شناسایی راهکارهای عملی به منظور بهره برداری از بازاریابی تعاملی مبتنی بر فضای مجازی در حوزه گردشگری سلامت
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعارف خوش اندام 1 , محمدرضا رستمی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
2 - استادیار و عضو تمام وقت هیئت علمی گروه مدیریت، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران (نویسنده مسئول) uni.rostami@gmail.com
کلید واژه: دلفی فازی, فضای مجازی, بازاریابی تعاملی, تکنیک سلسله مراتبی, گردشگری سلامت,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف ارائه راهکارهای برای موفقیت بازاریابی تعاملی در فضای مجازی در حوزه گردشگری سلامت ارائه شده است، برای رسیدن به این هدف لازم است عوامل موثر بر در این تحقیق عوامل موثر بر موفقیت در بازاریابی تعاملی شناسایی و اولویت بندی شود تا براساس عوامل اثرگذار راهکارهایی ارائه گردد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع اکتشافی محسوب می گردد. برای شناسایی و رتبه بندی عوامل از نظرات 16 نفر از فعالین حوزه گردشگری سلامت و اساتید دانشگاه آشنا به امور بازاریابی استفاده شده است. روش نمونه گیری در تحقیق جاری هدفمند و ابزار گردآوری اطلاعات در مرحله شناسایی عوامل تکنیک دلفی و در مرحله کمی (رتبه بندی) مقایسات زوجی بوده است. در این تحقیق برای شناسایی عوامل نهایی از تکنیک دلفی فازی و برای رتبه بندی عوامل و شاخص ها از تکنیک سلسله مراتبی AHP و از نرم افزار EXCEL و EXPERT CHOICE استفاده شده است. براساس نتایج بدست آمده در مجموع 21 شاخص برای موفقیت بازاریابی تعاملی در فضای مجازی شناسایی گردید که این شاخص ها در قالب پنج عامل کلی دسته بندی گردیدند. براساس یافته های تحقیق به ترتیب عوامل مدیریتی، کیفیت محتوایی، کیفیت فنی، کیفیت طراحی و عوامل بازاریابی به ترتیب مهمترین عوامل معرفی شده اند. شاخص های ارتباط مستمر، قابل اعتماد بودن مطالب و منبع، سهولت امکان تعامل و سرعت در پاسخ دهی در دسته عوامل مدیریتی قرار گرفته اند. راهکارهای کاربردی با توجه به این اولویت بندی ارائه شده اند.
This research aims to provide solutions for the success of interactive marketing in virtual space in the field of health tourism, to achieve this goal, it is necessary to identify factors affecting success in interactive marketing and prioritize Solutions are provided, The interaction of relations in this space can be considered a competitive advantage. This research is considered as applied and in terms of exploratory type. For identification and ranking of factors, 16 of the activists of the health tourism and professors of familiar university are used to marketing affairs. The sampling method in targeted current research and data collection tools were in the identification phase of the factors of Delphi technique and in a quantitative stage (ranking) of couples comparisons. In this research, the AHP hierarchical technique has been used to identify the final factors of fuzzy dolph technique and for the ranking of factors and indicators. The AHP and Excel and Expert Choice software have been used. Based on the results, a total of 21 indicators were identified for interactive marketing success in virtual space, which were categorized in the form of five general factors. Based on the findings of the research, management factors, content quality, technical quality, design quality and marketing factors have been introduced in the most important factors. Continuous communication indicators, reliability of content and source, ease of interaction and speed in responding in the category of management factors.
_||_