اثربخشی درمان روانشناسی مثبتگرا بر افسردگی و سردردهای میگرنی در افراد مبتلا به میگرن
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانینجمه انوری 1 , سمیرا سعیدی 2 , سولماز دهقانی دولت آبادی 3 , شبنم مقتدری اصفهانی 4
1 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشجوی کارشانسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
3 - کارشناسی ارشد، گروه مشاوره خانواده، پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: افسردگی, روانشناسی مثبتگرا, سردردهای میگرنی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان روانشناسی مثبتگرا بر افسردگی و سردردهای میگرنی در افراد مبتلا به میگرن انجام شد.روش: جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج در سال 1400 بود، که از این میان 30 نفر از دانشجویانی که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند که بصورت گمارش تصادفی ۲ گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گزینش شدند که گروه آزمایش، 6 جلسه آموزش روانشناسی مثبتگرا را دریافت کرد و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریفات نکرد. شرکتکنندگان با پرسشنامه افسردگی بک (1996) و مقیاس سنجش علائم سردرد میگرن اهواز(1376) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده تحلیل واریانس با اندازگیری مکرر بوسیله نرمافزار SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافتهها نشان داد که 6/36 درصد از تغییرات افسردگی و 5/29 درصد از تغییرات سردردهای میگرنی ناشی از روش مداخله یعنی درمان روانشناسی مثبتگرا است. بنابراین اثربخشی درمان روانشناسی مثبتگرا بر افسردگی و سردردهای میگرنی در افراد مبتلا به میگرن پس از درمان و پیگیری شش هفتهای در طول زمان ثبات دارد.نتیجه گیری: براساس نتایج حاصله، لزوم توجه به روانشناسی مثبتنگر در افزایش سلامت روانی و جسمانی دانشجویان مبتلا به میگرن نقش بسزایی دارد.
Purpose: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of positive psychology treatment on depression and migraine headaches in people with migraine. Methodology: The statistical population included all students of the Islamic Azad University of Keraj in 1400, of which 30 students who met the inclusion criteria were selected by purposive sampling method, which was randomly assigned to two groups of 15 people tested and controlled. The experimental group received 6 sessions of positive psychology training and the control group did not receive any intervention. Participants were assessed using the Beck Depression Inventory (1996) and the Ahwaz Migraine Headache Symptom Scale (1997). Data were analyzed using repeated measures analysis of variance using SPSS23 software. Findings: The results showed that 36.6% of the changes in depression and 29.5% of the changes in migraine headaches are due to the intervention method, ie positive psychology treatment. Therefore, the effectiveness of positive psychology treatment on depression and migraine headaches in people with migraine after Six weeks of treatment and follow-up is consistent over time.Conclusion: Based on the results, the need to pay attention to positive psychology plays an important role in increasing the mental and physical health of students with migraines.
Ahadi H, Imani F, Rahgoz M, Meschi F. (2011). Comparison of clinical symptoms of patients with chronic pain and normal people. Thought and Behavior, 5(19): 7-14. [Link]
Bahrami H. (2006). The effectiveness of spirituality education in a group way on reducing students' depression. Master's thesis in psychology, Allameh Tabatabai University. [Link]
Bolier L, Haverman M, Westerhof G, Riper H, Smit F, Bohlmeijer E. (2013). Positive psychology interventions: A meta-analysis of randomized controlled studies. Public Health, 13, 119. [Link]
Carr A. (2011). Positive psychology: The science of happiness and human strengths. 2nd ed. New York: Brunner-Routledge Publisher. [Link]
Ciere, Y., Snippe, E., Padberg, M., Jacobs, B., Visser, A., Sanderman, R., & Fleer, J. (2019). The role of state and trait positive affect and mindfulness in affective reactivity to pain in chronic migraine. Health Psychology, 38(1), 94. [Link]
Finan PH, Garland EL. (2015). The role of positive affect in pain and its treatment. The Clinical journal of pain; 31(2):177. [Link]
Garramone, F., Baiano, C., Russo, A., D’Iorio, A., Tedeschi, G., Trojano, L., & Santangelo, G. (2020). Personality profile and depression in migraine: a meta-analysis. Neurological sciences, 41(3), 543-554. [Link]
Hamidi, R., Fekrizadeh, Z., Azadbakht, M., Garmaroudi, G., Taheri Tanjani, P., Fathizadeh, S., Ghisvandi, E. (2015). Validity and reliability Beck Depression Inventory-II among the Iranian elderly Population. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 22(1), 189-198. [Link]
Heckman, D. Holroyd, A. O’Donnell, F. Tietjen, G. Utley, C. Stillman, L. (2018). Differences in adherence to headache treatment appointments in persons with headache disorders. J Natl Med Assoc. 2: 247-55. [Link]
Khanjani, M. (2017). Effectiveness of Positive Psychotherapy on Satisfaction with Life, Optimism and Positive Affects in University Students. Clinical Psychology Studies, 7(27), 137-159. [Link]
Layous K, Lee H, Choi I, Lyubomirsky S. (2014). Culture matters when designing a successful happiness-increasing activity: A comparison of the United States and South Korea. Journal of CrossCultural Psychology, 44(8), 1294–1303. [Link]
Loretta, L. (2017). Diagnosing and managing migraine headache. AOA Journal; 107(11): 10-15. [Link]
Lyubomirsky S, Layous K. (2013). How do simple positive activities increase well-being? Current Directions in Psychological Science, 22(1), 57–62. [Link]
Najarian, B. (1998). Construction and Validation of a Questionnaire for Measuring Symptoms of Migraine Headache in Undergraduate Students. Journal of Educational Scinces, 4(2), 30-43. [Link]
Peters, Madelon L., et al. (2017). Happy despite pain: A randomized controlled trial of an 8-week internetdelivered positive psychology intervention for enhancing well-being in patients with chronic pain. The Clinical journal of pain, 33.11: 962. [Link]
Rose VK. (2007). Socio structural determinants of diabetes self-management: test of a self-efficacy model. Doctoral Dissertation, School of Public Health and Community Medicine, Faculty of Medicine,University of New South Wales; 37. [Link]
Sadati L, Bakhteyar K, Saadatmand M, Saadatmand S, Asadnia S. The Relationship between Sleep Quality and Academic Achievement with Migraine Headaches among Alborz Medical Sciences University Students. yafte 2017; 18 (4) :59-69. [Link]
Seligman MEP. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. In: Snyder CR, Lopez SJ (Eds). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press; 3-9. [Link]
Seligman, Martin A. P. (1996). Optimistic child. Translation of Foruzandeh and Davrpanah (2011). Tehran: Rushd Publications, first edition. [Link]
Senf K, Liau A. (2013). The effects of positive interventions on happiness and depressive symptoms, with an examination of personality as a moderator. Journal of Happiness Study, 14, 591–612. [Link]
Sergeant S, Mongrain M. (2014). An online optimism intervention reduces depression in pessimistic individuals. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 13,157- 165. [Link]
_||_