفه سازگاری و هوش سازمانی کمترین است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر که همه ابعاد فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی همبستگی مثبت و معناداری دارند، لذا مدیران سازمان باید با توجه بیشتر به مؤلفههای فرهنگ سازمانی باعث ارتقاء و بهبود سطح هوش سازمانی و هویت سازمانی کارکنان گردند.
Purpose: The purpose of this study is to investigating the relationship between organizational culture with organizational intelligence and organizational identity of employees the Eastern Azarbaijan Province Tax Administration. Method: The method of the research is descriptive and its type is correlation in method and its aim is applicative. Information needed for this study were collected in two ways libraries and standard questionnaires Organizational Culture (Denison, 2000), and Organizational Intelligence (Albrecht, 2003), and organizational identity (Cheney, 1983) is used. The population consisted of employees is the Eastern Azarbaijan Tax Administration (850) is using Morgan table 265 employees were selected as sample. To describe the data frequency tables, and to respond to Hypothesis research of Pearson's correlation coefficient and partial correlation was used. Findings: The findings show a significant relationship between organizational culture and and organizational intelligence and organizational identity, which is heavily involved in the relationship of solidarity between the components Involved in and the most organizational identity and the relationship between mission and organizational identity is the slowest component. also heavily involved in the relationship of solidarity between the components Involved in and the most organizational intelligence and the relationship between Compatibility and organizational intelligence is the slowest component. Conclusion: According to the results of the present study all aspects of organizational culture with organizational intelligence and organizational identity have a significant positive correlation, Therefore, managers should be more attention to components of organizational culture to be improved the level of organizational intelligence and corporate identity of employees.
_||_