نیازسنجی فرهنگی هنری شهروندان و مخاطبان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - گروه علمی شهر سازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار حضرت امام خمینی(ره) شهر ری
کلید واژه: سازمان فرهنگی هنری, نیازسنجی فرهنگی-هنری, سیاستگذاری فرهنگی, شهروندان و مخاطبان مناطق 22 گانه شهر تهران,
چکیده مقاله :
مبنا و پایه اصلی هرگونه سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه فرهنگی و هنری،شناسایی نیازهای فرهنگی هنری در جامعه مربوطه می باشد و تنها بر اساس نیاز سنجی است که میتوان سیاستهای مناسبی برای مدیریت در حوزه فرهنگ اتخاذ نمود. لذا در این راستا این پژوهش با هدف احصای نیازهای فرهنگی هنری شهروندان و مخاطبان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام گردید. این پژوهش از نظر هدف کابردی و از نظر نوع پژوهش توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش 3840 نفر از شهروندان و مخاطبان بالای 15 سال مناطق 22 گانه تهران می باشند که بصورت تصادفی انتخاب گردیده اند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر پرسشنامه های استاندارد موجود و نظرخبرگان امر خصوصا نظرات خبرگان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده است. اطلاعات گردآوری شده با روشهای آمار توصیفی(میانگین،نمودارها و ..) و آمار استنباطی(آزمون تی،آزمون آنالیز واریانس،رتبه بندی فریدمن،ماتریس همبستگی ،معادلات ساختاری و ...) تحلیل و نیازهای فرهنگی هنری مخاطبان و شهروندان احصا ، اولویت بندی و در قالب مدل ارائه گردید. بررسی ها نشان داد سازمان فرهنگی هنری ضمن توفیق در دستیابی به شناسایی و اقدام به رفع برخی از نیازهای فرهنگی هنری شهروندان می بایست در خصوص سایر نیازهای شناسایی شده اولویت دار سیاستگذاری های لازم را بعمل آورد.
The main basis of policy making and planning in the cultural and artistic field is the cultural and artistic needs of the society and it is only based on the needs assessment that appropriate policies can be shown for management in the field of culture. In this regard, this research was conducted with the aim of assessing cultural and artistic needs and audiences of the cultural and artistic organization of Tehran municipality. This research is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of research type. The statistical population of the research is 3840 citizens and audiences over 15 years of age from 22 districts of Tehran, who were randomly selected. The tool for collecting information was the questionnaire made by the researcher of the existing standard questionnaires and the opinion of the experts, especially the opinions of the experts of the cultural and artistic organization of Tehran municipality. Information collected by descriptive statistics methods (average, graphs, etc.) and inferential statistics (T-test, analysis of variance test, Friedman's ranking, correlation matrix, structural equations, etc.) analysis and artistic cultural needs of the audience and citizens of statistics, It was prioritized and presented in the form of a model. Investigations showed that the cultural and artistic organization, while succeeding in identifying and addressing some of the cultural and artistic needs of the citizens, should implement the necessary policies regarding other identified priority needs.
آشوری، داریوش (1381)؛ فرهنگ علوم انسانی، تهران: نشر مرکز
اجلالی، پرویز (1379)؛ سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی در ایران، تهران: انتشارات آن
احمدی، اصغر(1383)، «بررسی نیازهای فرهنگی دانشجویان»، طرح پژوهشی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران
احمدی، اصغر(1383)، «بررسی نیازهای فرهنگی دانشجویان»، طرح پژوهشی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران
اشرف الکتابی، منوچهر (1379)؛ بررسی تغییرات نحوه گذران اوقات فراغت در خانواده های شهر تهران طی سه نسل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
اینگلهارت، رونالد (1383)؛ تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران: انتشارات روزنه
بابايي، محمود (1387)؛ نيازسنجي اطلاعات، مرکز اطلاعات و مدارک علمي ايران، تهران
بتیس، دانیل؛ پلاگ، فرد (1387)؛ انسان شناسی فرهنگی، ترجمه محسن ثلاثی، چاپ ششم، تهران: انتشارات علمی فرهنگی
پژوهش میدانی (1378)؛ نظر سنجی از مردم تهران درباره زمینه یابی تولید و عرضه محصولات فرهنگی (2)، مرکز تحقیقات صدا و سیما
جزایری، مریم (1392)؛ نیازسنجی فرهنگی شهروندان اهواز، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فرهنگی، تهران: دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
حسينيپور سيسخت، نيكنام (1390)؛ فرهنگ، فعاليت فرهنگي، صنايع فرهنگي، تهران: انتشارات زيتون سبز
خادمیان، طلیعه (1390)؛ سبک زندگی و زندگی مصرفی (مطالعه در حوزه جامعه شناسی فرهنگی و دیباچه ای بر سبک زندگی ایرانیان)، تهران: جهان کتاب
خمسه، سمیرا؛ رضاییان، مجید (1386)؛ بررسی نیازهای فرهنگی مردم شهر کرج در سال 1386، فصلنامه رهپویه هنر، دوره دوم، پیش شماره چهارم: 50-43
خیری، الهام (1395)؛ بررسی مقایسه ای وضعیت توسعه فرهنگی و سرمایه فرهنگی در شهر جدید پرند و رباط کریم، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی و توسعه منطقه ای، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی
دولتی، محمدعلی (1390)؛ نیازسنجی فرهنگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه در منطقه 16 شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت امور فرهنگی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
رزاقی، حمید (1387)؛ نیازسنجی فرهنگی هنری از شهروندان ساکن غرب تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران
رستمی، سهیلا (1390)؛ نیازسنجی فرهنگی هنری زنان مناطق 1و18 شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی گرایش برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
روح الاميني، محمود (1382)؛ زمينه فرهنگشناسي، تألیفی در انسان شناسی فرهنگی و مردم شناسی، تهران: انتشارات عطار
صالحی امیری، سید رضا (1386)؛ مفاهیم و نظریههای فرهنگی، تهران: ققنوس
صالحی امیری، سید رضا (1393)؛ آسیب شناسی فرهنگی در ایران، تهران: ققنوس
صالحی امیری، سید رضا (1394)؛ الگوی ارتقای سرمايه فرهنگی در ايران، تهران: ققنوس
صالحی امیری، سیدرضا؛ عظیمی دولت آبادی (1387)؛ مبانی سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک، گروه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی
صالحی، اسماعیل (1379)؛ نیازسنجی شهری معرفی نظریه لئوناردجی دهل ، فصلنامه مدیریت شهری، شماره اول: 69-66
طرزی، اکرم (1396)؛ نیازسنجی مخاطبان برنامههای سیمای قرآن و مقایسه آن با نگرش مدیران و برنامه-سازان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، تهران: دانشگاه سوره
عباس زادگان، محمد؛ ترك زاده، جعفر ( 1379 )؛ نيازسنجي آموزشي در سازمانها، تهران: نشر انتشار
عباسپور، عباس (1393)؛ در جستجوی شناسایی نیازهای فرهنگی نسل جوان و ارائه الگوی انطباقی، فصلنامه روان شناسی تربیتی، شماره سی و سوم، سال دهم: 197-169
عباس زادگان، مصطفی؛ ترک زاده، جعفر (1379)؛ نیازسنجی آموزشی در سازمان ها، تهران: شرکت سهامی انتشار
عصاره، علیرضا و دیگران (1391)؛ شناسایی نیازهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، مجله یافته های نو در روان شناسی، سال هفتم، شماره 21: 66-47
فتحی واجارگاه، کورش (1381)؛ نیازسنجی آموزشی (الگوها و فنون)، تهران: آییژ
كوش، دني (1392)؛ مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعي. ترجمه فريدون وحيدا. چاپ سوم، تهران. انتشارات سروش و مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامهاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
کوزر، لوئیس آلفرد؛ روزنبرگ، برنارد (1393)؛ نظریه های بنیادی جامعه شناختی، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران: نشر نی، چاپ ششم
کیاسری، محمد (1396)؛ نیازسنجی و تدوین دوره آموزشی ضمن خدمت مطلوب معلمان ابتدایی منطقه چهاردانگه، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه¬ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
معیدفر، سعید (1388)؛ بررسی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی شهروندان تهران، دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران
ميرزايي مقدم، داود. 1388. بررسي و ارزيابي نيازهاي فرهنگي دانشجويان (دختر و پسر)دانشگاه آزاد اسلامي، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراك
نظرپور، کوثر (1384)؛ نظرسنجی فرهنگی جهت تأسیس یک فرهنگسرا در شهر بابلسر، به راهنمایی مجید رضاییان، موسسه آموزش عالی سوره، واحد تهران
نیازی، محسن؛ گنجی، محمد (1391)؛ نیازسنجی فرهنگی و اولویت الگویی در میان شهروندان کاشانی، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، دوره دوم، شماره اول: 70-37
وحدتي، مهرداد (1388)؛ صنايع فرهنگي (مانعي بر سر راه آينده فرهنگ)، نشر نگاه معاصر
Arnone, M. P., Reynolds, R. & Marshall, T. (2009) The effect of early adolescent's psychological needs satisfaction upon their perceived competence in information skills and intrinsic motivation for research. School Libraries Worldwide, Vol. 15(2): pp. 115-134
Bukodi E. 2007. Social Stratification and cultural consumption in Hungry: Book readership, European University. Institute, Florence, Italy, Poetices, 35:112-131
Chan T, Goldthrope JH. 2007. Social stratification and cultural Consumption. The visual arts in England. Poetics, 35: 168-190
Chan, T. & et al. (2007). Social stratification and cultural Consumption. The visual arts in England. Poetics. 35, P.p: 168-190
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2008) Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains. Canadian Psychology, Vol. 49 (1): pp. 14-23
Galloway, Susan & Stewart Dunlop (2007). "A Critique of Definitions of the Cultural and Creative Industries in Public Policy", International Journal of Cultural Policy, Vol. 13, No. 1
Koenig, H. G., King, D. E., & Carson, V. B. (2012). Handbook of religion and health (2nd ed.). NY: Oxford University Press
Stoner, James. A.F, R. Edward Freeman, and Daniel R. Gilbert, Jr. (1995). Management. US.
Torche F. 2007. Social status and cultural consumption: The case of reading in Chile. Poetics, 35(2-3): 10-92
UNDP. (2013). Creative Economy Report, New York, UNESCO: http://www.unesco.org/culture/pdf/creative-economy-report-2013.pdf
UNESCO (2006). "Understanding Creative Industries; Cultural Statistics for Public-Policy making": http://portal.unesco.org/culture/es/files/30297/11942616973cultural_stat_EN.pdf/cultural_stat_EN.pdf
UNESCO. (2005). International Flows of Selected Cultural Goods, 1994-2003, Institute for Statistics, Canada