طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس بر اساس مؤلفههای اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن
محورهای موضوعی : برنامه درسی
کلید واژه: کلید¬واژه¬ها: الگوی بومی ارزشیابی, مدارس برتر, اعتباربخشی, آموزش و پرورش, آموزش نخبگان ایران ,
چکیده مقاله :
چكيده پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس بر اساس مؤلفههای اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن میباشد. روش پژوهش اکتشافی (کیفی ـ کمی) در بخش کیفی با رویکرد تکنیک دلفی و در بخش کمی توصيفي -پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر در بخش کیفی اعضای هیأت علمی ـ کارشناسان ارشد و ستادی آموزش و پرورش و کارشناسان استان تهران كه بر اساس قانون اشباح نظري با 14 نفر انجام گرفت و در قسمت کمی مدیران مدارس غیردولتی (مدارس برتر) شهر تهران که تعداد آنها 540 نفر بوده كه 190 نفر به¬عنوان نمونه آماري ا نتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق¬ساخته است. پرسشنامه پژوهش شامل 6 مؤلفه اصلی و 21 مؤلفه فرعی و 89 گویه است که بر اساس طیف لیکرت پنج گزینهای تنظیم شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی آزمونهای تحلیلی عامل تأییدی و با استفاده از نرمافزار AMOS انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که در الگوی بومی ارزشیابی مدارس برتر مؤلفههای برنامهريزي، ارزيابي، آموزش، مديريت، امكانات و حوزه فرهنگي اجتماعي تأیید و میزان اعتباربخشی آن به روش Gof-R2 مورد بررسي و مدل ارائه شده را تأیید کردند و به مسئولين نظام آموزشي پيشنهاد مي¬گردد در ارزشيابي آموزشي بومي از متغيرهاي به دست آمده استفاده نمايند.