اثربخشی آموزش گروه درمانی مبتنی بر شناختی- رفتاری بر راهبردهای مقابلهای افراد دارای اختلال اضطراب
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیفریبا دلبرنسب 1 , سید محمود میرزمانی بافقی 2 , حمید رضا وطن خواه 3
1 - پژوهشگر
2 - استاد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
3 - استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، ایران
کلید واژه: شناختی- رفتاری, راهبرد هیجان مدار, راهبرد اجتنابی, گروه درمانی, راهبرد مسأله مدار,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروه درمانی مبتنی بر شناختی- رفتاری بر راهبردهای مقابله ای افراد دارای اختلال اضطرابی بود.روش: این پژوهش از نوع آزمایشی است و در قالب یک طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام شده است. بدین منظور 20 نفر از افرادی که تشخیص اختلال اضطرابی را داشتند به صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) گماشته شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر استفاده شد که در هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون توسط آزمودنی ها تکمیل گردید. مداخله شناختی- رفتاری به مدت 11 جلسه برای گروه آزمایش برگزار گردید ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات گروه آزمایش در راهبردهای مسأله مدار نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار و در راهبردهای هیجان مدار و اجتنابی کاهش معنی داری داشته است.نتیجه گیری: بنابراین براساس یافتهها گروه درمانی شناختی رفتاری بر راهبردهای مقابله ای (مسأله مدار، هیجان مدار و اجتنابی) تأثیرگذار است.
The main purpose of present study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on coping strategies in people of with anxiety disorder. This is an experimental research design in the form of a pretest and posttest is done with the control group. In order to, 20 subjects had a diagnosis of anxiety disorder were randomly chosen and randomly divided into 2 groups (10 control group, 10 experimental group). For data collection Endler & Parker coping strategies questionnaire was used in both pretest and posttest and was completed by the participants. For experimental group, 11 sessions of cognitive-behavioral group therapy were held but control group did not receive any training. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results showed a significant increase in problem solving coping strategy and significant reduce in emotional and avoidance coping strategies. Thus, according to the findings of cognitive-behavioral group therapy on coping strategies (problem solving, emotional and avoidance) and led to an increase in the experimental group and the reduction of problem focused coping strategy and avoidance of experimental group.
_||_