تأثیر تغییر مدیران مدارس در بروز مسائل فرهنگی- اجتماعی برای دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه منطقه 3 شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیکبری صمصامی 1 , عباسعلی قیومی 2 , سوسن علائی 3
1 - کارشناس ارشد گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران (نویسنده مسئول). Ghaiyoomi@gmail.com
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
کلید واژه: تغییر مدیران, دانش آموزان دبیرستانی, مشکلات جتماعی, مشکلات فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از عوامل تاثیرگذار در مشکلات ایجاد شده در دانشآموزان دبیرستانی تغییر در مدیران آنها میباشد. این تغییر در مدیران میتواند باعث مشکلات اصلی در زمینههای مختلف اجتماعی، کنشی، منشی و بینشی ایجاد کند. بنابراین هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی مشکلات اجتماعی و فرهنگی در دانشآموزان منطقه سوم تهران است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر نوع هدف کاربردی میباشد و روش بررسی دادهها توصیفی پیمایشی است. اطلاعات نظری پژوهش، به روش کتابخانـهای و بـا استفاده از نشریات و کتـب و سـایتهـا ی اینترنتـی گردآوری شده است و برای جمعآوری دادهها از روش میدانی استفاده شد که این دادهها براساس رویکرد کمی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران و کارکنان مدارس و دانشآموزان مدارس دوره متوسطه است که تعداد این جامعه برای مدیران 90 و برای دانشآموزان در دسترس 115 بوده است که براساس فرمول کوکران تعداد هر دو حجم نمونه 90 نفر تخمین زده شده است. ابزار مورد استفاده دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که این دو پرسشنامه در بین 90 نفر از دانشآموزان و 90 نفر از مدیران و کارکنان مدارس منطقه 3 تهران توزیع شده است و نهایتا نتایج با نرمافزار SPSS مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامهها توسط نخبگان تایید شده است و نتایج آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیران 824/0 و برای پرسشنامه دانشآموزان 768/0 بوده که با توجه به بیشتر بودن مقدار آلفای کرونباخ از 7/0، پایایی پرسشنامهها نیز تایید شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد که بین شاخصهای تغییر مدیران و مشکلات کنشی، منشی، بینشی و اجتماعی دانشآموزان ارتباط معناداری وجود دارد (p<0.05) به عبارتی میتوان گفت که بین تمامی متغیرهای مشکلات کنشی، منشی، بینشی و اجتماعی با تغییر مدیران رابطه خطی بر قرار است. نتیجهگیری: مسائل فرهنگی جامعه و میزان پایبندی یک جامعه به آداب و رسوم سنتی یک عامل دیگر در پیشبینی احتمال وقوع آسیبهای اجتماعی در یک جامعه است. هر چه افراد به سنن و آداب فرهنگی خود پایبندی بیشتری داشته باشند احتمال وقوع آسیب کمتر خواهد شد. مبادلات مختلف یک جامعه با جوامع دیگر نیز حائز اهمیت است. سیاستهای مورد استفاده در این زمینه تأثیر کلانی در سلامت جامعه و حفظ آن از مشکلات ومعضلات قابل سرایت از جوامع دیگر خواهد داشت.
One of the factors influencing the problems created in high school students is the change in their managers. This change in managers can cause major problems in various social, action, secretarial and insightful fields. Therefore, the main purpose of this research is to investigate the effect of changing school principals on socio-cultural issues for high school girls in district 3 of Tehran. The method of this research is in terms of the type of applied purpose and the survey method is descriptive survey, based on field and library data. The instruments used were two researcher-made questionnaires. These questionnaires were distributed among 90 students and 90 managers and staff of schools in District 3 of Tehran. Finally, the results were analyzed by SPSS software. The results show that there is a significant correlation between managers 'change indexes and students' practical, secretarial, social, and social problems (p <0.05). In other words, we can say that between all variables of problem, managerial, social, and social problems with change of managers There is a linear relationship.
_||_