اثربخشی بازی درمانی فلورتایم بر بهبود کنشوری و رفتار سازشی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی(ADHD)
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیزهرا درویش دماوندی 1 , فریبرز درتاج 2 , بهرامعلی قنبری هاشم آبادی 3 , علی دلاور 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبا ئی، تهران، ایران
3 - استاد گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
4 - استاد، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبا ئی، تهران، ایران
کلید واژه: رفتار سازشی, بیشفعالی, بازی درمانی فلورتایم, کنشوری, اختلال نارسایی توجه,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی بازیدرمانی فلورتایم بر بهبود کنشوری و رفتار سازشی کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) انجام شد. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان 11-9 ساله مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالیِ (ADHD) تحت حمایت درمانگاه حضرت علیاصغر (ع) شهرری در سال 98-1397 تشکیل دادند که 30 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب و در دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) بهصورت تصادفی جایگزین شدند، ابتدا هر دو گروه با مقیاس نارسایی کنشوری اجرایی بار کلی (BDEFS- CA)، رفتار سازشی با مقیاس رفتار سازشی لیمبرت و همکاران (1974) سنجیده شدند سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای بازیدرمانی فلورتایم را دریافت کردند در پایان دوره از هر دو گروه با پرسشنامههای ذکرشده پسآزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 22 در سطح معناداری 0/05 انجام شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بازیدرمانی فلورتایم بر بهبود کنشوری و رفتار سازشی کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) مؤثر بود به این صورت که بازیدرمانی فلورتایم، موجب کاهش نارسایی کنشهای اجرایی همچنین موجب کاهش رفتارهای ناسازش یافته در گروه آزمایش شد (0/01>p). نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی بازیدرمانی فلورتایم بر بهبود کنشوری و رفتار سازشی کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه بیشفعالی (ADHD)، بازیدرمانی فلورتایم میتواند بهعنوان روشی مؤثر درزمینه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) مورداستفاده روانشناسان قرار گیرد.
Purpose: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of fluorotime play therapy on improving the behavior and adaptive behavior of children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD). Methods: The quasi-experimental research design was pretest-posttest with a control group. The statistical population of the study consisted of all children aged 9-11 years with attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD) under the auspices of Hazrat Ali Asghar (AS) Clinic in Rey in 2018-19 that 30 people were selected as a statistical sample and divided into two groups. (One experimental group and one control group) were randomly replaced. First, both groups were measured with Barclay Executive Activity Failure Scale (BDEFS-CA), adaptive behavior with the adaptive behavior scale of Limbert et al. (1974). They received 8 sessions of 60-minute fluorotime play therapy. At the end of the course, both groups were tested with the mentioned questionnaires. Findings: The results of analysis of covariance showed that fluorotime play therapy was effective in improving the behavior and adaptive behavior of children with attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD). In this way, fluorotime play therapy reduces executive failure and also reduces behaviors. Unexplained in the experimental group (p <0.01). Conclusion: Considering the effectiveness of fluortime play therapy on improving the behavior and adaptive behavior of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), fluorescence play therapy can be used as an effective method in attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD) by psychologists. To be placed.
_||_