ساخت وهنجاریابی آزمون هوش بین فردی برای دانش آموزان ابتدایی
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیفرزانه دهقانکار 1 , ابوطالب سعادتی شامیر 2 , هادی بهرامی 3 , حسن اسدزاده 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، تهران ، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، تهران ، ایران
3 - استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایران
4 - دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایران.
کلید واژه: ساخت, استاندارد سازی, دانش آموزان ابتدایی, هوش بین فردی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت وهنجاریابی آزمون هوش بین فردی گاردنر برای دانش آموزان ابتداییانجام شد. روش شناسی: روش تحقیق حاضر از لحاظ نحوه گرداوری داده ها در زمره تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی بود و از لحاظ روش از نوع تحقیقات آمیخته - بود بود و به لحاظ هدف در زمرة تحقیقات کاربردی بود . جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی سال پنجم و ششم مدارس ابتدایی منطقه 5 شهر در سال تحصیلی 98-97 تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش های حاضر که محقق ساخته بودند عبارت بودند از پرسشنامه هوش بین فردی که دارای 23 سوال و چهار خرده متغیر (فهم از رابطه، سازگاری ، یاری رسانی و کارگروهی) بود که روایی و پایایی ابزارهای فوق با استفاده از روش تحلیل عامل تاییدی و اکتشافی انجام شد و مورد تایید قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که شاخص های برازش مدل برای 4 بعد پرسشنامه هوش بین فردی حائز برازش مناسب بود. نتیجه گیری: افرادی که دارای هوش بین فردی قوی تری هستنددرک بالایی از رابطه دارند و قواعد و هنجار های یک رابطه را بیشتر حفظ می کنند و بیشتر تمایل به مشارکت و کار گروهی وجود دارد و انگیزه ای برای رقابت های فردی و تحقیر و تمسخر دیگران وجود ندارد.
Purpose: The purpose of this study was to construct and validate Gardner's interpersonal intelligence test for elementary students. Methodology: The method of this study was descriptive correlational in terms of data collection and it was mixed-method in terms of purpose and applied research. The study population consisted of all elementary students in the fifth and sixth grade elementary schools of the 5th district of Tehran in the academic year of 97-98 in Tehran who were selected by cluster sampling method. The researcher-made tools of the present study were Interpersonal Intelligence Questionnaire with 23 questions and four subscales (Relationship, Compatibility, Assistance and Workgroup) that validity and reliability of these tools were confirmed by confirmatory factor analysis and An exploration was carried out and approved. Findings: The results showed that model fit indices were suitable for 4 dimensions of interpersonal intelligence questionnaire. Conclusion: People with stronger interpersonal intelligence have a higher understanding of the relationship, maintain the rules and norms of a relationship, are more inclined to participate and work in a team, and are motivated for individual competition and contempt and ridicule. There are no others.
_||_