شناسایی مولفه های مدیریت فرانوگرا در مدارس ابتدایی شهر کرمان
محورهای موضوعی :
1 - مدیریت
کلید واژه: مدیریت فرانوگرا, پست مدرنیسم, برونسازمانی, مدیران مدارس ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی مولفه های مدیریت فرانوگرا در مدارس ابتدایی شهر کرمان بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام کارکیفی از نوع گرانددتئوری کلاسیک است. تعداد نمونه مصاحبه شده 15نفر ازخبرگان و مدیران ارشد آموزش و پرورش شهرکرمان بود که با روش نمونه گیری هدفمند و ابزار مصاحبه ساختاریافته در مدت زمان 45دقیقه انجام شد مصاحبه تا دست یابی به اشباغ مفهومی ادامه داشت و جهت روایی از کد گذاری مجدد و پایائی از ضریب توافق که 78/0 به دست آمد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزارMAXQDA ورژن 22 استفاده شد. یافته¬های به دست آمده از متن مصاحبه ها 471 کدباز، 10کدمحوری شامل روابط انسانی، فرهنگ، رهبری،ساختار و نوع سازمان،ارتباط با مدرسه ،مشارکت اولیا، ویژگی های شخصیتی، ویژگی های عمومی، ویژگی های حرفه ای، سرمایه و نهایتا 3کد گزینشی شامل ابعاد درون سازمانی، برون سازمانی و فردی استخراج شدند در نتیجه باید گفت روش مدیریت فرا نوگرا یکی از روش های جدیدی و پست مدرن است که برای پیاده سازی آن در محیط آموزشی شهر کرمان باید3مولفه درون سازمان، برون سازمانی و فردی هم زمان رشد یابد .
The aim of the present study was to identify the components of transmodern management in elementary schools in Kerman city. The study is applied in terms of its purpose and is a classical grand theory qualitative study in terms of its method. The number of interviewed samples was 15 experts and senior managers of education in Kerman, which was conducted using purposive sampling and structured interview tools for 45 minutes. The interview continued until a conceptual framework was achieved, and recoding was used for validity and the agreement coefficient, which was 0.78, was used for reliability. MAXQDA version 22 software was used to analyze the data. Findings obtained from the interview transcripts of 471 open codes, 10 core codes including human relations, culture, leadership, structure and type of organization, communication with the school, parental participation, personality traits, general traits, professional traits, capital, and finally 3 selective codes including intra-organizational, extra-organizational, and individual dimensions were extracted. As a result, it should be said that the transmodern management method is one of the new and transmodern methods that, in order to implement it in the educational environment of Kerman, three components, intra-organizational, extra-organizational, and individual, must be developed simultaneously.