مطالعه برخی پارامترهای موثر بر میزان مصرف سوخت خودرو پژو ٢٠٦
محورهای موضوعی : مجله مهندسی زیست سامانه
کلید واژه: خودرو, مصرف سوخت, شمع, تایر, فشار باد,
چکیده مقاله :
کیومرث دائمی میلانی [1] تاثیر عوامل مختلف بر میزان مصرف سوخت خودرو از نظر اقتصادی و مسائل زیست محیطی از اهمیت بسزایی برخوردار است. بر این اساس در این پژوهش به برررسی پارامترهای نوع تایر، فشار باد تایر، نوع هوای درون تایر و نوع شمع بر میزان مصرف سوخت خودروی 206 پرداخته شده است. آزمون ها با پنج تیمار شامل نوع لاستیک، نوع شمع، میزان باد لاستیک، سرعت پیشروی، نوع باد و هر تیمار با سه تکرار انجام شد. نوع شمع شامل دو نوع معمولی و سوزنی؛ میزان باد در سه سطح باد استاندارد و به اندازه 2 درجه کمتر و بیشتر از آن در نظر گرفته شد. سرعت پیشروی در سه سطح 85، 95 و 105 کیلومتر در ساعت و نوع باد تایر هم در دو نوع باد معمولی و باد نیتروژن انتخاب شد. آزمون ها در یک مسیر ثابت با مسافت حدود 50 کیلومتر انجام شد. نتایج آزمون ها نشان داد که با استفاده از تایرهای مناسب می توان حداقل به میزان 12 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کرد. کاهش مصرف سوخت در صورت افزایش فشار باد تایر در شرایط ثابت از دیگر نتایج این پژوهش بود. مصرف سوخت با تایر حاوی گاز نیتروژن نسبت به خودرو با تایر حاوی هوا، به میزان سه درصد کاهش یافت. با تغییر نوع شمع از معمولی به سوزنی، مصرف سوخت کاهش یافت.[1] - دانشجوی دکتری مهندسی بیوسیستم، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران* نویسنده مسؤول: q_milani@yahoo.com
Kiumars Daemi Milani 11- Ph.d.student of biosystems engineering, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Branch, Tehran, Iran* Corresponding author: q_milani@yahoo.com The effect of various factors on the fuel consumption of a car is very important in terms of economic and environmental issues. Based on this, in this research, the parameters of tire type, tire air pressure, type of air in the tire and type of spark plug on the fuel consumption of the 206 Peugeot car have been investigated. Tests were conducted with five treatments, including type of tire, type of spark plug, amount of tire inflation, forward speed, type of air and each treatment was performed with three repetitions. The type of candle includes two types, normal and needle; The amount of air was considered in three standard air levels and 2 degrees less and more than that. The forward speed was selected at three levels: 85, 95 and 105 km.h-1 and the type of tire air was selected in two types of normal air and nitrogen air. The tests were conducted on a fixed route with a distance of about 50 km. The results of the tests showed that by using the right tires, fuel consumption can be saved by at least 12%. Reducing fuel consumption in case of increasing tire pressure in constant conditions was another result of this research. Fuel consumption with tires containing nitrogen gas was reduced by three percent compared to the car with tires containing air. By changing the type of spark plug from conventional to needle, fuel consumption was reduced.
_||_