نقش همجوشی شناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش بینی کیفیت زندگی معلمان
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیحمیدرضا صمدی فرد 1 , سیف اله آقاجانی 2 , علی شیخ الاسلامی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران
کلید واژه: کیفیت زندگی, حمایت اجتماعی ادراک شده, همجوشی شناختی,
چکیده مقاله :
در میان مشاغل مختلف یک جامعه، شغل معلمی از پر اهمیت ترین آن ها است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش همجوشی شناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش بینی کیفیت زندگی معلمان صورت پذیرفت. روش: روش پژوهش همبستگی از نوع توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مرد مقطع ابتدایی ناحیه یک شهر اردبیل در سال 1394 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از مقیاس همجوشی شناختی گیلاندرز، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت ومقیاس کیفیت زندگی فرم کوتاه استفاده شد. دادههای پژوهش به روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین همجوشی شناختی با کیفیت زندگی رابطه منفی معناداری وجود دارد. هم چنین بین حمایت اجتماعی دوستان، خانواده و دیگر افراد با کیفیت زندگی معلمان رابطه مثبت معناداری به دست آمد (05/0 p<). بعلاوه همجوشی شناختی30/0-، حمایت اجتماعی خانواده 25/0، حمایت اجتماعی دوستان27/0، حمایت اجتماعی دیگر افراد 21/0 قابلیت پیش بینی معنی داری کیفیت زندگی را داشتند. نتیجه گیری: در نتیجه می توان بیان نمود که، همجوشی شناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده، در زمره متغیرهای مرتبط با کیفیت زندگی معلمان بودند و توانایی پیش بینی آن را دارند.
Among the various occupations of a community, teacher education is one of the most important ones. Aim: The purpose of this study was to examine the role of cognitive fusion and perceived social support in predicting the quality of life of teachers. Method: The research method was a descriptive correlation. The statistical population of the study included all primary school male teachers in a district of Ardabil city in 1394 who were selected by the sampling method. To collect data, Gilandz's cognitive-social scale, the multi-dimensional scale of perceived social support and quality of life were used. Data were analyzed using the Pearson correlation coefficient and multiple regression. Findings: The results showed that there is a significant negative relationship between cognitive fusion and quality of life. Also, there was a significant positive correlation between the social support of friends, family and other people with the quality of life of teachers (p <0.05). In addition, cognitive fusion (-0.30), social support of the family (0.25), social support of friends (0.27), and other social support of the people (0.21) had a predictive potential for meaningful quality of life. Conclusion: As a result, it can be concluded that cognitive fusion and perceived social support are among the variables related to the quality of life of teachers and they are able to predict it.
_||_