بررسی استحکام و تخمین عمر خزش سیلندر موتور تراکتور MF 399 در حالت استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG)
محورهای موضوعی : مجله مهندسی زیست سامانه
کلید واژه: المان محدود, عمر خزش, برنامه­, ریزی غیر خطی, حد پایین بار گسیختگی, سیلندر MF 399,
چکیده مقاله :
بررسی استحکام و تخمین عمر خزش سیلندر موتور تراکتور MF 399 در حالت استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) رضا جعفرزاده1، داود محمدزمانی2، اسعد مدرس مطلق3، ایرج رنجبر4 چکیده: برای به دست آوردن عمر خزش یک سازه فلزی می توان روش تنش مرجع را به کار برد و برای به دست آوردن تنش مرجع در یک سازه فلزی مهم ترین گام تعیین بار گسیختگی پلاستیک سازه است. ترکیب روش المان محدود و تئوری آنالیز حدی یکی از روش های تعیین بار گسیختگی یک سیستم می باشد. در روش ترکیبی المان محدود و آنالیز حد پایین با کاربرد تقریب خطی سطح تسلیم و با اعمال روابط تعادل، شرایط مرزی و شرایط ناپیوستگی مجاز استاتیکی تنش ها، معادلاتی موسوم به معادلات قیدها حاصل می شود. با کاربرد این معادلات و با توجه به شرایط بارگذاری و با بهره گیری از تکنیک بهینه سازی، یک میدان تنش مجاز استاتیکی که توسط آن حد پایینی برای بار گسیختگی به دست می آید، محاسبه می شود. بعد از تعیین بار گسیختگی تنش مرجع تعیین می گردد و با به کار بردن آن در این تحقیق عمر خزش در فشار و دمای بیشینه ی بوش سیلندر به دست می آید. به علت زیاد نبودن فشار و دمای اعمال شده به بوش سیلندر، عمر خزش بسیار بالا حاصل می شود و نشان دهنده این است که در این دما بوش سیلندر رفتار کاملاً الاستیک از خود بروز می دهد. ولی در مورد سوپاپ دود و پیستون با وجود اینکه در معرض فشار پایین تری نسبت به بوش سیلندر قرار دارند به دلیل بالاتر بودن دمای اعمال شده به آنها عمر خزش بسیار کمتری نسبت به بوش سیلندر به دست می آید و هر دو قطعه در این دما و فشار اعمالی وارد فاز پلاستیک می شوند. واژههای کلیدی: عمر خزش، المان محدود، برنامه ریزی غیر خطی، حد پایین بار گسیختگی، سیلندر MF 399 1- دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مکانیک ماشین های کشاورزی، دانشکده کشاورزی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران: (نویسنده مسئول) nazazartak@yahoo,com 2- استادیار، گروه مکانیک ماشین های کشاورزی، دانشکده کشاورزی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران 3- استادیار، گروه مکانیک ماشین های کشاورزی، دانشکده کشاورزی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران 4- دانشیار، دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایران
Analysis of Strength and Estimate of the Creep Life in the Cylinder of Combustion Chamber in MF 399 Tractor Diesel Engine using CNG Fuel Reza Jafarzadeh1*, Davood Mohamad Zamani2, Asad Modares Motlagh3, Iirag Ranjbar4 1.M.Sc in Mechanics of Agricultural Machinery Engineering, Islamic Azad University-Takestan Branch 2.Assistant Professor, Islamic Azad University-Takestan Branch 3.Associate Professor, Islamic Azad University-Takestan Branch 4. Associate Professor, Urmia University Abstract: A combined method based on finite element and limit analyses theory is an appropriate and effective procedure to determine the collapse load of a system. This paper describe a technique for computing the lower bound limit collapse load in creep mechanics under plain strain and two dimensional loading conditions. The lower bound limit collapse load in plasticity is computed by assuming a perfectly plastic behavior together with associated flow rule for materials. In this combined method, a linear approximation of yield surface is used and by applying the equilibrium, stress boundary and discontinuity condition and utilizing a suitable optimization technique, the statically admissible stress field is obtained from which a lower safe limit to collapse load is computed. Keywords: Creep Life, Finite Element, Nonlinear Programming, Low Load Risk, Cylinder
_||_