شایستگیهای مدیران مدارس متوسطه در راستای تحقق مدارس بدون شکست مورد مطالعه شهر کرمان
محورهای موضوعی : آموزش
1 - دکترا
کلید واژه: شایستگی مدیران مدارس, مدارس بدون شکست, شایستگی مدیریتی, شایستگی علمی, شایستگی فردی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر باهدف شناسایی شایستگیهای مدیران مدارس متوسطه در راستای تحقق مدارس بدون شکست شهر کرمان انجام شد. تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش از تحقیقات کیفی است که با روش گراندد تئوری (داده بنیاد) انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران تصمیمگیرنده در مدارس متوسطه ناحیه 1 و 2 شهر کرمان و اساتید دانشگاه، صاحبنظران و خبرگان بود. حجم نمونه تا اشباع مفهومی ادامه داشت که در این تحقیق با 15 نفر به اشباع مفهومی رسید. روش نمونهگیری هدفمند و دادهها با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری شد. جهت بررسی روایی و پایایی دادهها از دو روش بازبینی بهوسیله مشارکتکنندگان و مرور بهوسیله خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد و پس از دریافت نظرات اصلاحی ویرایش لازم انجام و الگوی نهایی مصاحبهها ارائه شد. تحلیل بهوسیله نرمافزار MAXQDA 2020 انجام شد. نتایج کدگذاری نشان داد در مرحله کدگذاری باز 636 مفهوم به دست آمد؛ در مرحله کدگذاری محوری 68 مقوله به دست آمد؛ که در مرحله انتخاب گزینشی 4 مقوله درنتیجه میتوان گفت مدیران مدارس برای تحقق مدارس بدون شکست چهار شایستگی اصلی را باید داشته باشند که عبارتاند از شایستگیهای مدیریتی، فردی، علمی و شغلی.
تحقیق حاضر باهدف شناسایی شایستگیهای مدیران مدارس متوسطه در راستای تحقق مدارس بدون شکست شهر کرمان انجام شد. تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش از تحقیقات کیفی است که با روش گراندد تئوری (داده بنیاد) انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران تصمیمگیرنده در مدارس متوسطه ناحیه 1 و 2 شهر کرمان و اساتید دانشگاه، صاحبنظران و خبرگان بود. حجم نمونه تا اشباع مفهومی ادامه داشت که در این تحقیق با 15 نفر به اشباع مفهومی رسید. روش نمونهگیری هدفمند و دادهها با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری شد. جهت بررسی روایی و پایایی دادهها از دو روش بازبینی بهوسیله مشارکتکنندگان و مرور بهوسیله خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد و پس از دریافت نظرات اصلاحی ویرایش لازم انجام و الگوی نهایی مصاحبهها ارائه شد. تحلیل بهوسیله نرمافزار MAXQDA 2020 انجام شد. نتایج کدگذاری نشان داد در مرحله کدگذاری باز 636 مفهوم به دست آمد؛ در مرحله کدگذاری محوری 68 مقوله به دست آمد؛ که در مرحله انتخاب گزینشی 4 مقوله درنتیجه میتوان گفت مدیران مدارس برای تحقق مدارس بدون شکست چهار شایستگی اصلی را باید داشته باشند که عبارتاند از شایستگیهای مدیریتی، فردی، علمی و شغلی.