مقایسه کارآیی مربیان شاغل در مهدکودک های مونته سوری و عادی شهر تهران در سال 1394
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
1 - دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد، رشته تکنولوژی آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
کلید واژه: کارآیی مربیان, مهدکودک مونته سوری, مهدکودک عادی,
چکیده مقاله :
هدف: از این پژوهش، مقایسه کارآیی مربیان مهدکودک های مونته سوری با مهدکودک های عادی شهر تهران بوده است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی – مقایسه ای است. جامعه مورد مطالعه شامل همه مربیان مراکز پیش دبستانی شهر تهران که با روش مونته سوری آموزش می دهند (37 مربی) و 74 مربی شاغل در مهدکودک های با روش آموزش عادی که بطور تصادفی از مناطق 22 گانه شهر تهران انتخاب شدند، می باشد. از روش برگزاری آزمون بسته پاسخ برای سنجش اطلاعات لازم جهت مقایسه کارآیی مربیان شاغل در مهدکودک های مونته سوری و عادی در چهار بعد تساوی، همسویی، سرعت در کار و استفاده از ابزار و تجهیزات استفاده شد. جهت جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، درصد و نمودار) و شاخص های آمار استنباطی (آزمون آماری من ویتنی) استفاده گردید.یافته ها: نتایج پژوهش بیانگر این مطلب است که کارآیی کل مربیان شرکت کننده در این آزمون (111 مربی)، 5/22 در حد متوسط و 5/77 درصد دارای کارآیی خیلی خوب بودند. کارآیی کل مربیان مهدهای عادی شرکت کننده در این آزمون (74 مربی)، 8/33 در حد متوسط و 2/66 درصد دارای کارآیی خیلی خوب حاصل شد. این در حالی است که کارآیی کل مربیان مراکز مونته سوری شرکت کننده در این آزمون (37 مربی)، 100 درصد دارای کارآیی خیلی خوب بودند.نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که کارآیی مربیان مهد کودک های مونته سوری بالاتر از مربیان مهدهای عادی می باشد.
The aim of this study was to compare the effectiveness of Montessori preschool teachers with regular kindergartens in Tehran. This study used a descriptive - comparative. The closed test method has been used to measure the necessary information to compare the performance of the teachers in four equal, the convergence, the speedup of work and using the tools and equipment. The study population included all Montessori preschool teachers (37 samples) and 74 teachers who work in kindergartens with normal teaching methods that were randomly assigned to 22 districts of Tehran. A standard questionnaire was used to collect data. To analyze the data, descriptive statistics indexes (frequency, percentage, and charts) and inferential statistics indexes (Mann-Whitney test) were used. The results indicate that 22.5 and 77.5 percent of the teachers participating in the test (111 people) have average and very good performance, respectively. The teachers who worked in regular kindergartens (74 people), 33.8 and 66.2 percent have average and very good performance, respectively. While, the performance of the whole Montessori instructors participating in this test (37 people), was very good. So it can be concluded that the effectiveness of Montessori preschool teachers is higher than regular kindergartens teachers.
_||_