طراحی مدل شکوفایی دختران بر اساس توانمندی های منشی مادران با نقش میانجی شیوه های فرزندپروری
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیزهرا محمودی 1 , فروغ جعفری 2 , کیانوش زهراکار 3 , رزیتا ذبیحی 4
1 - دانشجوی دکترای مشاوره، گروه مشاوره،دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات تهران،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
3 - دانشیار، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
کلید واژه: شکوفایی, شیوه های فرزندپروری, توانمندیهای منشی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر، باهدف طراحی مدل ساختاری توانمندیهای منشی مادران و شکوفایی دختران با نقش میانجیگری سبکهای فرزند پروری اجراشده است. روش: پژوهش ازنظر هدف کاربردی و طرح پژوهش، توصیفی– همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرری در سال تحصیلی 98-97 به همراه مادران آنها بود. تعداد 465 دانشآموز و مادر آنها با روش خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری متغیرها، از سه پرسشنامه شکوفایی سلیمانی و همکاران (1394)، توانمندیهای منشی پترسون و سلیگمن (2004) و شیوههای فرزند پروری با مریند (1991) استفادهشده است. یافتهها: نتایج نشان داد توانمندیهای اصالت، روشنفکری، تحسین زیبایی و قدردانی مادران بر شکوفایی دختران و همچنین توانمندیهای مهربانی، هوش اجتماعی، انصاف، رهبری، خودتنظیمی بر سبک فرزند پروری قاطع اثر مستقیم دارد. بررسی اثر مستقیم سبک فرزند پروری مادران بر شکوفایی دختران بیانگر این مطلب است که سبک فرزند پروی سهل گیرانه و مستبدانه مادران بر شکوفایی دختران اثر معنادار ندارد، اما سبک فرزند پروری قاطع مادران بر شکوفایی دختران اثر مستقیم دارد. نتایج پژوهش اثر غیرمستقیم توانمندیهای مهربانی، هوش اجتماعی و رهبری را بر شکوفایی باواسطه گری سبک فرزند پروری قاطع تائید کرد. نتیجهگیری: تقویت و کاربرد توانمندیهای منشی معنادار شده در مادران هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم از طریق تأثیری که بر سبک فرزند پروری قاطعانه میگذارد میتوان موجب ارتقای شکوفایی دختران آنها گردد.
Purpose: The aim of this study was to design a structural model of mothers’ characterial abilities and daughters’ flourishing with the mediating role of parenting styles. Method: The research was descriptive-correlative in terms of applied purpose and research design. The statistical population of this study was all female students in the second year of urban high school in the academic year of 1997-98 along with their mothers. 465 students and their mothers were selected by stepwise cluster sampling method. In order to measure the variables, three questionnaires of Soleimani et al. (2015), characterial Patterson and Seligman (2004) abilities and parenting methods with Marind (1991) were used. Findings: The results showed that the abilities of originality, intellectualism, beauty admiration and appreciation of mothers have a direct effect on the prosperity of girls as well as the abilities of kindness, social intelligence, fairness, leadership, self-regulation on parenting style. Examining the direct effect of mothers’ parenting style on girls’ flourishing shows that mothers’ careless and authoritarian parenting style has no significant effect on girls’ flourishing, but mothers 'decisive parenting style has a direct effect on girls’ flourishing. The results of the study confirmed the indirect effect of kindness, social intelligence and leadership abilities on the flourishing of parenting style. Conclusion: Strengthening and applying meaningful characterial competencies in mothers, both directly and indirectly, through the effect it has on the style of parenting can definitely promote the prosperity of their daughters
_||_